Föryngring

Övergång från jordbruk till Skog

70 inlägg 6846 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Övergång från jordbruk till Skog

Badger  
#825825 Någon som har erfarenheter av att lägga om jordbruksmark till skog? Är det knepigt, dyrt?

Börjar lockas lite av tanken att sluta arrendera ut de små åkerlapparna som ändå mest brukas som träda eller vall.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Fredrik Reuter  
#825827 Lite förenklat kanske men det beror på trädslaget du vill använda.

Gran: svårt
Ädellöv: mycket lätt

Övriga trädslag någonstans emellan. Testar du ädellöv så är det inte heller dyrt med tanke på stödet.

Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825830 Svårt med gran? Otur när du tänkte? Granen är närmast invasiv på gamla åkerlappar och kan komma vara sig man vill eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Fredrik Reuter  
#825833 Nej inte rent biologiskt, tänkte mer i juridisk markomställning.

Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

r93  
#825835
Fredrik Reuter skrev:Nej inte rent biologiskt, tänkte mer i juridisk markomställning.


Vad är det för juridik man behöver ta hänsyn till?

Så här gjorde jag, nr 1 man tar bort åkrarna från EU stödet, kontrollerar att det inte finns några ”åtaganden” som påverkar.

2 plantera eller låt naturen sköta sitt.

Varken dyrt eller krångligt, tvärtom så kan man tjäna en hacka på det om det är bra matjord som man kan hyvla av.

Ska man söka stöd för ädellöv och stängsel tex, så kan det bli krångligt.

Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825836 Hundratals hektar åker och betesmark har omvandlats till skogsmark i mina bygder de senaste hundra åren. Med eller utan mänsklig hjälp. Såpass så att stadsbon ser den orörda urskogen. Mig veterligen har ingen blivit lagförd för det.

Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

r93  
#825843
Skogsola skrev:Hundratals hektar åker och betesmark har omvandlats till skogsmark i mina bygder de senaste hundra åren. Med eller utan mänsklig hjälp. Såpass så att stadsbon ser den orörda urskogen. Mig veterligen har ingen blivit lagförd för det.


Nä, helt enig!

Om man däremot ska göra om skogsmark till åker så tror jag tillstånd behövs?

Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Fredrik Reuter  
#825845 Ring och prata med Länsstyrelsen (det gjorde jag). Och jag uppfattade det som att ställa om till granplantage var en utmaning.

https://www.lansstyrelsen.se/varmland/n ... ktion.html

Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Badger  
#825847
Fredrik Reuter skrev:Lite förenklat kanske men det beror på trädslaget du vill använda.

Gran: svårt
Ädellöv: mycket lätt

Övriga trädslag någonstans emellan. Testar du ädellöv så är det inte heller dyrt med tanke på stödet.


Har du lämnat in någon tillståndsansökan? Låter rimligt att myndigheterna lämnar stöd för löv och för min del är kan det passa bra. Känner just nu jag hellre hanterar några hektar till med röj och motorsåg än att få småkronor för arrende. Så om det inte är en krånglig ansökansprocess som kostar en massa så kan jag tänka mig att antingen plantera lite löv eller låta björken komma av sig själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825848
r93 skrev:
Nä, helt enig!

Om man däremot ska göra om skogsmark till åker så tror jag tillstånd behövs?


Ett kryss i en ruta i avverkningsanmälan ska det vara. Sen är det som vanligt. Vill de något så hör de av sig.

Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Badger  
#825850
Skogsola skrev:Hundratals hektar åker och betesmark har omvandlats till skogsmark i mina bygder de senaste hundra åren. Med eller utan mänsklig hjälp. Såpass så att stadsbon ser den orörda urskogen. Mig veterligen har ingen blivit lagförd för det.


Undrar om de som planterat sökte tillstånd...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Badger  
#825852
Skogsola skrev:
r93 skrev:
Nä, helt enig!

Om man däremot ska göra om skogsmark till åker så tror jag tillstånd behövs?


Ett kryss i en ruta i avverkningsanmälan ska det vara. Sen är det som vanligt. Vill de något så hör de av sig.


Bra att veta om någon vill ändra tillbaka i framtiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#825853
Fredrik Reuter skrev:Ring och prata med Länsstyrelsen (det gjorde jag). Och jag uppfattade det som att ställa om till granplantage var en utmaning.

https://www.lansstyrelsen.se/varmland/n ... ktion.html


Man ska inte fråga så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Badger  
#825854
Skogsola skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ring och prata med Länsstyrelsen (det gjorde jag). Och jag uppfattade det som att ställa om till granplantage var en utmaning.

https://www.lansstyrelsen.se/varmland/n ... ktion.html


Man ska inte fråga så mycket.


Frågar helst inte myndigheterna heller förrän jag vet lite om hur det brukar sluta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

r93  
#825856 Ja, ringer man och säger att man vill göra "granplantage" av sina åkrar då kan det säkert knorras, likaså brukar länsstyrelsen gärna hjälpa till med att söka stöd för diverse saker, efter det så vill dom gärna vara med att "styra" enligt egen erfarenhet.

Dagens radarbilder är ju så bra att dom ser ju precis vad som händer på åkerlapparna, söker du inget stöd för en plätt i skogen så är det ingen produktiv jordbruksmark längre, låter man sen bli skog, med naturens hjälp eller om man hjälper naturen på vägen, så är det inga problem!

Som skogsola skrev, troligen tusentals hektar över hela sverige har återigen blivit skog pga nedlagt jordbruk, det finns inget lagkrav vad jag vet på att man måste hålla åkrarna odlingsbara, om man INTE söker stöd för dom, det är väl därför stöden kom till, för att åkermarken växte igen, en slant för att hålla markerna öppna.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).