lör 26 jan 2019, 09:01#547472
Nej inte om allt är som det var när det funkade.
Tändelementet har ni ju bytt och då antar ja att ni rengjorde brännarhuset när ni ändå hadde isär.
Installation och bruksanvisningen som hänvisas till i en annan kommentar här ovan är jättebra och ni bör läsa den framförallt då "Uppstart och inställnining" .
När jag tittar i den så ser jag att justering görs med fyra potensiometrar .
För att justera dom krävs en liten mejsel. Potensiometrar överlag har en tendens att få dålig kontakt internt över tid. Inte sällan kan dom ställa till med problem typ det du har.
Det man kan prova är att ta en mejsel och skruva lite fram och tillbaka på dom så brukar det funka(ett tag åtminstone).
MEN SE TILL ATT STÄLLA TILLBAKA DOM I EXACT SAMMA LÄGE IGEN, den funkade ju från början och då är det sannolikt inte inställningarna som är fel.
Angående uppstarten :
Brännaren börjar med att starta fläkten och låta den gå i nåra minuter för att blåsa ut eventuella gaser ur pannan.
Efter det så startar tändelementet och det skall bli rött eller rentav gult efter några sekunder.
Nu matas en liten mängd pellets in ( ställs med en av potensiometrarna) .
Efter några sekunder börjar fläkten öka å minska blåset. Ungefär sm när man blåser och försöker tända en lägereld å ä sugen på korv.
Så här håller det på ett tag å när förhoppningsvis det tänder pellets så ökar fläkten blåset och det matar in mer å mer pellets. Uppstarten bör ta ca 10 till 20 minuter.
Efter det så går den i driftsfas och då får man justera med nästa potensiometrar för matningsmängd.
Angående dom olika tidsförloppen anger ja bara som min brännare funkar.
Jag är ju inte expert på pelletförbränning, det jag kan ä styr å regler.
I hänvisningen så framgår det inte särskilt mycket om inställningar.
Det beror på att man anser att en behörig installatör bör installera , justera och driftsätta systemet.
Som kanske framgår här så är det inte helt enkelt att göra det.