Uppvärmning

Elda med flis, är det lönt?

62 inlägg 78746 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Elda med flis, är det lönt?

550  
#705445 Behöver man temperaturbegränsare/nödkylning/SYR på flispannor? Jag har inte koll på hur mycket flis som finns i eldstaden om strömmen går, men det borde vara mindre än en full vedpanna?
Temperaturbegränsare är vad jag vet ett krav när man sätter in vedpannor idag(?)
Hur löser man det när man har egen brunn?

Användarvisningsbild

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705458 Klart ditt pannrum kommer räcka till.
Det är inga problem att flisa upp meterved men det blir ju merarbete om du först ska hugga ved och stapla för att sedan flisa den.....

Satsa på att flisa torrt virke så kommer du inte att få mögel, värme eller fuktproblem.

Cheers V

Användarvisningsbild

550 skrev:Behöver man temperaturbegränsare/nödkylning/SYR på flispannor? Jag har inte koll på hur mycket flis som finns i eldstaden om strömmen går, men det borde vara mindre än en full vedpanna?
Temperaturbegränsare är vad jag vet ett krav när man sätter in vedpannor idag(?)
Hur löser man det när man har egen brunn?

Hello!
Jo det sitter nödkylning som vattenfyller matningen om det skulle bli för varmt.
Bor man på landet med eget vatten så sätter man en liten trycktank (med blåsa i) som funkar även utan ström.

Cheers V

550  
#705467 Helst vill man köra på liknande vedblandning som idag, dvs mest vinterhuggen björk. Fast det torkar dåligt i hellängd, man kanske får sätta åt sågen mer så pinnarna barkas till viss del? Kanske bättre med syrfällning av löv, men det är fel tid att hugga hela årsveden. Annars får man hoppas på lagom mycket barkborrar 😉

Hur stor vattenvolym behövs på ett ungefär (...och är det mindre volym jämfört med vedpannor)?
Har vedpanna idag utan kylning. Så det krävs att någon är hemma om det är full brasa inlagd, för att ombesörja nödtömning vid behov. Är öppen expansion på vinden, så det ska väl inte vara lika farligt 🙃

Användarvisningsbild

#705471 Är det till nödkylningen du menar?
Min behållare är på ca10-15L och då släcker den endast skruven ut till
förrådet för att förhindra bakbrand....

Nödkylning av själva pannan har jag ingen aning om hur det funkar....
Det är ju små mängder flis i själva brännkammaren så den brinner inte särskilt länge om strömmen går.
V

550  
#705472 Ja, precis, nödkylning. Det kanske är så lite bränsle inne på en gång, så att det räcker om pannan är inställd så att fläkt och inmatning stängs av vid en viss temperatur. Räcker det så klarar man också strömavbrott.

Angående bakbrand så har jag för mig att jag läste att det fanns något märke som inte hade vattentank. Den pannan klarade kraven utan vatten. Minns inte vilket märke det var, men det lät trevligt att slippa blöt flis vid stopp.

Användarvisningsbild

#705493 Min panna har aldrig stannat så att vattnet löst ut under mina 10 år.....

V

Användarvisningsbild

Bax  
#705512 Inte min heller under 18 års eldning, jag har (hade, eldar inte längre flis) också en extern vattentank, som är en 10-liters plastdunk monterad högre än skruven så det spolas med självtryck.

aunnr1  
jannee skrev:Är inte speciellt mycket mindre arbete med flis än med ved.
Största risken med flis är eventuella mögelsporer, fuktig flis som lagrats fel.
Driftskostnaden för bergvärme är mindre än kostnaden av att hantera flis.
Tänker då på tillredning, lagring, transport, framtida sotningar.
Nu räknar jag efter dagens elpriser
Räkna med att behöva byta kompressor efter ca 20 år, Stoker - panna hur länge håller detta ?
Du är lika beroende av el oberoende om du har bergvärme eller eldar med flis.
Jordvärme ger mer energi än bergvärme - billigare.
Kan du gräva själv kostar inte slangen så många kronor.
Mer bekymmersfritt med berg/jord, dock troligtvis en betydligt högre anläggningskostnad.

Jag har numera jordvärme, men har haft flis förut på det förra stället jag bodde, kommer att skaffa flis igen.
mest för att jag har ganska mycket ytor att värma upp.
Sen tycker jag att det är skönt att man kan ha så varmt man vill på stora ytor utan att det spelar nån större roll.
Jag har haft vedeldning före flisen o tycker verkligen inte att det går att jämföra ved o fliseldning när det gäller arbetsinsatsen, jag skulle nog säga att om du gör allt själv så är flisen kanske 20% av arbetsinsatsen mot ved.
O jag tycker även att det är mycket säkrare om du har flis än någon annan form av elberoende uppvärmning vid strömavbrott, jag körde elverket nån timma o tankarna var 90+grader sen cirkpumpar på batterier o värmesystemet är i drift utan ström.
Men fliseldning är betydligt enklare o mer rationellt om man har gått om utrymme ,en bra maskinpark en modern panna o stort behov av värme ,men då tror jag den är mycket svårslagen

550  
#706452 Jag tycker att det ni skriver låter förtroendeingivande 🙂

@aunnr1
Du verkar ha samma motiv och inställning som jag. Låter bra att du vill gå tillbaka till flisen!
Även vid full drift så borde man väl klara sig med ett litet elverk? Klart att fjäderomrörare och skruvar kräver en del effekt, vad krävs egentligen?

Är det någon sam nyligen har byggt pannrum osv så vore det intressant att veta vad totalkostnaden blev.

Storken  
#707178 Tänk på att inte ta för klent elverk. Det är viktigt
att sinuskurvan är ren för annars kan elektroniken i pannan ta stryk.
Viktigt på moderna anläggningar!

Storken  
#707180 Angående kostnaden så brukar det oftast landa på ungefär dubbelt så mycket som man har tänkt sig från början när man inleder projektet... 🙂

Storken  
#707181 I mitt fall så hade jag tänkt mig att min flisanläggning skulle gå på ca 250 - 300 tusen plus moms när jag började fundera på det för 10- 12 år sen, men nu tror jag nästan att vi börjar närma oss det dubbla.
Har faktiskt inte vågat räkna efter om jag ska va helt ärlig... 🤔

550  
Storken skrev:I mitt fall så hade jag tänkt mig att min flisanläggning skulle gå på ca 250 - 300 tusen plus moms när jag började fundera på det för 10- 12 år sen, men nu tror jag nästan att vi börjar närma oss det dubbla.
Har faktiskt inte vågat räkna efter om jag ska va helt ärlig... 🤔

Hur stor anläggning har du, och vad innefattar den?
Gäller att inte byggnaderna och pannan drar iväg för mycket, för det är en del maskiner som måste betalas också. Flishugg, traktor, lastare, vagn osv. Traktor och vagn räknar jag visserligen knappt för det måste man ha ändå.

Så totalsumman beror på vilken utrustning man räknar in. Håller med om att saker brukar kosta minst dubbelt till slut. Samt att det brukar ta tre gånger så lång tid som man planerade ~x(

Storken  
#707459 Se min tråd Pannrum by Storken.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).