Föryngring

Dosera viltskydd

24 inlägg 4196 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dosera viltskydd

Persö  
#857738 Hej på er! Jag planterade i somras ca 3000 tallplantor och nu är det dags att viltskydda dessa. Har skaffat Gyllebo flytande plantskydd och en Solo 473D ryggspruta. Min något naiva (och kanske korkade) fråga är - hur mycket medel ska läggas på toppskottet? Jo, visst det står på Gyllebos beskrivning att det går åt 3-5 ml per planta och sen en beskrivning om hur man kan använda mätglas för att se hur mycket som varje tryck på sprutan ger. Min känsla är dock att ni som gjort det här en massa gånger snarare går på hur det ser ut i "verkligheten" ute i skogen och därför ber jag om hjälp hur jag bör tänka. Jag vill ju inte lägga på onödigt mycket, men samtidigt inte för lite, så att det var en onödig åtgärd.

Tacksam för tips.

TS
Arevo

Re: Dosera viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857739 Prova ett antal doser i ett mätglas för att få en uppfattning om hur lite 3-5ml är. Har inte provat Gyllebos utan bara trico och då krävs en extremt kort dusch för att komma ner i rätt mängd. Alltså bara en dutt på handtaget.
Mätglas har folk vanligen inte hemma men kanske en spruta eller så med gradering i ml.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857759 Det som funkar är frystejp på varje A planta.
Tar inte mycket längre tid. Men ger 100% resultat.
Min åsikt som provat, och det funkar.
/Zorran

aho  
#857767 Testade att tejpa förra hösten och det verkar funka lika bra som Trico.
Men det tog mycket längre tid per planta än att spruta.

Finns det någon vettig tejphållare man kan använda? Att bara ha en rulle med sig och riva med fingrarna funkade sådär.

morco  
#857770 Jag sprutar bra trico första året och när plantorna blir för höga, så då behöver jag bara tre års sprutning totalt med trico.

Med tejprullen på vänster hand och hela tiden ha en bit tejp utdragen från rullen på vänster pekfingret tycker jag det går skapligt fort, säkert lite övning. Jag har vissa år tejpat 2-3000 plant. Som självverksam har man bra timpeng.

Användarvisningsbild

Stigan  
#857844 Hej på er,

ang ryggsprutan Solo för 2000 kr, går det inte med en billigare variant? Jula har t ex en ryggspruta för 12 l för 300 lappen. Gör de inte samma sak, behov? Att Julas ryggspruta går sönder något år tidigare förstår jag.

Jag har förstått att mycket skogsutrustning, material, vård kostar "mycket" i min värld med 'mina blåa ögon'. T ex Trico, 2000 kr dunken.

Ha det bra, tack

alias  
Stigan skrev:Hej på er,

ang ryggsprutan Solo för 2000 kr, går det inte med en billigare variant? Jula har t ex en ryggspruta för 12 l för 300 lappen. Gör de inte samma sak, behov? Att Julas ryggspruta går sönder något år tidigare förstår jag.

Jag har förstått att mycket skogsutrustning, material, vård kostar "mycket" i min värld med 'mina blåa ögon'. T ex Trico, 2000 kr dunken.

Ha det bra, tack

För egen del så är huvudstrategin att köpa produkter med gott renommé, hellre än något obeprövat men billigt (även om man kan ha tur med lågprisprodukter,så brukar de ha ett lågt pris av en anledning).

Allt beror ju på omständigheter, såsom hur mycket något ska användas per säsong och hur mycket tid det får ta. Har du tid att åka till affären och köpa en ny tryckspruta och hur mycket kostar själva resan om den måste vidta den explicit för detta inköp?

Själv tycker jag att de flesta arbetsuppgifter blir lättare och roligare när man har bra arbetsredskap. Sen gillar jag att det går att köpa reservdelar till Solosprutan, så att man kan hålla dem vid liv länge (ogillar starkt "slit-&slängkonceptet").

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Mikael A  
#858150 Minst lika viktigt som en bra spruta är att ha ett bra sprutrör med bra munstycke. Jag köpte LH röret med Trico munstycke i år till min solospruta och sprutat ca 10000 plantor med Trico i höst. Har nog redan sparat in halv kostnaden på minskad preparatåtgång tack vare den fina dimman munstycket ger och hur exakt man kan dosera med det högkvalitativa handtaget. Har tidigare använt både handspruta och solosprutans originalrör och LH röret är något helt annat.

Användarvisningsbild

Hood  
#858233 Hehe. Jo det här med kemikalier i terrängen. (Hormoslyr) Lite så att IG Farben kommer på tankarna. Ni använder väl handskar och ögonskydd? Har ni tänkt äta viltet sen? Och fisken?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hood skrev:Hehe. Jo det här med kemikalier i terrängen. (Hormoslyr) Lite så att IG Farben kommer på tankarna. Ni använder väl handskar och ögonskydd? Har ni tänkt äta viltet sen? Och fisken?

Läs på innan du slänger ur dig skitsnack. Viltskydd är inte kemikalier i den mening begreppet brukar användas. De tre vanligaste preparaten mot vilt har fårfett, sand och blodmjöl som verksam substans.

Användarvisningsbild

Hood  
#858261 Omfattas av CLP förordningen. Dessutom framgår i deras SÄKERHETSBLAD om produkten vilka risker och säkerhetsåtgärder som finns. Gullvik känns bekant också på något sätt. Läs på.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hood skrev:Hehe. Jo det här med kemikalier i terrängen. (Hormoslyr) Lite så att IG Farben kommer på tankarna. Ni använder väl handskar och ögonskydd? Har ni tänkt äta viltet sen? Och fisken?

Lägg ner ditt skitsnack och ta reda på fakta istället. Vet du ens vad Trico är? Om inte, läs på.

Användarvisningsbild

Hood  
#858999 Menar du att den Tyska skolan varit till gagn för Sveriges ekonomi? Det har alltså inte funnits något eget intresse?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#859005 😀 Finska skogstidning Metsälehti undersökte annorlunda sätt att dosera medlet. Magerblandad Trico besprutades över hela ungskogen med lövblås.
Effekten var väldigt bra, samt arbetet gick fort. Älgarna vistade i omådet som vanligt men betade inte något alls, inte ens rönnbuskar.
Slutade inte bra med testet ändo. Myndigheten krävde videon skulle tas bort för att det inte är tillåtet behandla annat än enstaka trän.

En video som de kontrollerar resultatet finns kvar på YouTube.
Mycket prat på finska, men ca 1:00 kan ses lövblås-ryggspruta kombinationen.
https://youtu.be/8HXe2Qo2a2U?si=DN3YdWOvY_5HrzMw

Användarvisningsbild

Knagge  
#859089 Verkar vara en jättebra idé.
Särskilt till björk och lövplantor.
Ett både mer miljövänligt och billigare alternativ till hägn.
Bara det funkar även vid stora stammar av klövvilt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).