fre 19 mar 2021, 15:56#705667
jannee skrev:Är inte speciellt mycket mindre arbete med flis än med ved.
Största risken med flis är eventuella mögelsporer, fuktig flis som lagrats fel.
Driftskostnaden för bergvärme är mindre än kostnaden av att hantera flis.
Tänker då på tillredning, lagring, transport, framtida sotningar.
Nu räknar jag efter dagens elpriser
Räkna med att behöva byta kompressor efter ca 20 år, Stoker - panna hur länge håller detta ?
Du är lika beroende av el oberoende om du har bergvärme eller eldar med flis.
Jordvärme ger mer energi än bergvärme - billigare.
Kan du gräva själv kostar inte slangen så många kronor.
Mer bekymmersfritt med berg/jord, dock troligtvis en betydligt högre anläggningskostnad.
Jag har numera jordvärme, men har haft flis förut på det förra stället jag bodde, kommer att skaffa flis igen.
mest för att jag har ganska mycket ytor att värma upp.
Sen tycker jag att det är skönt att man kan ha så varmt man vill på stora ytor utan att det spelar nån större roll.
Jag har haft vedeldning före flisen o tycker verkligen inte att det går att jämföra ved o fliseldning när det gäller arbetsinsatsen, jag skulle nog säga att om du gör allt själv så är flisen kanske 20% av arbetsinsatsen mot ved.
O jag tycker även att det är mycket säkrare om du har flis än någon annan form av elberoende uppvärmning vid strömavbrott, jag körde elverket nån timma o tankarna var 90+grader sen cirkpumpar på batterier o värmesystemet är i drift utan ström.
Men fliseldning är betydligt enklare o mer rationellt om man har gått om utrymme ,en bra maskinpark en modern panna o stort behov av värme ,men då tror jag den är mycket svårslagen