Föryngring

Tillväxt de första tio åren

4 inlägg 1487 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tillväxt de första tio åren

Skogz  
#816519 Vad är er bedömning kring ett planterat hygge (Typ T24/G24). Hur många skogskubik växer till under de första tio åren?

Jag har kollat igenom ex antal skogsbruksplaner och noterat att på skog omkring 10 år så brukar det stå att dom innehåller typ 16-25 kubik per hektar.
Kan man således räkna med att 1 hektar småplantor genererar 1.6-2.5 kubik tillväxt per år? Känns ju mycket.. men det är vad planläggarna brukar skriva in.
Vad är era tankar?`



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tillväxt de första tio åren

Torbjörn Johnsen  
#816520 En enkel tumregel för att uppskatta volym i en ungskog är att ta höjden i kvadrat. Altså höjden gånger höjden. Om beståndet är tre meter högt blur det 9 m3sk/ha (3mx3m), är det fyra meter blir det 16 m3sk och är det fem så blir det 25 m3sk/ha. Det här är en schablon och grovt räknat men det ger ju en hint om hur mycket volym som produceras per år. Om du kan uppskatta medelhöjden vid olika åldrar.

Användarvisningsbild

Re: Tillväxt de första tio åren

Skogz  
#816523
Torbjörn Johnsen skrev:En enkel tumregel för att uppskatta volym i en ungskog är att ta höjden i kvadrat. Altså höjden gånger höjden. Om beståndet är tre meter högt blur det 9 m3sk/ha (3mx3m), är det fyra meter blir det 16 m3sk och är det fem så blir det 25 m3sk/ha. Det här är en schablon och grovt räknat men det ger ju en hint om hur mycket volym som produceras per år. Om du kan uppskatta medelhöjden vid olika åldrar.

Intressant, tack.
Då kan man anta att när man direkt satt ut plantorna och höjden kanske är 15cm, då är volymen på hygget 0.15 x 0.15 = 0.0225 kubik givet 1 hektars hygge.
Om medelhöjden på ett hygge efter 10 år är 3-4m kanske då är volymen isf 9-16 kbm/ha.
Då kan man schablonmässigt kanske räkna 1.2 kbm tillväxt per år för hyggen under 10 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillväxt de första tio åren

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816559
Torbjörn Johnsen skrev:En enkel tumregel för att uppskatta volym i en ungskog är att ta höjden i kvadrat. Altså höjden gånger höjden. Om beståndet är tre meter högt blur det 9 m3sk/ha (3mx3m), är det fyra meter blir det 16 m3sk och är det fem så blir det 25 m3sk/ha. Det här är en schablon och grovt räknat men det ger ju en hint om hur mycket volym som produceras per år. Om du kan uppskatta medelhöjden vid olika åldrar.

Denna har jag aldrig hört men har ju bara jobbat i skogen i 30 år.
Första åren upp till en meter 1 m3 för varje år så 2 kubik på ett nyplanterat hygge. Sedan brukar jag räkna höjden gånger 10 - ådern på bra mark och gran, Vet att det blir ell litet hack vid 1 m så då skriver jag 10 m3. För gran och tall på
Smärre mark T24-G28 höjden gånger 10 - 20%. Löv minus 40%

Efter 10 m är det höjden gånger 10 och sedan kan man börja med volym tabell. Man ska dock veta om att vilymtabellerna är så gamla att de hänger inte längre med det förädlade materialet skogsbruket använder idag.
Då jag gör planer som jag inventerade för 10-12 år sedan har jag tämligen bra koll på att detta sätt att räkna funkar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).