Föryngring

Bra trädslag till störar?

8 inlägg 1923 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra trädslag till störar?

Badger  
#811255 Tänkte sätta upp lite markeringspinnar, stöd till nätburar och liknande runt ek, tall och andra plantor som jag vill markera ut / skydda lite i skogen. Tänkte att det vore praktiskt att använda virket från sånt som ändå ska röjjas bort. Någon som vett ungefär hur många säsonger följande klarar sig utan att ruttna bort av följande:

Undertryckt gran
Asp
Rönn
Sälg
Lönn
Hassel
Björk
Al

Senast redigerad av Badger fre 08 sep 2023, 10:04, redigerad totalt 1 gång.

TS

Re: Bra trädslag till störar?

axwell  
#811265 Undertryckt barkad gran bäst i de flesta fall och riktigt bra om dom "snabbtorkat" över öppen eld.
Al är normalt värdelös men toppen i riktigt blöt jord.
Björk borde vara bland det sämsta i alla lägen.

Användarvisningsbild

Badger  
#811269 Tack för svaret. Undrar det är med Hassel för det finns det mycket att ta av.

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
#811377 Hassel är hårdved och ruttnar inte så snabbt, så den skulle väl inte vara av de sämsta. Undertryckt gran användes mycket i gammla dar.
Om du vill att de ska hålla länge, så barkar du av de och låter torka och senn plasserar du de i en tunna med tjära blandat till hälften med lacknafta eller turpentin nere i botten så de får dra upp i sig några dar.
En annan metod som ju också var vanligt att man "kolade" biten som skulle i jorden i öppen eld.
Annars så är en det besta inhemska trädslaget för stör. Den kan stå i femtio åt och mer utan att den ruttnar.

Användarvisningsbild

Badger  
#811381 Tack för det svaret. Barka av lite Hassel känns som rätt väg att gå. Jag är nöjd om pinnarna står 3 år så jag hinner se om min sådd funkat. Sen lär jag se plantorna bra nog. De grövre störarna som jag tänkte sätta nätbur runt vore fint om De klara sig 10 år eller gärna mer.

TS

jannee  
#811383 Ek och En är det bästa till störar, en Enstake står minst 50 år innan den är genomrutten.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#811385 Kluven,torr kärnek är suverän.
Använder vi fortfarande till stängselvirke och håller väldigt länge.
Tål att tryckas ner med traktor och grävmaskin .
Mycket bättre än mjukfurustolpar,även om det är en konst att klyva..😉

Användarvisningsbild

Badger  
jannee skrev:Ek och En är det bästa till störar, en Enstake står minst 50 år innan den är genomrutten.

Ja, det är känt. Finns fick inget att hugga i skogen och jag tänker bara använda det som finns tillhands.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).