Uppvärmning

Torktid sommar huggen björk

27 inlägg 7310 visningar 9 följer Svara, dela mm...   

Re: Torktid sommar huggen björk

jannee  
#844123 Vänta tills löven FULLSTÄNDIGT slagit ut.
Fäll sedan träden
Vänta sedan till Augusti innan du kvistar och kapar upp träden.
Perfekt att gå runt där bland getingarna 😀
Du behöver INTE vara orolig, veden är mer eller mindre eldningstorr och kapsnitten blir väldigt vita.
Finare och bättre ved kan ingen annan uppbringa, så är det bara = vara lugn allt kommer att bli bra.

Användarvisningsbild

JörgenO  
#844124 Jag har i flera år fällt björk i början/mitten av maj när de börjar få musöron (nära Åsele)
Jag låter träden ligga kvar till semestern i juli, då har löven slagit ut och hunnit torka o skrumpna lite. Då tar jag hem träden och kapar o klyver och sen går de bra att elda med till vintern

Sundvik  
#844197 Jo jag visste ju från tidigare att det finns olika åsikter om tidpunkten för fällningen, ville kolla om det fanns en majoritet för nåt, men egentligen är det ingen större tidsskillnad mellan mössöron och fullt utslagna löv så om jag tar det lite lugnt med fällningen så täcker jag båda alternativen 😉

Mikko  
#844200 Bra mycket lättsammare att hugga och köra hem veden på senhösten och kapa klyva i februari mars än att hålla på med veden den varmaste tiden på året.

Sundvik  
#844933 Nä, håller inte alls med. På senhösten är det vått och klottigt med alla björklöv, mörkt och trist, sen ska man köra på mjuk mark med traktorn. Sparar man dessutom klyvningen till februari så hittar man knappt veden under 70 cm snö.
Var till skogs i måndags, det mest perfekta vädret på långa tider, inte för varmt , en svalkande nordlig bris, +10, inte för kallt 😀, ingen snö !!! och framförallt inga mygg ännu. När man pausade i solen kunde man lyssna till allt fågelkvitter och det var bara att konstatera hur bra man har det som får sitta så här och njuta.
Nu får man bara hoppas det blir lika trevligt när björkarna ska hämtas i sommarhettan, men det finns ju nog gott om kalla sommardagar också.

Mikko  
#845001 Läste på Aftonbladet att det blir rekordår med mygg i skogen i år. Min ved som jag klöv i februari mars är snart torr.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sundvik skrev:Sparar man dessutom klyvningen till februari så hittar man knappt veden under 70 cm snö.

Det finns delar av Sverige där det här definitivt inte är ett problem 😎

Användarvisningsbild

Bax  
#845013 Ja, och många som bor i de delarna verkar inte inse att förhållandena kan vara olika.
”Veden ska vara kluven och klar till påsk” har jag fått höra många gånger. Det är vid påsk jag börjar blänga på vedhögen och funderar på om den kommer tina fram i år eller inte.

jannee  
#845023 Oberoende var du bor i Sverige kan man ta för vana att efter man sått och ringvältat, men även sett till alla stängsel ger man sig på kommande vinters vedbehov.
Förhoppningsvis har man under vintern avverkat och transporterat hem virket, så kvar att göra är såga upp och klyva.
När det är gjort bör man stapla upp veden luftigt, helst på pall eller något liknande.
Frän månadsskiftet JUNI/JULI bör man även täcka toppen av staplarna = hindra nederbörden från att tränga ned och in i staplarna.
Gör du så kommer du att få en torr och eldningsbra ved till kommande höst och vinter.

Mikko  
#845025 Jag bor i norra Ångermanland och är van med mycke snö men har aldrig haft problem att kapa och klyva ved i februari mars men veden måste vara huggen och hemkörd innan jul.

Sundvik  
#845029 Håller alldeles med Jannee och har alltid försökt ha veden klar till påsk men i år gick det bara inte pga snön och då får man prova nåt annat, dvs syrfällning. Undrar hur de fixar detta längs upp i norr med ännu mera snö.

stektlök  
#846745 Läs Vedboken av Lars Mytting 😀
Mvh

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).