Föryngring

Rekordblomning av björk - läge för självföryngring?

4 inlägg 2074 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rekordblomning av björk - läge för självföryngring?

Torbjörn Johnsen  
#800884 Till alla pollenallergikers förtret så verkar björkarna blomma extremt den här våren. Om blomningsvädret blir gynnsamt (vilket det verkar som än så länge i södra delen av landet) kan det motsvaras av en lika rekordstor fröproduktion senare i sommar. Björken producerar normalt sett rikligt med frö de flesta år men i år kan det alltså bli exceptionellt mycket.

Det här går kanske att utnyttja till sin fördel med lite planering? I Mellansverige och södra Norrland ger självsådd björk förhållandevis bra produktion och kvalité. För den som vill sprida riskerna på sina bättre marker kan björken vara ett utmärkt och snabbväxande alternativ. Tillgången på förädlat plantmaterial är begränsat och plantorna är dessutom dyra och begärliga för viltet. En riklig självföryngring kan då te sig som ett intressant alternativ.

Björken släpper sina frön från mitten av juli fram till september. Är det fuktiga markpartier så gror den normalt sett engelt utan någon speciell markberedning men på friska marker kan det behövas en enklare bearbetning för att blottlägga mineraljord.

En intressant fråga som vi kan diskutera och som någon kanske kan bidra med kunskap om, är om björkfröna behåller sin grobarhet fram till nästa vår eller om de måste gro direkt sanna sensommar/höst? Det kan ju ha en påverkan på planeringen. Om fröna klarar sig till våren 2024 kan man ju i princip hugga ett bestånd i vinter för självföryngring av björk. med alla frön på plats direkt på våren. Någon som vet?

Ett alternativ kan ju vara att plocka frön i sensommar och spara dem till våren. Jag antar att det går att kyllagra dem utan att de tar skada. Vissa frön från andra björkarter (gulbjörk m fl) behöver utsättas för kyla innan de kan gro. Det kanske är så med vårtbjörken också.

Här finns mycket intressant fakta i Skogsstyrelsens utmärkta skrift "Skötsel av björk, al och asp". Fr o m sid 41 handlar det om fröhantering:
https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... ch-asp.pdf

Vi kan väl använda den här tråden och förmedla tips och erfarenheter om självsådd björk?
Här finns en tråd om lite produktionsuppföljning på 40+ år gamla självföryngrade björkbestånd:
Hög produktion av björk - några exempel

Och här finns lite om björkföryngring på Skogskunskap.se



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Rekordblomning av björk - läge för självföryngring?

HannuRöj  
#800889 👍 Mycket läsvärt info, Torbjörn.

En tips är att ploga eller harva fd åkern nu och glyfosatbehandla när första björkfrön är mogna. Mineraljord under torr ogräs har utmärkta förhållanden för björkfrön.

"Björk är ett trädslag där sådd kan utföras och där en del försöksresultat
föreligger. De kan sås både på hösten och våren. För att bryta vilan kan kall-
stratifering göras i 0 till +5 ºC i 1–3 veckor." Citat från Skogstyrelsens pdf ovan.
Alltså ägensamlade frön går att färdigställa och så redan i aug-sep.
Lagrat eller köpfrön kan sås när som helst. Säkert en av billigaste föryngringsmetoder så björk med grävmaskin. 😀

Användarvisningsbild

Re: Rekordblomning av björk - läge för självföryngring?

HannuRöj  
#800896 Delar bilder av mitt röjningsuppdrag i före detta åker. Det är självföryngrad björk i 5-8 m, säkert bästa som jag aldrig sett. Betestrycket har varit måtligt för att åkern ligger mitt i villaområde. En avloppslinje går genom beståndet, samt jordkabel i ena sida, men annars jämn, rak och växlig ungskog. Första röjning, stammarna har jag kastfälld möjligtvis ska riset städas. Området är kommunes mark, grön beteckning på kartan. Bilderna har tagit 2.5. 🌳 😀

Användarvisningsbild

Re: Rekordblomning av björk - läge för självföryngring?

Torbjörn Johnsen  
#800899 Snyggt!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).