Uppvärmning

Vad är optimal diff mellan framledning och returledning?

69 inlägg 10356 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Re: Vad är optimal diff mellan framledning och returledning?

Ent  
machonisti skrev:
Ent skrev:Har du ackumulatortank så eldar du tanken fulladdad så sällan som det är praktiskt möjligt med hänsyn till arbete eller fritidsaktiviteter. Om du eldar direkt mot radiatorkretsen så får du väl elda så ofta att huset hålls varmt. Det där att det blir kallt inne vid snabba omslag från kallt till blidväder är ett känt fenomen. Det finns väl nån fysikalisk förklaring på det, ungefär som att en kraftigt nedkyld person måste värmas successivt. Om uppvärmningen blir för för snabb går kylan in i kroppen och personen dör.

Då det varit riktigt kallt är kyls hela väggen ned. Fastän blidväder råder är väggen ändå kallare. Visst värms den av uteluft men den är ändå kall jämfört med inomhusluften. Hos oss måste kurvan höjas tillfälligt rätt ordentligt. Kan troligen avhjälpas med innegivare och den har jag tänkt köpa i 15 år så jag antar att det inte blir på några år ännu.

Personligen har jag haft svårt att förstå poängen med utegivare och förinställda kurvor. Om det är blida men blåser 10 m/sek krävs ju mer värme än vid minus 20. Jag bor i ett gammalt hus och har endast en ställbar innetermostat på den norra sidan om en innervägg i det kallaste rummet. Termostaten styr motorshunten som i sin tur reglerar så att inställd innetemp uppnås. Så länge acktanken är tillräckligt varm håller innetempen sig inom någon grad. Termostaterna på radiatorerna förutsätts sköta finjusteringen, men det funkar sisådär. De har svårt att dra ner även om man är många i rummet och det blir varmt. Vid tvära växlingar från kallt till blida kan det som sagt bli lite kyligt och samma om det blåser. Men i det stora hela så är jag väldigt nöjd, speciellt om man ser till hur enkelt det är ordnat.

TS
Användarvisningsbild

machonisti  
#827813 Tekniken med givare och kurvor är historiskt utvecklad för större byggnader som man sen plockat in i småhus. Termostatventiler fungerar som sagt på värme och stänger när rummet blir för varmt. Sitter externa värmekällor kvar i rummet så blir ju rummet inte svalare fast ventilen stängs.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#827855 Glöm heller inte att justera in strypventilerna på radiatorerna, så blir regleringen lite "mjukare". Även viktigt för att få ner returtempen mot ackumulatortanken.

Strypventilen ska justeras så att radiatorn kan ge tillräcklig effekt vid det kallaste klimatet. Sedan skötar shunten och eventuell termostat ytterligare begränsningar av faktiskt avgiven effekt.

Gällande shunt styrning är det viktigt att temperaturgivaren (om man har innehavare) är placerad där det inte finns ytterligare termostater som går in och stryper, samt ett för huset bra rum att styra temperaturen mot.

Jag själv har valt kök/matsal, där är termostaten bortplockad på radiatorerna. Till sommaren kommer vi renovera köket och lägga in golvvärme, då kan det bli lite knepigare eftersom golvvärmen kommer ha en egen blandningsventil och termostat styrning och blir inte lika representativt för dom andra rummen med radiatorer. Så har vi i dagsläget i vardagsrummet och det har alltid bäst komfort i hela huset.

Kör för övrigt med både utegivare och innehavare, utegivare ger max/min begränsning utefter en kurva och innehavaren justerar inom det spannet.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
Bond.J skrev:Att större skillnad mellan ut och tillbaka ger högre effektuttag är logiskt, men hur löser man skillnaden mellan att få ut max effekt ur pannan och att få ut max komfort i huset? Alltså, hur ska man fatta när man ska elda? (antagligen en otroligt korkad fråga)

Dessutom fryser vi mer inne, ju varmare det blir ute. Är det kallt är det aldrig några problem(om vi någon gång skulle lära oss när det är dags att elda) och när det är varmt fryser man ihjäl.

Om ni reglerar efter utegivare och kurva så låter det som brytningen i kurvan är felinställd. Ofta finns det en lutning på kurvan för kallt klimat och en för varmare. Då kan man få det fenomenet att den kalla delen fungerar fint men blir det varmare får du inte tillräckligt hög framledning.

Exempel från EC Home shunt styrning från Thermomatic.

Användarvisningsbild

Bond.J  
#827900 Tack! Fortfarande förvirrad fast på en högre nivå......

Är väl inte tillräckligt "krokig" kurva då antar jag? Alla element är alltid öppna helt, utom i sovrummet där jag vill ha svalt. Om jag fattar er rätt så borde jag välja en "högre" kurva och stänga av thermostaterna på elementen lite grann för att begränsa när det är kallt ute, och släppa igenom mer när det är varmare ute?

Borde väl rörmokarna ha kunnat tala om i så fall? Har eldat med ved över 40 år. Har bytt panna och installerat ny styrning 2 ggr, men aldrig haft komfortabel värme inne. Rörmokarna föreslår värmepump, men jag har aldrig fattat hur det skulle kunna ge bättre komfort. Behöver ju minst 60 grader framledningstemperatur till en av bostäderna när det är kallt, och jag är tveksam om en vp kan leverera det. Känns mest som de vill sälja grejer.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
Bond.J skrev:Är väl inte tillräckligt "krokig" kurva då antar jag? Alla element är alltid öppna helt, utom i sovrummet där jag vill ha svalt. Om jag fattar er rätt så borde jag välja en "högre" kurva och stänga av thermostaterna på elementen lite grann för att begränsa när det är kallt ute, och släppa igenom mer när det är varmare ute?

Ja det beror ju lite på när det fungerar och när det inte fungerar :). Med en plattare kurva på högersidan (dvs lyft framledning vid brytpunkten), alternativt flytta brytningen från t.ex. 0 till +5,7 eller 10. Det är väl något skulle du kunna prova. Svårt att säga exakt vad som kan fungera då jag inte vet hur värmesystem ser ut.

Antar att du åtminstonde är säker på att framledningstemperaturen finns tillgänglig i acktanken så det inte bara är att du är lite mer bekväm när det är varmare ute och inte eldar tillräckligt mycket 😉

Tillägg:
Bond.J skrev:Om jag fattar er rätt så borde jag välja en "högre" kurva och stänga av thermostaterna på elementen lite grann för att begränsa när det är kallt ute, och släppa igenom mer när det är varmare ute?

Lyfter du kurvan bara vid brytpunkten så ska den inte bli någon större skillnad när det är kallare än -10°C. Så börja med att inte röra termostaterna på radiatorerna.

Användarvisningsbild

Bond.J  
#827989 Tack, för att du försöker förklara! Det kanske inte är rörmokarna det är fel på, för jag förstår inte vad du menar heller. Jag vet i allafall att även om vi har 95 grader i pannan så blir det kallt inne när temperaturen ute stiger, och vi kan inte böja kurvorna, bara byta till en brantare eller mer sluttande lutning.
Jaja, vi får fortsätta med elfläkt när det blir varmt ute!

Tralsmo  
#828006 Mycke intressant diskussion även om ja inte heller har koll på allting.

Ja har kört många år bara på utetempgivare.
Kurvan va svår å få rätt men ja lärde mej rätt snart å korrigera på morrnen när ja åkte å kvällen när ja komm hem utifrån väder.
Tro de om ni vill.

Allafall bytte ja till bara innetempgivare några år innan ja gick över till pellets.
Pelletseldning i 6 år tillbaka.

Har bara kört på shunt å alla element på max.
Problemet har varit att köket varit de kallaste (trotts helrenoverad) å vardagsrum me tv varit varmast-
De funkade bra enligt mig.

Ja har lyckats hålla kontroll på detta genom att hävda för sambon att köket är vi ju bara i när de lagas mat eller äter. När de lagas mat är ju temperaturen inga problem.

Några månader innan jul fick hon den ljusa iden att börja justera elementen å hävdar att allt ska justeras utifrån köket.

Sen dess rullar pengarna å kalibaliken i bender är fullständig.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tralsmo skrev:Har bara kört på shunt å alla element på max.
Problemet har varit att köket varit de kallaste (trotts helrenoverad) å vardagsrum me tv varit varmast-

Vad är det för fel med att ha termostater på varje element i kombination med utetemperaturstyrd framledningstemperatur? En termostat drar ju t.ex. ner temperaturen i rummet när solen lyser in och värmer och/eller när TV:n är på, eller i köket när man t.ex. bakar, lagar mat eller kokar saft.
Jag har det hemma och temperaturen varierar max någon grad mellan alla rummen. Det är dessutom ganska enkelt att sänka t.ex. temperaturen i sovrummet om man vill ha det svalare där utan att behöva bry sig om att framledningstemperaturen varierar.

Ent  
#828038 Om man vill ha koll på tempen i fram- och returledning kan man använda såna här, eller liknande där utegivaren funkar upp till 70 grader.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... er-021352/
Köpte först vanliga analoga termometrar som man spänner fast med en fjäder runt röret. De visar dock fel och är tröga i responsen vid snabba tempoväxlingar så det var bortkastade pengar.

TS
Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
th skrev:

Vad är det för fel med att ha termostater på varje element i kombination med utetemperaturstyrd framledningstemperatur? En termostat drar ju t.ex. ner temperaturen i rummet när solen lyser in och värmer och/eller när TV:n är på, eller i köket när man t.ex. bakar, lagar mat eller kokar saft.
Jag har det hemma och temperaturen varierar max någon grad mellan alla rummen. Det är dessutom ganska enkelt att sänka t.ex. temperaturen i sovrummet om man vill ha det svalare där utan att behöva bry sig om att framledningstemperaturen varierar.

Med utetempstyrd shunt fungerar det utan problem, fungerar mindre bra om man använder innesensor. Då termostat och shunt kan jobba mot varandra om dom inte är väldigt bra synkade.

T.ex. termostat inställd på lägre än referens temperatur. Då försöker shunten få upp temperaturen och skickar på så varmt den tillåts medans termostat stryper radiatorn eller radiatorerna som värmer det rummet.

Därav som jag tidigare skrev att kör man så behöver man välja vilket rum man ska ha sensorn i med eftertanke.Just så man inte har andra värmekällor som kamin eller mycket solinstrålning.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HogbergetsVilma skrev:Med utetempstyrd shunt fungerar det utan problem, fungerar mindre bra om man använder innesensor. Då termostat och shunt kan jobba mot varandra om dom inte är väldigt bra synkade.

T.ex. termostat inställd på lägre än referens temperatur. Då försöker shunten få upp temperaturen och skickar på så varmt den tillåts medans termostat stryper radiatorn eller radiatorerna som värmer det rummet.

Därav som jag tidigare skrev att kör man så behöver man välja vilket rum man ska ha sensorn i med eftertanke.Just så man inte har andra värmekällor som kamin eller mycket solinstrålning.

Finns det verkligen system som använder en så stollig idé som en innetemperatursensor för ett ett helt hus? Det fungerar ju för enrummare och bilar, men för ett hus så blir det ju ett elände med att justera in radiatorventilerna plus att systemet blir känsligt för extra värmekällor såsom solen, många personer i ett rum, diverse matlagningsaktiviteter eller t.ex. en vedkamin eller en öppen spis.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
th skrev:Finns det verkligen system som använder en så stollig idé som en innetemperatursensor för ett ett helt hus? Det fungerar ju för enrummare och bilar, men för ett hus så blir det ju ett elände med att justera in radiatorventilerna plus att systemet blir känsligt för extra värmekällor såsom solen, många personer i ett rum, diverse matlagningsaktiviteter eller t.ex. en vedkamin eller en öppen spis.

Absolut, de flesta "high end" shunt styrningarna för villor som kan köpas idag kan man välja inne/ute/inne+ute. Är inte speciellt mycket krångligare att ställa in radiatorventilerna för en innesensor, viktiga är bara att man inte har termostat i rummet där sensorn sitter i. I övrigt är det i princip samma som med utesensor. Innegivare ger också fördelen att den mäter faktiskt temperatur man försöker reglera mot och inte tittar blint på utetemperaturen som en utesensor gör. Den presterar ju generellt sämre vid blåsiga dagar samt snabba omställningar. Bäst är ju självklart att köra med båda, vilket jag skrivit om tidigare i tråden.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828063 Att inte ha innegivare märker jag av problemet när det blåser, tappar kanske 2grader som jag behöver justera upp shuntstyrningen istället
Gammalt hus med visst självdrag

Tralsmo  
th skrev:

Det är inget fel alls.

Termostaten har vi bara vridit ner i sovrummet i övrigt har de funkat bra utan å justera på dom andra.
Det är tredje huset ja bor i nu sen 1988.
Ja har i 2perioder kört innegivare å 2 perioder med ytterrgivare i 3 hus.
Har funkat bra bägge delar. Med sina för å nackdelar givetvis.

Ide här fallet som jag beskriver nu är de ett sammelsurium av ålder på termostater å vred på radiatorerna.
Det funkade alldeles utmärkt med allt inställt på max förutom i köket där de var för kallt enligt en viss.
Radiatorer å rör är installerat från scratch 1954.
Nu har vi varit å vridit på allting så en del element blir inte varma å en del är omöjligt å få stabila.

Som nån nämde är de ju viktigt att innetempgivare styr från rätt ställe i huset.
Nu styr den ju från köket me max på termostat där. Allt de där har ja koll på.

Ja har anat att de skulle bli problem me detta men allt råder man ju inte över å pedagogiken i förklaringar är man ju inte heller nån fena på.

De får bli till å gå igenom allt till sommaren när man kan stänga av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).