Föryngring

Tid för markberedning i självföryngring?

3 inlägg 1510 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Tid för markberedning i självföryngring?

lundqvist.r  
#838589 På ett av skiftena, N Västerbottens kustland, gjordes en avverkning i fjol, och planen är självföryngring, kompletterat med frösådd och plantering beroende på hur det hela utvecklar sig. Nu har jag fattat det som att fröträd producerar kottar som bäst två eller tre år efter friställning. Då uppkommer frågan om när markberedning ska göras. Är det vettigt att göra den i år eller ska vi vänta något år till? Ett annat sätt att formulera det hela är väl hur länge en markberedning har önskad effekt. Förr eller senare ska den ju rimligen vara borta. Synpunkter tas tacksamt emot.

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tid för markberedning i självföryngring?

UTB  
#838604 Som jag förstått det beror det på...

Är det ren tallmark kan man vänta ett par tre år för att det ska hinna bli ett kottår...

Är det bördigare och man riskerar få upp gräs etc kanske man ska ha mer bråttom...?

/UTB

Användarvisningsbild

Re: Tid för markberedning i självföryngring?

Monark1954  
#838669 År 4 lär kottproduktionen vara högst.
Referens "Siljansforsmetoden", som Christer Karlsson blir intervjuad om i Skogspodden nr 99.
Beställ markberedning år 3 att utföras år 4 för att följa kraven.
På mina T20 marker i Jämtland växer markberedningen med harv igen på efter två år men där det är risk för gräs kan 2:a sommaren efter markber vara olämplig för sådd/plantering.
Tänkte prova själv på vinterns fröträdställning.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).