ons 02 jan 2013, 08:59#202080
Hej!
Har precis flyttat in i ett hus med vedledning. Under hela min uppväxt körde vi med vedeldning hemma, trots det kan jag inte säga att jag egentligen har någon som helst kunskap om detta, så tänkte se om man kunde få lite tips om hur man eldar på ett korrekt sätt. Har stor respekt för eld osv så man vill ju inte klanta till det!
Har sökt så mycket jag kan på nätet och försökt förstå hur allt hänger ihop och fungerar, men har fortfarande en del funderingar.
Panna jag har är en Baxi Perifal Solo Plus TYP 30,
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 2-1993.pdf , sedan finns det en Laddomat och två tankar om 750l. Jag har askat ut och även rensat tuberna på baksidan, keramiken ser hel ut.
- Eldar jag ca 1,5 inlägg är tempen ca 60grader längs ner i tankarna (antar man kan se det genom att se vid mätaren för vattnet från tankarna i laddomaten?), mätarna som är vid toppen av tankarna är det ca 84 grader. Är det normalt eller bör det bli varmare?
- Är det normalt att det blir väldigt mycket rök vid tänding och ca 30min efter det? I går kväll kollade jag skorstenen, bolmade som tusan, såg nästan ut som röken lade sig på taket. Röken är dock vit och fin som den skall vara. Sedan efter någon timme ryker det inte så värst mycket.
När jag tänder lägger jag papper i botten, klyver veden fint, slänger på lite diesel och tänder på, när det börjar ta sig lägger jag på mer småbitar, när det tagit sig hyffsat fyller jag upp fullt för att sedan stänga luckan, slår på fläkten och efter ett tag underförbränningen.
- Hur snabbt bör man ändra till underförbränningen, bör man vänta längre än vad jag gör, hur mycket skall det brinna? Har läst om soteld osv, men antar man behöver elda väldigt mycket på överförbränning innan man når de temperaturerna?
- När jag tänder enligt ovan ryker det in, kan bara ha luckan öppen 1-2cm, mer än så kommer det in rök, så får va snabbt när man fyller upp. Samma problem vid påfyllning. Irriterande problem, antar det har med drag från skorstenen att göra?
- I perioder puffar det ut rök från övre luckan. Inte mycket men kommer småpuffar. Tror det oftast är vid uppstart och påfyllning. Har det med draget att göra med?
Är det något annat man bör ha koll på så att inget tråkigt kan hända? tänker på t ex kokning, men gissar att man då skall elda en himla massa för att lyckas med det (med tanke på den temp jag får upp nu)
Väldigt tacksam för svar!