Föryngring

Före /Efter

72 inlägg 14573 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Före /Efter

Sjögården  
#790459
1675065328_skaftekulla_210.jpg
1675065222_img_0068[205].jpg
Tycker det kunde vara roligt att se lite bilder före/efter tid har passerat eller före/efter åtgärd gjorts.
Bifogar ett par tagna på samma plats med 14 års mellanrum.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Granstorp  
#790461 Fint bestånd, men det måste väl vara att fotomontage? Det går väl inte att få upp tall? Älgen äter ju upp allt enligt senaste årens debatt 😀

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#790464 Vi har sänkt älgstammen från 7 till 3,5 älgar per tusen hektar under de senaste 10 åren.
Har väl gjort sitt.
Sedan är fröträd en framgångsfaktor. Hade nog 8000 tallstam per ha att röja utav för utom all gran o björk..😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Granstorp  
#790480
Sjögården skrev:Vi har sänkt älgstammen från 7 till 3,5 älgar per tusen hektar under de senaste 10 åren.
Har väl gjort sitt.
Sedan är fröträd en framgångsfaktor. Hade nog 8000 tallstam per ha att röja utav för utom all gran o björk..😉


3,5 älgar i vinterstam hoppas jag slippa uppleva, det kan väl knappt vara en jaktbar stam om man inte har en väldigt hög reproduktion varje år? Vi har i vårt ÄSO som mål 7-8 älgar, men då samtliga i styrelsen är både jägare och skogsägare så är acceptansen något större kan jag misstänka.

Håller med, frötallar är absolut en del i framgången! Lämnar man frötallar så brukar det finnas mat även åt älgen!

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#790499 När jag satte mina första 20000 tallplantor våren 2000 var jag nästan ensam om det.
Alla satte gran efter att älgstammen varit uppe mellan 8-9 älgar / 1000 ha,uppskattningsvis i mitt område.
När Äbin inventerades första gången låg vi över 20 % färska skador ,år efter år.
Nu är vi nere under 5 % och det märks i ungskogen😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#790506
1675098119_skaftekulla_201.jpg
Skickar med en bild från samma bestånd. Håller på och röjningsgallrar i närheten så jag skall försöka fånga dagens utsikt på bild i morgon. 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

skogshare  
#790515
Sjögården skrev:Vi har sänkt älgstammen från 7 till 3,5 älgar per tusen hektar under de senaste 10 åren.
Har väl gjort sitt.
Sedan är fröträd en framgångsfaktor. Hade nog 8000 tallstam per ha att röja utav för utom all gran o björk..😉


@Sjögården, hur många frötröd/ha lämnar du kvar vid avverkning. Hur markbereder du? Efter vilka kriterier väljer du ut fröträden och när avvecklar du dem? Hur klarar de stormar? Kompletterar du med andra trädslag som lärk? Inga kronhjortsskador på tallen?

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#790557 Intressant att du frågar för detta bestånd och ett par till avverkades våren 99 med ca 75 fröträd lämnade per ha. Valde då att ställa ut dem jämnt fördelade och valde de bästa kvalitetstallarna, allt enligt skolboken.
Markberedde med harv sommaren 99 och planterade gran på de bördigaste delarna hösten 99.
December 99 blåste 90 % av frötallarna ner så vi högg 400 m3f liggande fröträd den vintern.
Misslyckad fröställning tyckte vi och försäkringsbolaget betalade för planteringen 2000.
Men mängder av plantor hade grott både 99 och 2000 så därför blev föryngringen nästan för bra.
Vad lärde jag mig av detta.
Idag ställer jag färre fröträd med större kronor och gärna i västra delen av hygget.
Förbereder med timmerställning 10 år innan för att få dem så rotfasta som möjligt.
Markbereder oftast med grävmaskin och framförallt lite grundare än förut.
Planterar gran på de bördigaste delarna, inte alltid första året då granen gärna kommer för mycket före tallplantorna.
Har bara lärk i egna bestånd och där jag vet att det blir örnbräken i mängd.
Har nästan inga kronhjortskador på tallen däremot kan dovhjorten både barka och feja tallplantor.
Avverkar fröträden inom 5 år men lämnar de som är svåra att komma åt.
Ibland blir de evighetsträd, ibland tar jag dem i förstagallringen.
Sedan röjer jag tre gånger för att komma till rätt stamantal.
Blir gärna mycket och stor kvist om man ställer ut för tidigt.
Försöker ha gran med i bestånden och gallrar bort de sista i sistagallringen.
Tycker det ger bättre total tillväxt och bättre kvalitet på tallen.
Men vår låga älgstam har haft en stor betydelse i våra tallbestånd och där är jag tacksam att både jägare och markägare kunnat prata med varandra på ett sansat sätt 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

skogshare  
#790566
Sjögården skrev:Intressant att du frågar för detta bestånd och ett par till avverkades våren 99 med ca 75 fröträd lämnade per ha. Valde då att ställa ut dem jämnt fördelade och valde de bästa kvalitetstallarna, allt enligt skolboken.
Markberedde med harv sommaren 99 och planterade gran på de bördigaste delarna hösten 99.
December 99 blåste 90 % av frötallarna ner så vi högg 400 m3f liggande fröträd den vintern.
Misslyckad fröställning tyckte vi och försäkringsbolaget betalade för planteringen 2000.
Men mängder av plantor hade grott både 99 och 2000 så därför blev föryngringen nästan för bra.
Vad lärde jag mig av detta.
Idag ställer jag färre fröträd med större kronor och gärna i västra delen av hygget.
Förbereder med timmerställning 10 år innan för att få dem så rotfasta som möjligt.
Markbereder oftast med grävmaskin och framförallt lite grundare än förut.
Planterar gran på de bördigaste delarna, inte alltid första året då granen gärna kommer för mycket före tallplantorna.
Har bara lärk i egna bestånd och där jag vet att det blir örnbräken i mängd.
Har nästan inga kronhjortskador på tallen däremot kan dovhjorten både barka och feja tallplantor.
Avverkar fröträden inom 5 år men lämnar de som är svåra att komma åt.
Ibland blir de evighetsträd, ibland tar jag dem i förstagallringen.
Sedan röjer jag tre gånger för att komma till rätt stamantal.
Blir gärna mycket och stor kvist om man ställer ut för tidigt.
Försöker ha gran med i bestånden och gallrar bort de sista i sistagallringen.
Tycker det ger bättre total tillväxt och bättre kvalitet på tallen.
Men vår låga älgstam har haft en stor betydelse i våra tallbestånd och där är jag tacksam att både jägare och markägare kunnat prata med varandra på ett sansat sätt 😉


Tack, @Sjögården för ett härligt ambitiöst, engagerat och lärorikt svar!

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Camaro1969  
#790568 snyggt! vart i sverige är det?

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#790572
Camaro1969 skrev:snyggt! vart i sverige är det?

Smålands ostkust!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790608
Sjögården skrev:Smålands ostkust!

Småland har väl bara en kust :D Remsan mot Vättern är ju bara en strand 😎

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#790652
th skrev:
Sjögården skrev:Smålands ostkust!

Småland har väl bara en kust :D Remsan mot Vättern är ju bara en strand 😎

Men då säger vi väl öster om Jönköping, är väl ungefär lika specifikt som norr om Malmö…😏

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#790654
1675182742_d871b5da-3df8-43dc-b93e-4b30f01c8aff.jpeg
Sjögården skrev:
$matches[2]
Skickar med en bild från samma bestånd. Håller på och röjningsgallrar i närheten så jag skall försöka fånga dagens utsikt på bild i morgon. 😉

Bild tagen idag på samma plats som 2008 efter 2 röjningar och en röjningsgallring.
Dags igen…

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790693
Sjögården skrev:Men då säger vi väl öster om Jönköping, är väl ungefär lika specifikt som norr om Malmö…😏

Kanske dags att byta till Hallandskusten 😎 .
"Bohuskusten" kallar vi den norra kusten här i väster men Västgötakusten tror jag aldrig att jag hört, bara "Göteborgs skärgård". Så du kan mycket väl köra med Smålandskusten, det finns ju Hälsingekusten, Norrbottenskusten mm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).