Uppvärmning

Eldningsproblem

11 inlägg 1946 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eldningsproblem

Alex98  
#813395 Hej. Har problem med att få till någon vidare fart i min vedpanna, det är en focus värme v35 som är självdrag. Vi eldade förra säsongen och försökte lära oss den, men har inte gått så bra…
Jag har sotat skorsten och panna mycket noga för att utesluta att det är sot kvar någon stans och det hjälper inte, det brinna väldigt långsamt, kanske kan kalla det för ”glödbrand” och luktar fränt, typ stickande i näsan.
När jag tänder upp panna så lägger jag lite kartong i botten med fina stickor uppepå och lite större uppepå de och låter det brinna en stund innan jag börjar fylla panna, och det tar tid och ryker in så fort man öppnar luckan, gör jag fel där?
Veden är fälld i vintras och klöven inan påsk, ligger i vedskjul och torkar, köpte en fuktmätare som jag hört ska vara pålitlig och den visar runt 20%. När vi besiktigade skorstenen så stod det att det var 24 (pa) vad menas med det? Är det trycket i pannrummet eller? Någon som har koll på hur stor pipa det bör vara till en 35kw panna? Kan det va den som är för liten? Ska ta och mäta den imon
Tacksam för all hjälp jag kan få så jag kan få bukt på mitt problem inan grannarna tröttnar😅 (som tur är så har vi inte många) tack på förhand 🙏🏽

TS
Användarvisningsbild

Re: Eldningsproblem

Nyborg  
#813396 Tar du in veden några dagar innan du eldar den? Har du uteluftsintag i pannrummet? Hur ställer du dragluckan på pannan? Är rostret rengjort? Sitter det några retardrar i pannans konvektionsdel?

Användarvisningsbild

Daniel Ivarsson  
#813441 Har du någon ventil/tilluft till pannrummet?

jannee  
#813443 TORR och finklyven björk, då ska det mycket till om det ska ryka.
Veden bör ligga minst en vecka om inte två i ett varmt och torrt pannrum om den verkligen ska brinna optimalt.
Just nu är inte veden torr även om den legat i ett vedskjul.

HN  
#813444 Hej. Jag har en likadan panna bifogar bild. Inget problem med lite rå ved i den pannan. Diameter på skorsten 15-20 cm räcker skulle jag tro. Sitter ett spjäll som du ser om du öppnar sotluckorna det ska vara öppet regleras med spaken på högersidan.

Användarvisningsbild

Nyborg  
HN skrev:Hej. Jag har en likadan panna bifogar bild. Inget problem med lite rå ved i den pannan. Diameter på skorsten 15-20 cm räcker skulle jag tro. Sitter ett spjäll som du ser om du öppnar sotluckorna det ska vara öppet regleras med spaken på högersidan.

Kan som sagt sitta konvektionsplåtar i en sådan, i de två övre luckorna bakom innerluckor. De gör att det bromsar bra!

Användarvisningsbild

Alex98  
Nyborg skrev:Tar du in veden några dagar innan du eldar den? Har du uteluftsintag i pannrummet? Hur ställer du dragluckan på pannan? Är rostret rengjort? Sitter det några retardrar i pannans konvektionsdel?

Får plats med ca 5m3 i pannrummet så dom första eldningarna är ännu segare men tycker knappt det är någon skillnad efter 5 veckor inan jag kör in mer ved.
Ja det sitter en ventilation, har även provat öppna fönstret helt. Fullt öppet står allt nu, känns som det brinner bäst. Ingen större betydelse om pannan är ny sotad eller ej. Det satt men plockade ur dom för att det skulle bli lite bättre flöde, hjälpte lite

TS
Användarvisningsbild

Alex98  
Daniel Ivarsson skrev:Har du någon ventil/tilluft till pannrummet?

Ja det finns det, har även provat med helt öppet fönster utan framgång

TS
Användarvisningsbild

Alex98  
HN skrev:Hej. Jag har en likadan panna bifogar bild. Inget problem med lite rå ved i den pannan. Diameter på skorsten 15-20 cm räcker skulle jag tro. Sitter ett spjäll som du ser om du öppnar sotluckorna det ska vara öppet regleras med spaken på högersidan.

Skorstens pipan är 15x15 fyrkant och ca 8m långt, spjället är öppet fult om dom där plåtarna innanför dom övre luckorna har jag plockat bort för att få mer flöde. Hur tänder du i din panna?

TS
Användarvisningsbild

Nyborg  
#813463 Då ska det ju funka. Möjligen om det blir så att rostret i botten på pannan täpper sig, luften måste kunna passera genom det för att pannan ska brinna rätt. Har du ingen annan ved att prova med som är ännu torrare?

Användarvisningsbild

Nyborg  
#813464 Dragluckan på pannans asklucka hur mycket öppen? Luckor i övrigt stängda? Hade en kund vars panna ej fungerade med askluckan öppen, endast dragluckan. Har du dragregulator? När stänger den i så fall?

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).