Magnus M skrev: Denna krävde turbulatorer för att vara godkänd. Efter ett par år så satt inte dessa kvar i en enda han kände till! Folk tröttnade på att göra rent dessa o slängde dom i ett hörn.
Man ska inte behöva overall, hanskar o dammfilter för att fixa sånt för då blir det inte gjort.
Magnus M
jokin skrev:Har du aldrig gjort ren rören som spiralerna sitter i????????!!!!!!!!!!!
Hansson skrev:Dom flesta nya pannor har turbulatorer.Dom behöver man dock inte rengöra.
En turbulators uppgift är att minska hastigheten på rökgasen.Det spelar alltså ingen roll om det är sot på turbulators
Jag har eldat i min Baxi Innova i 6 år och har aldrig rengort dom.
Jag skulle inte köpt en värmebaronen blandannat för att dom inte redovisar verkningsgraden.Alla andra gör det..
Kolla på plåttjocklekn på värmebaronen och jämför med andra pannor.
Om du inte har mer än 1000L ack tank skuille jag tittat på ctc v35 eller en Nibe Vedex 3300.
Kolla Rinkabyror.se dom har bra pris på dessa pannor
Hansson skrev:Magnus M skrev: Denna krävde turbulatorer för att vara godkänd. Efter ett par år så satt inte dessa kvar i en enda han kände till! Folk tröttnade på att göra rent dessa o slängde dom i ett hörn.
Man ska inte behöva overall, hanskar o dammfilter för att fixa sånt för då blir det inte gjort.
Magnus M
Dom flesta nya pannor har turbulatorer.Dom behöver man dock inte rengöra.
En turbulators uppgift är att minska hastigheten på rökgasen.Det spelar alltså ingen roll om det är sot på turbulators
Jag har eldat i min Baxi Innova i 6 år och har aldrig rengort dom.
Jag skulle inte köpt en värmebaronen blandannat för att dom inte redovisar verkningsgraden.Alla andra gör det..
Kolla på plåttjocklekn på värmebaronen och jämför med andra pannor.
Om du inte har mer än 1000L ack tank skuille jag tittat på ctc v35 eller en Nibe Vedex 3300.
Kolla Rinkabyror.se dom har bra pris på dessa pannor
Magnus M skrev:Jag tror att skulle man åka runt o mäta effekt hos folk efter ett par års drift istället för på ett lab så skulle det inte förvåna mig om VBs lättrengjorda pannor är effektivare än alla krångliga skitigaturbulatorerbortibakkantskonstruktioner.
Om man är väldigt insatt o intresserad som jag förstår att du är Hansson så är det en annan sak. För den insatte är det ju så att man försöker ju kräma ur allt o få effekten så bra som möjligt medans medelsvensson bara vill elda utan att bli alltför skitig.
Magnus M
Zalman skrev:Det blev en Vedolux 30 till slut, har använt den ett tag nu och är mycket nöjd.
Lätt eldad, lättsotad och har hög verkningsgrad. Köpte också en acctank till på 500L, har nu tot 1500L acc tankar.
Det är mycket luft i vedpanne priserna, betalade ca 21.900kr exkl moms och frakt.