Föryngring

Vad har hänt med granen?

12 inlägg 2635 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Vad har hänt med granen?

Stihlen  
#816592 Hej allihopa!
Tidigare i somras när jag var ute i skogen såg jag en gran som så lite märklig ut och undrar nu vad som kan har hänt med den. Har den frusit? Bifogar bild
1698727615_img_3331.jpeg

TS
Arevo

Re: Vad har hänt med granen?

isteskog  
#816595 Ser inte ut som en frostskada enligt mig.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816600 Ser klart ut som en frostskada där de första huvudskotten frusit men inte grenskotten man ser det även på fjolårsskotten att samma sak skett där

Stihlen  
#858340 Fortsätter med samma ämne efter jag varit ute och röjt i dag. Inte på samma ställe som tidigare inlägg. Flertal granar så halv döda ut alternativt som bara grenarna i mitten hade dött. Kunde inte se något samband mellan de granar som var drabbade, för vissa hade stått tätt under björkar och andra för sig själva.

Så vad kan orsaken vara?
Senast redigerad av Stihlen lör 12 okt 2024, 17:46, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Hood  
#858346 Genmodifiering är nog sådär. Rätt många miljarder i sjön.

Användarvisningsbild

Badger  
#858374 Det förvånar mig lite att det sällan kommer på tal, men granen är inget naturligt pionjärträd. Den trivs helt enkelt inte ute på stora öppna ytor och risken ökar för frostskador och andra problem ökar jämför med gran som kommer upp under björk. Det är nog inte plantmaterialet som är fel utan tillfälligheternas spel med väderleken.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#858384 Vet du om de är planterad eller naturlig födda före eller efter avverkning?
Om de är gamla underväxtgranar, skulle de faktiskt ha röjat ner redan vid föryngring och planterat nya istället .. 💪

Den buskliknande formen indikerar trän har anpassat sina barren till skugga under flera år.
Varje gran klarar inte av så kallade ljusshock efter röjning eller efter första växtsäsong som toppskottet nått till ljus över hallon. Alt 1 är alltså förändrade ljusförhållanden.

Gran är ingen pionärträd presis som Badger sa, men den kan dock odlas som pionärträd bara man håller jämna ljusförhållanden genom röjning. Förädlade och naturligt födda granar beter sig presis likt.

Alt 2. Skadedjur. Sork eller/och sextandad barkborre kan förekomma i ungskogar. Som typiskt dör endast toppdelen då, och skadan kan ses under döda barken.

I boda fall drabbas vanligtvis ganska låg procent av trän i denna storlek, och undrer 1-3 växtsäsång. 😀

Stihlen  
#858421 Granarna planterades 2019 på en gammal urdikad mosse, samtliga av granarna på bild borde vara vara planterade. Det brunnsröjdes runt dem hösten 2021, främst för att de inte skulle drunkna av allt hallon som växte där. Sen har bara älgarna hållit undan björk och rönn framtills nu, så det är massvis med fina buskar där😅

Buskigheten kan delvis bero på att de hade ganska svår start i livet med med fruktansvärt varma somrar de första åren och att de fick väldigt fort konkurrens av speciellt hallon som ville bilda ett täck över hela området. Men senaste åren sett till alla träden på området så har det växt bra 👍
Sett till det stora hela är inte bortfallet speciellt oroande, men det är alltid intressant att spekulera om orsakerna när man inte vet 😀

1728828256_img_7222.jpeg

TS

jannee  
#858424 Du kan även haft oturen att fått dig tilldelat dåligt plantmaterial.
SveaSkog likväl som Södra kan ibland misslyckas, gäller även andra, hört talas om av att skogsägare helt gratis fått en omgång nya plantor eftersom de andra inte hållit måttet.

Stihlen  
#858513 Pratade med skogsvårdsinstruktören och hans gissning var köldskador och vårtorka. Vintern kom tidigt och hastigt ifjol och maj var exceptionellt torr i år.

TS
Användarvisningsbild

Hood  
#858515 Du kunde passat på och frågat djupa staten om kölden och årstiderna skapar tvillingar och sprötar?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hood skrev:Genmodifiering är nog sådär. Rätt många miljarder i sjön.

Nog? Har du bara gissande skitsnack med dig?

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).