tor 02 maj 2024, 21:21#842867
Douglasgran har jag planterat ca 6000 plantor sedan 2019. Några mindre områden med ren douglas men för det mesta blandat med gran eller tall (eller lärk vilket var ett misstag). Får väl säga med god överlevnad. Viltbehandlar med trico varje år och har minimala betesskador, däremot en hel del fejningsskador från råbocken. Verkar inte trivas på fuktig mark och är känslig för frost, de som växer bäst här står uppe på backarna eller i en slänt.
Hos mig verkar både kust och inlandsprovenienser trivas men hos dig är nog en inlandsproveniens att rekommendera.
Lyckas man etablera den så har den flera fördelar mot granen, tåligare mot röta, storm insekter och torka. Virket är väl så bra som gran som konstruktionsvirke. Skogvaktare på gods med mycket douglas har sagt att de får minst lika mycket betalt för douglastimmer som för grantimmer. Jag antar att det då går på export.
Själv kommer jag att fortsätta plantera några plantor douglasgran varje år men jag behöver nog utvärdera det i några år till innan jag rekommenderar det till andra.
Here's to a logger who fills a need,
from houses to paper, from one little seed.
For those of you who wish to disagree,
try wiping your arse without felling a tree.