Föryngring

Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

54 inlägg 10358 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

Badger  
#831797 Såg på lite videos om tvillingarna i Hyssna. Ett av deras ”hyss” var att plantera exotisk gran på en yta. De hade som jag tolkat det satt sitka, douglas, kustgran och lärk. Det verkade växa så det knakade, men sen då, vad blir det av det? Lärk har jag hört att man kan göra panel och trall av, men de där snabbväxande jättegranarna? Blir det något bra virke av det eller är det rakt in i flistuggen med dem?

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

skogshare  
#831812 Den snabbväxande douglasgranen ger, rätt skött ett fantastiskt kvalitetsvirke och bildar redan i ett tidigt skede en mycket hård och vackert rödaktig kärna. Har ofta hört att det i princip krävs förborrning när man ska spika den. Lämpar sig mycket väl för allehanda utomhussnickerier, karmvirke, massiva golv, paneler, bänkskivor och givetvis konstruktionsvirke.

Den gröna kustvarianten (viridis) trivs bäst på frisk mark med fall (för frostens skull) och områden med hyfsade mängder nederbörd. I min ungdom stamkvistade jag en hel del douglasgran i sydöstra England (södra Devon) där man har ca. 2.000 mm regn/år och där presterar inte bara douglasgranen utan även sitkan, europeisk och japansk lärk, redwood, thuja och ask fantastiska tillväxttal, dimensioner och kvalitéer.

Dock började douglasgranen åtminstone under 70 och 80-talet användas alltmer i mellaneuropa, med betydligt tydligt mindre nederbördsmängder men ändå huvudsakligen på frisk mark och förhållandevis kuperad terräng. Ett undantag som sticker ut, är den förhållandevis flacka Lüneburgerheden i norra Tyskland, där man, efter vad jag minns(!), beslutade om storskalig plantering med douglasgran efter den stora stormfällningen 1972. Förmodligen med den grå inlandsvarianten (glauca).  Resultatet av detta känner jag tyvärr inte till men det borde definitivt intressant att få sakkunnig information om den hittillsvarande utvecklingen.
Senast redigerad av skogshare tor 08 feb 2024, 18:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Badger  
#831834 Läste i den här tråden att det blev massa av Kustgranen. Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Så frågan är om är det finns något sågverk som är intresserad av att såga om man sätter något. Har sett Sitka i parker. Det är vackra träd, men tusan så vassa barr. Så det känns lite lockande att sätta för de är nog svårtuggade för viltet.

TS

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831885 Kustgran blir nog bara massa eller pallvirke/emballage.

Douglas ger precis som skogshare skriver väldigt fint virke med en stor andel kärnvirke och hittar man bara rätt köpare kan man nog få rätt bra betalt för det. Vilket den här noggranna mätningen nog kan skvallra om.
1707434855_img_20231230_151216.jpg

1707434862_img_20231230_153718.jpg

Tyvärr inte min trave. Önskar i bland att mina företrädare i skogen hade gjort på samma sätt som här, blandat in exoter i bokskogen.Sitka och Douglas tror jag.
1707434867_img_20231230_135221.jpg

Douglas, ordentliga dimensioner och fint kvistfritt virke.
1707434836_img_20231230_134959.jpg

Själv har jag ett halvt hektar sitka på gång, har börjat sätta bra fart med en del toppskott över metern. Etablerade sig väldigt fint, men tyvärr har något djur förkärlek att feja sig mot dom, som tur väl är har det avtagit då barren börjar bli rätt så vassa vilket dom är kända för. Danskarna brukar även kalla sitkan för " aj som satan träd".
Virket har samma egenskaper som granen men lite segare och starkare.
1707434867_img_20231231_144831.jpg

Användarvisningsbild

Badger  
jl skrev:Douglas ger precis som skogshare skriver väldigt fint virke med en stor andel kärnvirke och hittar man bara rätt köpare kan man nog få rätt bra betalt för det.

Frågan är OM det alls finns några intresserade köpare eller om det kanske är ett trädslag som skogsägaren får räkna med att föräfla själv.

På tal om själv. Självföryngrar de sig här i Sverige?

TS
Användarvisningsbild

skogshare  
Badger skrev:
jl skrev:Douglas ger precis som skogshare skriver väldigt fint virke med en stor andel kärnvirke och hittar man bara rätt köpare kan man nog få rätt bra betalt för det.

Frågan är OM det alls finns några intresserade köpare eller om det kanske är ett trädslag som skogsägaren får räkna med att föräfla själv.

På tal om själv. Självföryngrar de sig här i Sverige?

Utvecklas förutsättningar för introduktion av främmande trädslag med lovande framtidsutsikter, måste det givetvis finnas framsynta sågverk som är beredda att ta sig an dem. Alternativet är export av douglastimmer som också bör gälla för övergrovt barrtimmer.

Bifogar nedan en länk med artikel om douglasgranen och bl.a. förutsättningarna för självföryngring ur tidningen Land. Finns säker mer att hitta på nätet och SLU.

https://www.landlantbruk.se/stolt-skogs ... ll-avverka

Kanske dags för Fredrik och Torbjörn att hälsa på hos Lars Bertilsson och andra med praktisk erfarenhet och genuint intresse av douglasgranen och andra spännande trädslag.

Användarvisningsbild

Badger  
#831908 Googlade en liten stund igår och en del källor hävdade att Sitka har den högsta styrkan per vikt (https://www.wood-database.com/sitka-spruce/) och det borde kunna ge intresse för sitka i framtiden. Eller så får man skaffa egen såg och sälja det som "fin virke" på egen hand. Värt att fundera på att blanda in lite sitka vid nästa avverkning.

TS

Sörlänningen  
jl skrev:Kustgran blir nog bara massa eller pallvirke/emballage.
Själv har jag ett halvt hektar sitka på gång, har börjat sätta bra fart med en del toppskott över metern. Etablerade sig väldigt fint, men tyvärr har något djur förkärlek att feja sig mot dom, som tur väl är har det avtagit då barren börjar bli rätt så vassa vilket dom är kända för. Danskarna brukar även kalla sitkan för " aj som satan träd".
Virket har samma egenskaper som granen men lite segare och starkare.
1707434867_img_20231231_144831.jpg

Vi har lite sitka också. Det vi har märkt med sitka är att den är väldigt känslig för vattentillgång. Den växer bra, kanske llte snabbare än gran, om det finns mycket vatten, men betydligt sämre än gran på torra marker.

Användarvisningsbild

LiteNyfiken  
#831915 Det finns ett reportage på nätet, som jag inte hittar nu. En skogsägare i Bohuslän eller Halland, fick fram en fantastisk tillväxt. Anledningen var till stor del saltvatten från havet, enligt honom.
Det har även skrivits om attvsitkan längs med norska kusten o Skottland, växer riktigt bra.

Användarvisningsbild

Badger  
Sörlänningen skrev:Vi har lite sitka också. Det vi har märkt med sitka är att den är väldigt känslig för vattentillgång. Den växer bra, kanske llte snabbare än gran, om det finns mycket vatten, men betydligt sämre än gran på torra marker.

Då har jag ett par blötare ställen där den kunde passa fint jämte björk och al.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik320  
#831924 Kan man sätta Douglasgran på mark där det finns rätt så rikligt med gran rotröta eller tar den kol på Douglas också?

Användarvisningsbild

Badger  
#831930 Bra fråga. Jag tolkar det som att rotröta går på alla arter av gran, men det vore trevligt om det inte är så.

TS

Sörlänningen  
LiteNyfiken skrev:Det finns ett reportage på nätet, som jag inte hittar nu. En skogsägare i Bohuslän eller Halland, fick fram en fantastisk tillväxt. Anledningen var till stor del saltvatten från havet, enligt honom.
Det har även skrivits om attvsitkan längs med norska kusten o Skottland, växer riktigt bra.

De har ju sjuka boniteter därborta i väst. Passar förmodligen väldigt bra för sitka och Douglas. Jag har ju inte riktigt de boniteterna.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#831936 Som tidigare skrivits så är inte minst sitkagran beroende av vatten för att växa bra. Och då troligen inte stillastående vatten på fuktig mark. Det skiljer stort i årsnederbörd i landet med en stark väst-östlig gradient som påverkar starkt i södra Sverige. Här finns ett exempel på hur mycket nederbörd som faller under våren i olika delar av landet. Västra Götaland, Halland och västliga delar av Värmland är områden som har goda möjligheter för bra tillväxt av t ex Sitka. De här områdena sammanfaller även med att den vanliga granen växer bra och det har också varit relativt sett mindre barkborreskador här.

Sörlänningen  
Badger skrev:
Sörlänningen skrev:Vi har lite sitka också. Det vi har märkt med sitka är att den är väldigt känslig för vattentillgång. Den växer bra, kanske llte snabbare än gran, om det finns mycket vatten, men betydligt sämre än gran på torra marker.

Då har jag ett par blötare ställen där den kunde passa fint jämte björk och al.

Som Torbjörn säger skall man nog helst inte sätta sitka på vad man typiskt mednar med "blöta ställen". Jag tror att den trivs bäst på frisk mark med väldigt bra tillgång på rörligt markvatten. Och det gäller väl de flesta träd, men vissa är mindre känsliga, som t.ex. vanlig gran. Frisk mark gäller, undvik de torrare delarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).