Föryngring

Kottprognoser, görs sådana nuförtiden?

7 inlägg 772 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kottprognoser, görs sådana nuförtiden?

lundqvist.r  
#838595 Inför planerade föryngringsinsatser vore det bra att få en bild av om vi står inför ett bra kottår eller inte. Men googlar man på ”kottprognos” så dyker det bara upp gamla källor flera år tillbaks. Görs prognoser inte nuförtiden? Om så är fallet, några tips på hur jag då kan se vad som är att vänta?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Kottprognoser, görs sådana nuförtiden?

Torbjörn Johnsen  
#838605 Jag vet inte om det finns kottprognoser men när det gäller tall så har den en tvåårig kottcykel. vilket ju bör innebära att du redan nu kan se de kottar som kommer att klänga nästa vår. Som små "minikottar" som ska växa till sig i sommar. I bästa fall kan du se dem med en kikare eller i värsta fall efter att någon tall har tagits ner. Det kanske finns några toppbrott som går att studera?

Användarvisningsbild

Re: Kottprognoser, görs sådana nuförtiden?

Lars Lundqvist SLU  
#838606 Tall har en 3-årig cykel, gran en 2-årig

1711717159_img_0192.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Kottprognoser, görs sådana nuförtiden?

Brozzlaren  
#838607 Vart 5e år sas det förr om granen, men efter 2017 som var ett kottår, sedan kom torkan 2018 o rubbade den cykeln fullständigt. Granen har satt kott som sjutton ända fram till förra våren, med andra ord 5 år i rad förmodligen på grund av torkstress. Annars brukar man se tidigt på våren när det blir mycket kottar. Tåndemåla har stenkoll på det här, vore kul o få en kommentar.

Användarvisningsbild

Re: Kottprognoser, görs sådana nuförtiden?

Älgfoderodlare  
#838673
lundqvist.r skrev:Inför planerade föryngringsinsatser vore det bra att få en bild av om vi står inför ett bra kottår eller inte. Men googlar man på ”kottprognos” så dyker det bara upp gamla källor flera år tillbaks. Görs prognoser inte nuförtiden? Om så är fallet, några tips på hur jag då kan se vad som är att vänta?


Om du tänker dig föryngring med fröträd, så har jag valt att låta ett något lägre antal fröträd / areal som kan o bör stå mer än 2 - 3 kottcykler för bästa resultat, vara min modell. Fördelning av plant över tid har ingen betydelse i det långa loppet för den kommande skogen. Den åldersspridningen jämnar ut sig med tiden via rätt skötsel av ungskogsbestånden.
Jag har då alltid fått mer än vad som var nödvändigt o önskat på det sättet.

Användarvisningsbild

Re: Kottprognoser, görs sådana nuförtiden?

Hodal  
#838860
Älgfoderodlare skrev:
lundqvist.r skrev:Inför planerade föryngringsinsatser vore det bra att få en bild av om vi står inför ett bra kottår eller inte. Men googlar man på ”kottprognos” så dyker det bara upp gamla källor flera år tillbaks. Görs prognoser inte nuförtiden? Om så är fallet, några tips på hur jag då kan se vad som är att vänta?


Om du tänker dig föryngring med fröträd, så har jag valt att låta ett något lägre antal fröträd / areal som kan o bör stå mer än 2 - 3 kottcykler för bästa resultat, vara min modell. Fördelning av plant över tid har ingen betydelse i det långa loppet för den kommande skogen. Den åldersspridningen jämnar ut sig med tiden via rätt skötsel av ungskogsbestånden.
Jag har då alltid fått mer än vad som var nödvändigt o önskat på det sättet.

När markbereder du?

Användarvisningsbild

Re: Kottprognoser, görs sådana nuförtiden?

Älgfoderodlare  
#838865 Har aldrig markberett något hygge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).