toker72 skrev:Om man har det till en värmepump så bör man ha nån typ av arbetstank så vp får ok flöde även om slingorna stänger.
Det har jag
toker72 skrev:Men man eldar ju väldigt lite den del av året det är som fuktigast som tex nu.
tallen100 skrev:Ved är alldeles för omodernt och opålitligt, det är mycket bättre att förlita sej på det moderna som verkligen funkar.
Det är väl bara dumma bakåtsträvare som eldar med ved 😀
Små petitesser kan väl möjligen vara..
Finns det el och vad kostar elen, fungerar apparaten, blåser det överhuvudtaget något på "alvarssons vindsnurror" i vinter, eller står de bara där och ser "vackra" ut? O.s.v....
Men såna småsaker är väl inget att bry sej om.
(Innehåller viss ironi 😉 )
Ent skrev:I mitt hus skulle jag dock inte se det som nån förbättring med mekanisk frånluftsventilation med allt vad det innebär av ljud, elkostnad och underhåll. Även om jag kanske skulle kunna återvinna en del av värmen.
toker72 skrev:Men behöver ju inte återvinna om man inte vill en utsugsfläkt på lämpligt ställe sköter vent utmärkt hela året och drar man rör av rätt grovlek med ljuddämpare till de smutsiga rummen kommer inte ljudet störa till luften får man via väggventiler i de rena rummen.