Uppvärmning

Negativ inställning till veduppvärmning

51 inlägg 7710 visningar 14 följer Svara, dela mm...   

Re: Negativ inställning till veduppvärmning

80-90  
toker72 skrev:Om man har det till en värmepump så bör man ha nån typ av arbetstank så vp får ok flöde även om slingorna stänger.

Det har jag

Användarvisningsbild

toker72  
#811979 Om du dessutom har termostater på alla slingor borde det inte var några problem att få jämn värme hela året om dom inte är ingjutna det brukar vara knöligt att få till vid väderomslag.

Klanten  
#812664 Värmesystemet är ett delsystem i huset/byggnaden som är ett större system.
Har man ett modernt i stort sett lufttätt hus med mekanisk ventilation då är ved/fastbränsleeldning inte nödvändigt.
Men i äldre hus byggda för fastbränsle och med självdragsventilation så får huset längre livslängd med fastbränsleuppvärmning.
I alla fall blir fuktpåkänningen lägre men det är klart är det ett timmerhus är det tåligare än ett hus med sågspånsisolering.

Användarvisningsbild

toker72  
#812672 Men man eldar ju väldigt lite den del av året det är som fuktigast som tex nu.

Ent  
toker72 skrev:Men man eldar ju väldigt lite den del av året det är som fuktigast som tex nu.

Så är det förvisso, under sommaren räcker en gång i veckan för varmvatten men då är fönstren på glänt i hela huset. Nu när det blivit kallare (men i huvudsak plusgrader) eldar jag 3-4 ggr i veckan. Så nog bidrar det till att hålla undan fukten alltid.

Användarvisningsbild

toker72  
#812997 Jag har vedeldning och bergvärmen och när vi enbart hade vedeldning hade vi ingen annan ventilation än självdragsvent vilket fungerade ok på vintern och sommaren med öppna fönster men den har tidenpå året fungerade det riktigt dåligt sen installerade vi bergvärme och frånluft vent med återvinning och nu har vi jämn ventilation hela året så att man skulle få bättre luft om man värmer med ved än annat som nån skrev tidigare det stämmer inte allt beror på hur systemen är byggda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).