Högbyggd vedbod??

Svara  5 inlägg  1783 visn.  8 följer

Högbyggd vedbod??

#498784 Hej!

Påväg söderut från Branäs förra helgen passerade jag två gårdar som hade byggt vedboden på höjden. Det var alltså byggt som ett torn på kanske 5-6meter. Konceptet känns ju riktigt smart förutsatt att man lätt får ut veden i botten. Man kommer ju alltid att ha den torra veden tillgänglig och all "ny" ved hamnar sist i flödet. Någon här som har erfarenhet av liknade bygge?

TS
PW
Användarvisningsbild

Re: Högbyggd vedbod??

#498803 Ingen egen, men en här i byn har byggt på höjden.
4 telefonstolpar i fyrkant, sen byggt ett tak uppepå.
Väggar av gammalt fårstängsel.
Sen har han vedtransportören så den skickar upp veden i toppen så får de ramla inuti.

#507926 Smart.
Hur löses utmatningen i botten?

Användarvisningsbild

#507940 Han plockar genom maskorna i fårstängslet till sin vedkorg.

Användarvisningsbild

#507952 Gillar denna typ av konstruktion skarpt. Alltid den torraste veden i botten.

Finns en del av denna typ i klarälvsdalen. I en jag kikade närmare på så satt det en normal bred dörr längst ner. Inanför så var ett STADIGT tak byggt, så att det så att säga fanns en vedfri zon. Det gäller dock att tänka till så att det inte kan häkta sig så lätt och om det skulle ske att det finns en plan för hur man kan peta med en stör utifrån t.ex. Annars kan lätt en potentiell livsfara uppstå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Rund vedbod av armeringsmattor. av elis - sön 08 jan 2012, 11:09
i Bioenergi

1234
54 svar
39773 läst
av Krister_81     
ons 30 apr 2014, 22:39
Använda balvagn till mobil vedbod? av Pe_Er_79 - ons 19 jun 2013, 23:25
i Vedmaskiner, flishuggar
10 svar