Barr 20% löv 80%
Björk 25%
Sälg 20%
Hägg 10%
Al 5%
Asp 5%
Rönn 5%
Alm 5%
Ek 5%
Gran 10%
Tall 10%
Hade även med en halv kubiksäck Syren blandat med Äppelträd, dom brann låååångsamt. 🤣
Orsa skrev:Förut i någon tråd har naturligtvis ved diskuterats. Det jag fick med mig är att olika ved brinner olika, tjär/kådhalt är olika och beroende på detta samt pannans/ kaminens förbränning får man olika sot o tjärutfall. Brinntid är olika. Energiinnehåll är ganska lika. Obs energiinnehåll är loka i förhållande till vikt (densitet).
Jag är själv bara kamineldare och mest då björk. Annars:
Bakugn al.
Vedpanna som nödbackup till värmepump.
björk.
Verkstad pellets
r93 skrev:Orsa skrev:Alved brinner som en kraftig jämn gasollåga, ger ljus och sprätter inte.
Och innehåller inga otäcka saker som ger bismak på mat.
Rossignol skrev:r93 skrev:Orsa skrev:Alved brinner som en kraftig jämn gasollåga, ger ljus och sprätter inte.
Och innehåller inga otäcka saker som ger bismak på mat.
Finns det andra trädslag som ger bismaker?
Jag har en bakugn på min gård. Jag har aldrig hört talas om att man behöver använda en viss sorts ved. Men det kan bero på att det är väldigt länge sedan den användes.
Rossignol skrev:Att elda för fullt har jag lärt mig är bästa sättet för att undvika tjärbildning. Men moderna pannor har ju rökgasfläkt. Idén med de pannorna är att inte elda för fullt utan på en lagom nivå, genom att släppa in lagom med luft, för att pannan skall hinna ta till sig värmen i röken innan röken lämnar pannan. Hur blir det då med tjärbildning vid användning av den panntypen?
Passar det sämre att elda med barrved i pannor med rökglasfläkt?
jannee skrev:Ja det kan man inbilla sig.
Keramik + rökgasfläkt hjälper föga om du eldar rutten granved.
Trots underförbränning blir det ändå en massa sot/tjära på väggarna i pannan - egen erfarenhet.
Fick i stället skrapa och endast nyttja överförbränning på min Perifal.
Pannan fungerar PERFEKT med lövved framförallt med asp, den blir då kritvit inuti.
Enda nackdelen jag har är att trots dubbla cirkulationspumpar blir pannan för varm när man eldar för finkluven ved.
Rökgasfläkten nödstoppar - kanske helt ok, men den återstartar inte själv.