Föryngring

Plantera björkar 2 m höga

9 inlägg 2932 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera björkar 2 m höga

Fågelbonden  
#815831 Hej .
När jag röjde så tog jag upp 15-20 st 1,5-2 meters björkar . Jag testade att plantera dessa på en gammal betesmark på ca 3000m2 som betades för 5 år sedan.
Jag hoppas att några tar sig och lever till sommarn så kunde jag sätta några till hade varit trevligt med lite glesa björkträd på denna plätt.
Kan detta funka ?.

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantera björkar 2 m höga

Vildmark  
#815835 Borde funka hur fint som helst om de satts på samma djup som innan och om rötterna är i bra skick.

Användarvisningsbild

Fågelbonden  
#815841 Jag har satt dem djupare för de står väldigt glest och marken är väldigt utsatt för vind .
De var ju rätt vingliga de stod ju väldigt tätt innan.
Gjorde kanske bort mig där ?.

TS
Användarvisningsbild

Fågelbonden  
#815843 Hur känslig är björken för vatten ?.
Tål den att stå i vatten nu under regnperioden fram till jul ?.

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
#816224 Jag har ett bestånd med björk som översvämmas några veckor i stort sett varje år. De planterades dock som "normalstora" plantor. De lever och växer bra.

Rapportera gärna nästa höst hur det gick.
Senast redigerad av Rossignol sön 29 okt 2023, 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Fågelbonden  
#816227 Absolut skall jag göra det .Denna höst gör jag en test med ca 50 st .Funkar det bra har jag 2-3 st 3000m2 ytor som jag göra samma med .
Hoppas det funkar sätter ca 10-15 m emellan lär inte behöva gallra björk om det funkar enbart asp 😁.
Härligt jobb lulla runt sätta lite björk glest och fundera över livet kommer säkert att gå runt bland dem nästa år och snacka med dem .😊😁

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
#816281 Hur stor är klumpen kring roten på de träden du flyttar?

jannee  
#816295 Tänk NOGA på att björkplantorna ska stå i mer eller mindre samma väderiktning = gammal södersida = den nya södersidan.
Har själv inte gjort någon sådan förflyttning men enligt personer födda på 1800 talet var detta viktigt när man planterade om lövträd.
Sedan vattna i tid och otid.

Användarvisningsbild

Rossignol  
#816370 Om du ska frakta dem längre sträckor på flak så missa inte att täcka dem. Enligt vad jag fått lära mig så tål inte träd fartvinden vid normal landsvägskörning.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).