tis 31 jan 2023, 07:27#790557
Intressant att du frågar för detta bestånd och ett par till avverkades våren 99 med ca 75 fröträd lämnade per ha. Valde då att ställa ut dem jämnt fördelade och valde de bästa kvalitetstallarna, allt enligt skolboken.
Markberedde med harv sommaren 99 och planterade gran på de bördigaste delarna hösten 99.
December 99 blåste 90 % av frötallarna ner så vi högg 400 m3f liggande fröträd den vintern.
Misslyckad fröställning tyckte vi och försäkringsbolaget betalade för planteringen 2000.
Men mängder av plantor hade grott både 99 och 2000 så därför blev föryngringen nästan för bra.
Vad lärde jag mig av detta.
Idag ställer jag färre fröträd med större kronor och gärna i västra delen av hygget.
Förbereder med timmerställning 10 år innan för att få dem så rotfasta som möjligt.
Markbereder oftast med grävmaskin och framförallt lite grundare än förut.
Planterar gran på de bördigaste delarna, inte alltid första året då granen gärna kommer för mycket före tallplantorna.
Har bara lärk i egna bestånd och där jag vet att det blir örnbräken i mängd.
Har nästan inga kronhjortskador på tallen däremot kan dovhjorten både barka och feja tallplantor.
Avverkar fröträden inom 5 år men lämnar de som är svåra att komma åt.
Ibland blir de evighetsträd, ibland tar jag dem i förstagallringen.
Sedan röjer jag tre gånger för att komma till rätt stamantal.
Blir gärna mycket och stor kvist om man ställer ut för tidigt.
Försöker ha gran med i bestånden och gallrar bort de sista i sistagallringen.
Tycker det ger bättre total tillväxt och bättre kvalitet på tallen.
Men vår låga älgstam har haft en stor betydelse i våra tallbestånd och där är jag tacksam att både jägare och markägare kunnat prata med varandra på ett sansat sätt 😉