Föryngring

20 årig Hybridlärk

27 inlägg 5380 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792614 Så här inför stundande planteringsäsong besökte jag ett intressant 20årigt bestånd av hybridlärk, gallrat två gånger (uttag okänt). Beståndet på bilden finns i Västra Götaland.
Det mättes upp efter förra växtsäsongens slut, träd för träd. 295m3sk/ha detta ger 19m3sk i tillväxt per ha och år.
Om vi nu ska bulkproducera skog (själv har jag inte bestämt mig för vad jag tycker) så borde det pratas mer om Hybridlärk. Folk hävdar att det inte går att göra något vettigt av virket, det tror jag nog att det gör. I vilket fall som helst så skulle man ju kunna sälja det som brännved och ända göra en bättre affär, den kortare omloppstiden och produktionen talar väl sitt tydliga språk?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

alias  
#792630 Imponerande volymproduktion på den tidsperioden!

Det hade varit intressant att veta hur hög boniteten är?

Jag gissar att SI(H100) för gran ligger bra mycket högre än G28, som är tämligen "standard" i mina hemtrakter.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792650 Jag håller med, ska ta reda på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792747 Pratade med ägaren idag, enligt planen är det just en G28.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792749 Planen är fel! Hade det varit gran hade det följt ca G36

Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

alias  
#792761 Jag roade mig med att kolla Skogliga grunddatas laserskanning från dec 2019 för ett hybridlärkbestånd som jag har på min fastighet.

Beståndet består av ca 0,7 ha som planterades med lite drygt 2000 plantor/ha våren 2011, på en mark som håller ca SI(H100) G28-G30.

På 9 växtsäsonger så håller beståndet i snitt 45 m3sk/ha (GY 10 m2/ha, medeldiameter 10 cm och medelhöjd 9 m) och det bästa området på 0,2 ha håller 60 m3sk/ha (GY 12 m2/ha, medeldiameter 12 cm och medelhöjd 10 m).

Delar av området med lite grunt jorddjup tog stryk av torrsommaren 2018, så där dog en del vilket såklart kommit att dra ner produktionen lite.

Nu har beståndet vuxit tre säsonger till och det känns som att det är dags att gallra det inom ett par år, men jag vacklar lite kring om man ska satsa på volym eller kvalitet.

Oavsett skötselstrategi så har jag svårt att se att ens den bästa delen av beståndet skulle lyckas producera 235 m3sk (295-60) fram till slutet av växtsäsongen 2030. Det skulle kräva en löpande tillväxt på över 21 m3sk/ha/år i snitt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792930
Tåndemåla skrev:Planen är fel! Hade det varit gran hade det följt ca G36

Ok, G36 vet jag ingen i mitt närområde som har. Kan man tänka sig att hybridlärk med riktigt bra etablering och förutsättningar med rätt proveniens Kan ha den tillväxten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792931
alias skrev:Jag roade mig med att kolla Skogliga grunddatas laserskanning från dec 2019 för ett hybridlärkbestånd som jag har på min fastighet.

Beståndet består av ca 0,7 ha som planterades med lite drygt 2000 plantor/ha våren 2011, på en mark som håller ca SI(H100) G28-G30.

På 9 växtsäsonger så håller beståndet i snitt 45 m3sk/ha (GY 10 m2/ha, medeldiameter 10 cm och medelhöjd 9 m) och det bästa området på 0,2 ha håller 60 m3sk/ha (GY 12 m2/ha, medeldiameter 12 cm och medelhöjd 10 m).

Delar av området med lite grunt jorddjup tog stryk av torrsommaren 2018, så där dog en del vilket såklart kommit att dra ner produktionen lite.

Nu har beståndet vuxit tre säsonger till och det känns som att det är dags att gallra det inom ett par år, men jag vacklar lite kring om man ska satsa på volym eller kvalitet.

Oavsett skötselstrategi så har jag svårt att se att ens den bästa delen av beståndet skulle lyckas producera 235 m3sk (295-60) fram till slutet av växtsäsongen 2030. Det skulle kräva en löpande tillväxt på över 21 m3sk/ha/år i snitt.

MVH
Alias

Vad har du för proveniens på ditt bestånd? Var ligger detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792933
Saläng skrev:
Tåndemåla skrev:Planen är fel! Hade det varit gran hade det följt ca G36

Ok, G36 vet jag ingen i mitt närområde som har. Kan man tänka sig att hybridlärk med riktigt bra etablering och förutsättningar med rätt proveniens Kan ha den tillväxten?

Kan du ge en ungefärlig lokal så ska jag överbevisa dig.
G36 utgör ca 5% av all skogsmark i västra Götaland tall mark inräknad.

Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792935 Här är lite bilder från mitt lärkbestånd. 5 år yngre och lite mindre volym här växer det på en G38 mark

Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792936
Tåndemåla skrev:
Saläng skrev:
Tåndemåla skrev:Planen är fel! Hade det varit gran hade det följt ca G36

Ok, G36 vet jag ingen i mitt närområde som har. Kan man tänka sig att hybridlärk med riktigt bra etablering och förutsättningar med rätt proveniens Kan ha den tillväxten?

Kan du ge en ungefärlig lokal så ska jag överbevisa dig.
G36 utgör ca 5% av all skogsmark i västra Götaland tall mark inräknad.


Herrljunga kommun, vad gäller överbevisning så är det helt överflödigt. Jag lägger mig platt, vore däremot kul om du kunde visa hur vanligt det är med så pass bra marker i mitt område. Tack på förhand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792939
Tåndemåla skrev:Här är lite bilder från mitt lärkbestånd. 5 år yngre och lite mindre volym här växer det på en G38 mark


Hur ser du på hybridlärken? Tror du vi kommer kunna såga den med någon ordning i framtiden.

Om efterfrågan på brännved håller i sig så bör det ju kunna vara en bra affär hur som.
Vad har du för proveniens på dina plantor?
Området jag besökte hade proveniens Holbaek, har beställt 3500st av denna proveniens som jag hoppas passar här också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Saläng  
#792943
alias skrev:Jag roade mig med att kolla Skogliga grunddatas laserskanning från dec 2019 för ett hybridlärkbestånd som jag har på min fastighet.

Beståndet består av ca 0,7 ha som planterades med lite drygt 2000 plantor/ha våren 2011, på en mark som håller ca SI(H100) G28-G30.

På 9 växtsäsonger så håller beståndet i snitt 45 m3sk/ha (GY 10 m2/ha, medeldiameter 10 cm och medelhöjd 9 m) och det bästa området på 0,2 ha håller 60 m3sk/ha (GY 12 m2/ha, medeldiameter 12 cm och medelhöjd 10 m).

Delar av området med lite grunt jorddjup tog stryk av torrsommaren 2018, så där dog en del vilket såklart kommit att dra ner produktionen lite.

Nu har beståndet vuxit tre säsonger till och det känns som att det är dags att gallra det inom ett par år, men jag vacklar lite kring om man ska satsa på volym eller kvalitet.

Oavsett skötselstrategi så har jag svårt att se att ens den bästa delen av beståndet skulle lyckas producera 235 m3sk (295-60) fram till slutet av växtsäsongen 2030. Det skulle kräva en löpande tillväxt på över 21 m3sk/ha/år i snitt.

MVH
Alias

Beståndet på bilden är gallrat två gånger, ägaren har stamkvistat alla huvudstammar och är övertygad om att det kommer gå att såga timmret och dessutom ha avsättning för det. Jag blev nyfiken på om fler har så stark tro på hybridlärken. Har du satt mycket? Vad är dina tankar om trädslagets framtid?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 20 årig Hybridlärk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792946 Jag behöver datorn för att ge ett bra svar. Snabb bedömning är över 5% då det är nära slätta.
Holbeak är i min mening det bästa när det gäller hybridlärk. På min bild är det Maglehem. Hybridlärk betalas idag som talltimmer i klass 4-5 så inte kanon men ändå hyggligt.
Den går som massaved hur som hur.

Avatar Fallback

Re: 20 årig Hybridlärk

alias  
#792952
Saläng skrev:
alias skrev:Jag roade mig med att kolla Skogliga grunddatas laserskanning från dec 2019 för ett hybridlärkbestånd som jag har på min fastighet.

Beståndet består av ca 0,7 ha som planterades med lite drygt 2000 plantor/ha våren 2011, på en mark som håller ca SI(H100) G28-G30.

På 9 växtsäsonger så håller beståndet i snitt 45 m3sk/ha (GY 10 m2/ha, medeldiameter 10 cm och medelhöjd 9 m) och det bästa området på 0,2 ha håller 60 m3sk/ha (GY 12 m2/ha, medeldiameter 12 cm och medelhöjd 10 m).

Delar av området med lite grunt jorddjup tog stryk av torrsommaren 2018, så där dog en del vilket såklart kommit att dra ner produktionen lite.

Nu har beståndet vuxit tre säsonger till och det känns som att det är dags att gallra det inom ett par år, men jag vacklar lite kring om man ska satsa på volym eller kvalitet.

Oavsett skötselstrategi så har jag svårt att se att ens den bästa delen av beståndet skulle lyckas producera 235 m3sk (295-60) fram till slutet av växtsäsongen 2030. Det skulle kräva en löpande tillväxt på över 21 m3sk/ha/år i snitt.

MVH
Alias

Vad har du för proveniens på ditt bestånd? Var ligger detta?


Är tämligen säker på att proveniensen på lärkplantorna är Maglehem. Beståndet är beläget ca 3 mil söder om Växjö.

Hittade ett par bilder från dec 2020 i mobilen;

1676662989_20201227_131415.jpg


1676662646_20201227_131309.jpg


MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).