Uppvärmning

Vedförvaring

14 inlägg 11884 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedförvaring

Nilsson73  
#323174 Hej!
Jag får snart hem en hel del ved i fallande längder, björk. Ska kapa och klyva vinterns behov men kommer att få stockar över. Sälja så mycket jag kan, men resten.
Kan man låta dom ligga till nästa vår? Och i så fall, hur går jag till väga på bästa sätt? Vill inte behöva bygga ett plåttak.
Hoppas på hjälp från er!!
/Nilsson73



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

jannee  
#323175 Såga och klyv upp ALL veden. Stapla sedan upp den med litet mellanrum mellan raderna. Därefter låter du den sol och vindtorka till början av Juli. Därefter täcker du ovansidan av veden, nu klarar sig veden i minst 10 år ut att försämras i någon högre grad.
Björkved som du INTE klyver upp är i princip oduglig efter något år, barr är däremot inte lika känslig ej heller ek.
Du kan täcka ovansidan av veden med en enkel plastpresenning.
Veden får INTE ligga direkt på jorden, den drar då upp fukt.

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

Nilsson73  
#323179 Tack jannee för ditt svar!
Det du beskriver är förstås bästa sätt.
Min vedhantering innebär att jag kapar och klyver direkt ner i 1,5 m3 säckar.
För att minimera bära, stapla mm.
Nu har jag inte tillräckligt med plats för så många säckar att jag kan klyva allt.
Min förhoppning var att få upp stockarna från marken och sedan täcka med presenning, inte på sidorna, men det kanske bara försämrar veden.
Därav min fråga.
Tacksam för fler åsikter.
/Nilsson73

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

jannee  
#323186 Björk som INTE är klyvt försämras väldigt snabbt, kanske 50% eller t.o.m mer av bränslevärdet är borta till nästa säsong.

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

Nilsson73  
#323187 Okej! Ja då är min ide inget vidare....
Tack för hjälpen! Jag får hitta annan lösning, sälja så mycket som möjligt!!
/Nilsson73

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring

JensSkoog  
#323205 Om du barkar av stockarna på tre sidor med motorsågen, och med det menas att du barkar av in i väden, och senn staplar dom korslagda i en hög med gott om luft mellan, så holler det en tid, even björk. isär om du slänger lite plåt på toppen. Det är bätte än plast. Men, det är lite arbete med å göra det så.

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

axwell  
#323215 Jag är i nästan samma läge, har troligen kört hem för mycket långved, men för lite för att det skall vara värt att sälja det överblivna som långved.

Planerar att göra som Jens skriver, råkade köpa några Calton sågkedjor som har en ovanligt aggressiv ytterkant, alltså perfekta för att randbarka med.

Nöjer mig med att ströa mellan varje varv och täcka med återanvänd takplåt.
Marken under täcks med viraduk som släpper undan regnvatten men stoppar markvegetation.
Traven bör ändå vara uppallad några decimeter.

Björk är känslig för förvaring utan att vara kapad och kluven, kan bli nästan omöjlig att få eldningstorr.

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

bjed0001  
#323248 Då tänker jag sticka ut haka och säger att det är lugnt att lagra virket ett år eller kanske till och med två. Energiförlusten vid lagring beror på nedbrytning av rötsvamp. Grovt brukar man säga att energiförlusten = substansförlusten. Vilket lite grovt ger ett oförändrat värmevärde/vikt. Substansförlusten borde ligga kring 5 %/år för otäckt långved så någon katastrof är det ju inte att låta det ligga en säsong...

Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring

JensSkoog  
#323261
bjed0001 skrev:Då tänker jag sticka ut haka och säger att det är lugnt att lagra virket ett år eller kanske till och med två. Energiförlusten vid lagring beror på nedbrytning av rötsvamp. Grovt brukar man säga att energiförlusten = substansförlusten. Vilket lite grovt ger ett oförändrat värmevärde/vikt. Substansförlusten borde ligga kring 5 %/år för otäckt långved så någon katastrof är det ju inte att låta det ligga en säsong...

Men, olika trädslag holler olikt. Har kapat upp tall som legat i fyra fem år, och den va bra, men björk som inte turkat, surnar, och even om den bevarar vikten, så blir det hopplöst å elda med den.

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

bjed0001  
#323293
JensSkoog skrev:Men, olika trädslag holler olikt. Har kapat upp tall som legat i fyra fem år, och den va bra, men björk som inte turkat, surnar, och even om den bevarar vikten, så blir det hopplöst å elda med den.


Jag tror att du har helt rätt i att björken torkar sämre vilket i sin tur leder till ökade rötskador och en snabbare nedbrytning.

Men att hävda som jannee skrev tidigare att björken förlorar 50 % eller mer av värmevärdet på en säsong är tokigt. Det som händer med röta är att svampen förbrukar/äter ved.

Om vi förenklar lite och säger att cellulosan, hemicellulosa och ligninet bryts ned i ungefär samma takt vid rötangreppet och själva svampens vikt och energiinnehåll är försumbart så kommer energiinnehållet per kg att vara konstant men energiinnehållet per m3 att minska med ökad nedbrytning.
Vid 50% energiförlust så skulle din trave bara väga väga hälften så mycket som den ved som blev kluven direkt när du väl torkat ner fukthalten till motsvarande nivå. PÅ EN SÄSONG :surp:

Nä jag skulle säg max 5-10 % energiförlust per säsong för björk som ligger i trave

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

axwell  
#323304
bjed0001 skrev:av bjed0001 » Idag, 14:52

JensSkoog skrev:Men, olika trädslag holler olikt. Har kapat upp tall som legat i fyra fem år, och den va bra, men björk som inte turkat, surnar, och even om den bevarar vikten, så blir det hopplöst å elda med den.



Jag tror att du har helt rätt i att björken torkar sämre vilket i sin tur leder till ökade rötskador och en snabbare nedbrytning.

Men att hävda som jannee skrev tidigare att björken förlorar 50 % eller mer av värmevärdet på en säsong är tokigt. Det som händer med röta är att svampen förbrukar/äter ved.

Om vi förenklar lite och säger att cellulosan, hemicellulosa och ligninet bryts ned i ungefär samma takt vid rötangreppet och själva svampens vikt och energiinnehåll är försumbart så kommer energiinnehållet per kg att vara konstant men energiinnehållet per m3 att minska med ökad nedbrytning.
Vid 50% energiförlust så skulle din trave bara väga väga hälften så mycket som den ved som blev kluven direkt när du väl torkat ner fukthalten till motsvarande nivå. PÅ EN SÄSONG :surp:

Nä jag skulle säg max 5-10 % energiförlust per säsong för björk som ligger i trave


Konsekvensen är inte så enkel av att låta obarkad björk angripas av röta efter avverkning, nävret är så tätt att allt vatten(drygt 40 viktprocent) stannar kvar, svampen gör att stockens vikt ökar samtidigt som värmeenergin reduceras påtagligt.
Efter upparbetning till staplad ved hinner den inte bli rumsrent torr på två-tre år.

Inte värd att göra ved av, låt den vila i frid och fortsätta sin komposteringsprocess 🧠

Lägger till en undersökning från Dalarnas Högskola, titta i första hand på sammanfattning i början av PDF-filen.
Dom har lyckats testa flera ruttna träslag, björken saknas och det förstår jag, går ju inte att klyva utan att det smulas sönder.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Senast redigerad av axwell tor 26 mar 2015, 19:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vedförvaring

Göt  
#323335 Efter en gång haft grov björkved som blev liggandes i mer än tio år och veden låg uppstaplad på underlägg. Så övergår föruttningsprocessen i en torkprocess barken lossnar och veden torkar och går att såga upp till ved kanske inte så bra ved som om man har tagit rätt på den på en gång men dock ved. men ligger björken direkt på marken då går det fort

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

bjed0001  
#323425
axwell skrev:Konsekvensen är inte så enkel av att låta obarkad björk angripas av röta efter avverkning, nävret är så tätt att allt vatten(drygt 40 viktprocent) stannar kvar, svampen gör att stockens vikt ökar samtidigt som värmeenergin reduceras påtagligt.
Efter upparbetning till staplad ved hinner den inte bli rumsrent torr på två-tre år.

Inte värd att göra ved av, låt den vila i frid och fortsätta sin komposteringsprocess 🧠

Lägger till en undersökning från Dalarnas Högskola, titta i första hand på sammanfattning i början av PDF-filen.
Dom har lyckats testa flera ruttna träslag, björken saknas och det förstår jag, går ju inte att klyva utan att det smulas sönder.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf


Fast den studien stödjer ju min tes :lol:

Titta på tabell 2 sida 7. Omräknat är energiinnehållet för frisk alm är ca 4,96 kwh/kg (vid full torrhet). motsvarande för rötskadad Alm är 5,08 kwh/kg. Alltså lite mer. Det betyder att veden i sig inte blivit mindre energirik utan det har bara blivit mindre ved...
Motsvarande för ek var 5,14 kwh/kg för frisk ved och 4,59 kwh/kg rötad ved alltså en minskning av energimängden med ~10,6 % .
Skillnaden borde bero på om nedbrytningen sker av det mer energirika ligninet eller cellulosan.

Observera att här finns ingen uppgift om vilken form av röta eller hur långt gången den är.

Angående att vattnet stannar kvar tror jag är helt riktigt och möjliggör för svampen att leva gott. Men jag förutsätter att vattnet torkas bort innan eldning. Att elda surved är en dålig ide men det betyder inte att det inte brinner gott när det väl torkat och att det skulle ta tre år att torka rötad björk skulle jag vilja syna...

Nä jag tror faktiskt att man kan göra det så enkelt för sig att energiförlust ~ lika med substansförlusten. Och att man utan vidare kan lagra långved i trave en barmarkssäsong

Avatar Fallback

Re: Vedförvaring

åberg  
#323960 Fast den kluvna veden torkar ju bättre som färsk. Med svamp och röta i bitarna så går torkning mycket långsammare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).