machonisti skrev:Ent skrev:Har du ackumulatortank så eldar du tanken fulladdad så sällan som det är praktiskt möjligt med hänsyn till arbete eller fritidsaktiviteter. Om du eldar direkt mot radiatorkretsen så får du väl elda så ofta att huset hålls varmt. Det där att det blir kallt inne vid snabba omslag från kallt till blidväder är ett känt fenomen. Det finns väl nån fysikalisk förklaring på det, ungefär som att en kraftigt nedkyld person måste värmas successivt. Om uppvärmningen blir för för snabb går kylan in i kroppen och personen dör.
Då det varit riktigt kallt är kyls hela väggen ned. Fastän blidväder råder är väggen ändå kallare. Visst värms den av uteluft men den är ändå kall jämfört med inomhusluften. Hos oss måste kurvan höjas tillfälligt rätt ordentligt. Kan troligen avhjälpas med innegivare och den har jag tänkt köpa i 15 år så jag antar att det inte blir på några år ännu.
Personligen har jag haft svårt att förstå poängen med utegivare och förinställda kurvor. Om det är blida men blåser 10 m/sek krävs ju mer värme än vid minus 20. Jag bor i ett gammalt hus och har endast en ställbar innetermostat på den norra sidan om en innervägg i det kallaste rummet. Termostaten styr motorshunten som i sin tur reglerar så att inställd innetemp uppnås. Så länge acktanken är tillräckligt varm håller innetempen sig inom någon grad. Termostaterna på radiatorerna förutsätts sköta finjusteringen, men det funkar sisådär. De har svårt att dra ner även om man är många i rummet och det blir varmt. Vid tvära växlingar från kallt till blida kan det som sagt bli lite kyligt och samma om det blåser. Men i det stora hela så är jag väldigt nöjd, speciellt om man ser till hur enkelt det är ordnat.