Föryngring

Markberedning, dela upp område

12 inlägg 2726 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markberedning, dela upp område

MarcusG  
#845232 Jag ska markbereda ett område på ca 4 ha till hösten. Tanken är att plantera hälften av området våren 2025 och andra hälften våren 2026.

Är det dumt att markbereda allt på en gång, borde jag istället även dela upp markberedningen? Försvinner det mycket av effekten till våren 2026 om beredningen görs redan hösten 2024?

Markberedning köps in och planteringen görs själv. Området är enligt planen G22, men skulle säga att det är något bättre.

TS
Arevo

Re: Markberedning, dela upp område

jannee  
#845233 Du slipper flyttningskostnaden om du markbereder allt på en gång. Spelar ingen större roll om marken ligger 1 år extra markberedd.
Plantera 2 ha är annars snart gjort, max 4 dagar för en ovan, proffs gör det på EN dag.

HN  
#845237 Ok så ett proffs sätter 4000 plantor om dagen det var inte illa

Tralsmo  
#845238 Ja håller inte me Janne i detta.

Ja markbereder inte tidigare än va som är nödvändigt.
Men ja markbereder ju själv så några flyttkostnaden har ja inte

Sen vet ja att Janne planterar glest så då går de fortare å plantera naturligtvis.

Ja planterar ochså glesare men vågar inte riktigt så glest som Janne.

Allafall, en bra å lyckad föryngrings åtgärd är a och o för fortsättningen så de lönar sig på sikt att få till den ordentligt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HN skrev:Ok så ett proffs sätter 4000 plantor om dagen det var inte illa

Varför sätta 2000/ha, kommer alltid självföryngrat, gran, tall och björk. Bättre att få lite blandat.

HN  
#845255 Jaha ok jag förstår. Men hur många plantor ska det vara per hektar

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HN skrev:Jaha ok jag förstår. Men hur många plantor ska det vara per hektar

Det sista satte jag 1300 gran, kommer självföryngrat gran, tall och löv till hjälpen.

jannee  
#845288 Själv sätter jag MAX 1600/ha.
Försöker vara noggrann med att välja rätt punkter och "försöker" göra så bra som jag kan.
Ser när jag senare röjer att jag nog ändå borde planterat lite glesare, kommer ganska mycket självföryngrat = väl mycket s.k. A plantor som måste ta bort med röjsågen.
Egentligen är det INGEN nackdel om det markberedda fått sätta sig ordentligt, bara det inte växt upp en massa gräs ska det egentligen inte vara någon nackdel om det är 1 år gammal markberedning.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#845537 4000 plantor på 8 timmar blir 12 sek per planta. Ett skapligt arbetstempo.

jannee  
#845559 detta är väl något värre 👍

Nytt världsrekord i skogsplantering
Efter 24 timmars non-stop plantering avslutade Timo Kloft sitt världsrekordförsök kl 07:00 i morse 27 juni. Den nya rekordnoteringen stannade vid inte mindre än 21 039 planterade SA30-plantor. Det är 6 000 fler än det gällande rekordet.

Tralsmo  
#845561 Räknas de in att dom ska ta sig ochså?

Såfall tar de väl ett tag till innan de är spikat.

Användarvisningsbild

MuniGod  
jannee skrev:detta är väl något värre 👍

Nytt världsrekord i skogsplantering
Efter 24 timmars non-stop plantering avslutade Timo Kloft sitt världsrekordförsök kl 07:00 i morse 27 juni. Den nya rekordnoteringen stannade vid inte mindre än 21 039 planterade SA30-plantor. Det är 6 000 fler än det gällande rekordet.

Skulle vara intressant att prova. Med att bära växter till området (2 packpack) planterar jag 5000 - 5500 på 6-7 timmar beroende på område. Om sandig yta kan jag plantera 6000 - 6500 plantor. I maj 26 dagar arbetade och planterade 136 000. 15 års erfarenhet. :)

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).