Föryngring

Spruta mot rådjur

11 inlägg 2218 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Spruta mot rådjur

bikupan1  
#807380 Hej, kan man börja sprutaTrico nu på plantor eller är det någon som har fått problem med att man börjar spruta så här tidigt?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Spruta mot rådjur

80-90  
#807440
bikupan1 skrev:Hej, kan man börja sprutaTrico nu på plantor eller är det någon som har fått problem med att man börjar spruta så här tidigt?

Bara å köra på det , ska själv börja bara jag kommer hem från semester

Avatar Fallback

Re: Spruta mot rådjur

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807757 Bara kör.
Trico är inget problem för plantorna men har man skog som fortfarande växer på längden så kan det av toppskottet som växer senare på säsongen bli oskyddat. Det problemet kan en del år drabba gran och lärk.
Tallen har skjutit sina skott för säsongen så de är helt ofarliga att spruta nu.

Avatar Fallback

Re: Spruta mot rådjur

alias  
#807763 Har testat att spruta några områden med Trico under de senaste veckorna. Det största problemet har varit väderläget och SMHI:s dåliga prognossäkerhet gällande om, när och hur mycket det skulle regna.

Något område blev bra, men några kommer jag att behöva behandla om p.g.a. regn och vissa har förblivit obehandlade trots uppehållsväder, då det utlovades nederbörd som sedan uteblev.

Ett lite stabilare väderläge är nog att föredra när man ska behandla med Trico...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Spruta mot rådjur

frewal  
#809641 Har mycket täta stammar av rådjur som går hårt åt granplantorna. Har nu investerat i ryggspruta och rör för att spruta.

Ni med erfarenhet, hur stor ska granen vara för att klara sig från betning? Upp till vilken storlek ska man spruta tycker ni?

Avatar Fallback

Re: Spruta mot rådjur

bikupan1  
#809655 Jag sprutar bara granen 1a året.
Skulle jag få mera betesskador så går jag på sommaren med sekatör och klipper bort dubbeltopparna. Detta gäller bara gran

   TS
Avatar Fallback

Re: Spruta mot rådjur

jannee  
#809672 Tidigare klippte även jag bort dubbeltoppar, åldern + inte så lite bekvämlighet gjort att jag slutat, märks ändå ingen skillnad, tydligen löser naturen själv detta med dubbeltoppar.
Viktigaste är att man brunnsröjer och eller trampar gräs/bräken runt plantorna.
Spruta plantorna mot rådjur hjälper men oftast kommer granen ändock, kanske förlorar något/några år men vad gör det i långa loppet.

Användarvisningsbild

Re: Spruta mot rådjur

frewal  
#809957 Körde ett pass i onsdags. Den nya sprutan fungerade väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Spruta mot rådjur

halvproffs  
#809960
frewal skrev:Har mycket täta stammar av rådjur som går hårt åt granplantorna. Har nu investerat i ryggspruta och rör för att spruta.

Ni med erfarenhet, hur stor ska granen vara för att klara sig från betning? Upp till vilken storlek ska man spruta tycker ni?


Min erfarenhet är att det är bara första året som toppskotten är goda för rådjuren. Det är som Jannee skriver att granen fixar uppväxten själv.

Avatar Fallback

Re: Spruta mot rådjur

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810119
halvproffs skrev:
frewal skrev:Har mycket täta stammar av rådjur som går hårt åt granplantorna. Har nu investerat i ryggspruta och rör för att spruta.

Ni med erfarenhet, hur stor ska granen vara för att klara sig från betning? Upp till vilken storlek ska man spruta tycker ni?


Min erfarenhet är att det är bara första året som toppskotten är goda för rådjuren. Det är som Jannee skriver att granen fixar uppväxten själv.

Mm.... satte barrot 2020, inte rörda av rådjur. Satte täckrot 2022, där var skotten tydligen direkt lämpliga som lördagsgodis.

Avatar Fallback

Re: Spruta mot rådjur

Amatörhuggare 62  
#810128 Ja täckrot är mjälla och goda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).