Uppvärmning

HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets. [LÖST]

20 inlägg 14455 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Tralsmo  
#547174 Nja , såvitt ja vet så finns det 2 skruvar i en pellets brännare. En extern matnings skruv och en intern.
Om ja fattat saken rätt så är det den externa skruven som krånglar. Den externa försörjer brännaren och ser till att den får lagom med pellets , den interna doserar till rätt effekt.

Om den externa bara matar utan att stanna så beror det på givaren som ska se till att det interna förrådet har lagom med pellets.
Om den givaren inte indikerar när det interna förrådet är fullt så kommer den externa skruven att mata hela tiden och fylla fallröret och även hela skruven från huvudmagasinet med följd attskruven stannar, antingen på grund av automatsäkring på skruven eller att styrenheten tycker att det tar för lång tid att fylla det interna förrådet. Med påföljd att hela brännaren stannar. Den tror ju att det inte finns någon pellets. Den går alltså in i nedsläckcnings mode.

Återigen kolla givaren.

Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Guldstrand  
#547267
Tralsmo skrev:Nja , såvitt ja vet så finns det 2 skruvar i en pellets brännare. En extern matnings skruv och en intern.
Om ja fattat saken rätt så är det den externa skruven som krånglar. Den externa försörjer brännaren och ser till att den får lagom med pellets , den interna doserar till rätt effekt.

Om den externa bara matar utan att stanna så beror det på givaren som ska se till att det interna förrådet har lagom med pellets.
Om den givaren inte indikerar när det interna förrådet är fullt så kommer den externa skruven att mata hela tiden och fylla fallröret och även hela skruven från huvudmagasinet med följd attskruven stannar, antingen på grund av automatsäkring på skruven eller att styrenheten tycker att det tar för lång tid att fylla det interna förrådet. Med påföljd att hela brännaren stannar. Den tror ju att det inte finns någon pellets. Den går alltså in i nedsläckcnings mode.

Återigen kolla givaren.

Mvh Anders

Vi har en gammal KMP PX-21 brännare och det finns bara EN skruv, den externa. (Om jag inte är helt blind eller missförstår något?)

Får hem en ny fläkt och tändelement imorgon och ska byta det och testa vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Tralsmo  
#547320 Jo nu har jag och så tittat i installationsanvisningen och alldeles riktigt så finns det bara en skruv.
Vilket innebär att matarskuven ocså doserar. Sorry, borde kanske tittat i den innan jag så nåt.

Hur som helst så komplicerar ju det saken avsevärt ,men fläkten eller möjligen fläktstyrningen är ju möjliga felorsaker. Du säger att du har problem med fläkten , det skulle ju va rimligt.
Nu vet ja inte va som är problemet med fläkten men antar att den stannar eller uppför sig instabilt vilket är det vanligaste felet på en fläkt. Kan bero på kolen i fläkten eller fel i den elektroniska styrningen.
Om fläkten inte funkar så kan det ju resultera i det symtomet du får,, men beroende på hur avancerad styrningen är så tycker jag att flamvakten borde stoppa brännaren i så fall.
Flamvakten skall ju hålla reda på om brännaren är i tänt eller släckt läge och utefter det skall ju styrningen stoppa eller starta brännare.

Du skriver och så att den funkar i 20 till 40 minuter och värmer pannan till ca 45 grader vilket säger mig att den gör uppstartfasen som den ska. Rimligen bör då både tändelement, flamvakt och fläkt fungera. Åtminstone i uppstarten.

Det rimligaste då med tanke på ovanstående resonemang är att antingen så är doseringstakten för hög eller ochså finns ett intermittent fel (MYCKET Vanligt). Detta intermittent fel kan ju finnas i flamvakt, fläkt, styrning eller elkablage. Fodrar ju en hel del felsökning och tålamod för att hitta intermittenta fel, vet jag av mångårig erfarenhet.

Det konstiga med hela detta resonemanget är att jag tycker att flamvakten borde stoppa processen innan skruven matar hela brännaren full med pellets. Detta är ju en säkerhetsrisk och borde vara innbyggd i styrningen.

Användarvisningsbild

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Guldstrand  
#547411 Nu har vi köpt och satt i en helt ny fläkt och ett tändelement i brännaren.
Är det något vi måste tänka på nu, någon inställning etc.?

Brännaren verkar ganska svårstartad. (Den har försökt tända 3 ggr nu.)

   TS
Avatar Fallback

Re: HJÄLP! Matarröret/slangen blir full med pellets.

Tralsmo  
#547472 Nej inte om allt är som det var när det funkade.
Tändelementet har ni ju bytt och då antar ja att ni rengjorde brännarhuset när ni ändå hadde isär.

Installation och bruksanvisningen som hänvisas till i en annan kommentar här ovan är jättebra och ni bör läsa den framförallt då "Uppstart och inställnining" .

När jag tittar i den så ser jag att justering görs med fyra potensiometrar .
För att justera dom krävs en liten mejsel. Potensiometrar överlag har en tendens att få dålig kontakt internt över tid. Inte sällan kan dom ställa till med problem typ det du har.

Det man kan prova är att ta en mejsel och skruva lite fram och tillbaka på dom så brukar det funka(ett tag åtminstone).
MEN SE TILL ATT STÄLLA TILLBAKA DOM I EXACT SAMMA LÄGE IGEN, den funkade ju från början och då är det sannolikt inte inställningarna som är fel.

Angående uppstarten :
Brännaren börjar med att starta fläkten och låta den gå i nåra minuter för att blåsa ut eventuella gaser ur pannan.
Efter det så startar tändelementet och det skall bli rött eller rentav gult efter några sekunder.
Nu matas en liten mängd pellets in ( ställs med en av potensiometrarna) .
Efter några sekunder börjar fläkten öka å minska blåset. Ungefär sm när man blåser och försöker tända en lägereld å ä sugen på korv.
Så här håller det på ett tag å när förhoppningsvis det tänder pellets så ökar fläkten blåset och det matar in mer å mer pellets. Uppstarten bör ta ca 10 till 20 minuter.
Efter det så går den i driftsfas och då får man justera med nästa potensiometrar för matningsmängd.

Angående dom olika tidsförloppen anger ja bara som min brännare funkar.
Jag är ju inte expert på pelletförbränning, det jag kan ä styr å regler.

I hänvisningen så framgår det inte särskilt mycket om inställningar.
Det beror på att man anser att en behörig installatör bör installera , justera och driftsätta systemet.
Som kanske framgår här så är det inte helt enkelt att göra det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).