Föryngring

Skadegörare på asp och hybridasp

4 inlägg 1880 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skadegörare på asp och hybridasp

Hulta7  
#846594 Jag har satt ett knappt hektar med hybridasp nu under våren. Marken är jordbruksmark som har plöjts och harvats innan plantering. Hybridaspen har slagit ut och fått några rejäla regnskurar.
Nu har ca 50% av beståndet tappat/blivit av med löven. Och jag undrar vad detta kan bero på?
Jag gjorde en föryngringsavverkning på ena sidan av hybridaspplanteringen för två år sedan, där det kommer mängder med rotskott av asp som har samma problem. Skillnaden på rotskotten är att de endast är kala på årsskottet.
På andra sidan hybridaspplanteringen är det en tallskog som är 45 år.
Det är inga skrapmärken på asparna så viltskador är uteslutna.
Tacksam för svar!

TS
Arevo

Re: Skadegörare på asp och hybridasp

jannee  
#846597 Sork som äter upp rötterna ?

Svendufva  
jannee skrev:Sork som äter upp rötterna ?

Nej sker det under säsongen så brukar alla blad svartna. Inte sällan så lutar de märkligt också eftersom rötterna inte håller plantan upprätt.

Jag tror mer på någon sorts larver, om bara bladen försvunnit.

Jag ser inte om toppen har dött? Då kan det ibland bero på frostskador eller vattenbrist.

Användarvisningsbild

Hulta7  
1718866378_img_1441.jpg
Hej.
Tack för era svar. Jag tror att jag har hittat boven. Jag hittade både på hybridasparna och rotskotten skalbaggar som jag tror är Aspglansbaggar. De äter sig uppifrån och ner till stammen är kal från blad. Kommer plantorna klara sig när de blir av med bladen så tidigt på växtsäsongen?

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).