Föryngring

Planetering/Prisbild

22 inlägg 4280 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planetering/Prisbild

jojo72  
#790388 Hej!
Har markberett 4 ha på frostlänt mark i Småland och som skall planteras med i huvudsak gran.

Jag undrar om det finns någon här som har en ungefärlig aktuell uppfattning om vad som är den ungefärliga totalkostnaden (material+arbete) för att leja bort detta?

Går det att konkurrensutsätta? Eller är det bara Svenska skogsplantor som gäller?

Hur skiljer sig priserna åt vad det gäller: Täckrot, pluggplanta och barrot?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

jannee  
#790403 Prisbilden på plantor är ganska likvärdig. Räkna med 5,50 kr/plant + behandling + moms
Södras Ekebo täckrot är dyr men växer utav helvete.
Finns flera aktörer som säljer plantor, bara att söka på nätet.
Plantörer bör du kunna finna lokalt, bara till att fråga runt.
Du har även Sundins plantor - de gör hela jobbet och med garanti, vilket du inte har om du själv lejer någon lokal plantör.
Grimslövs skogstänst är också några som sköter planteringar - men?? - tror de nyttjar Svenska Skogsplantors material.
Bäst om du rådfrågar någon om den totala prisskillnaden mellan plugg eller stora täckrot, pluggen tar något längre tid att plantera.
Våxtorp har bra plantor, Svenska Skogsplantor har haft en varierande kvalité på sina plantor.
Lite mellan tummen och pekfingret ska du nog räkna med en totalkostnad för ALLT på ca 10 kr/planta.
För 4 ha = 60 till 70 tkr - helt bortkastade pengar att plantera för tätt, 1600 plant/ha räcker mer än väl.

Användarvisningsbild

Re: Planetering/Prisbild

stackenas  
#790426 Brukar landa på 15-20000kr/ha om du köper in hela tjänsten och tar en hyfsat förädlad planta. Om du redan nu vet att det är risk för frost, ta en planta som klarar detta 😊
Tips är att ta ditt målförband x 0,8 då det aldrig går att sätta 100% av ett hygge och man vill inte stå med massa plantor över.
Håller med Janne om att det inte är någon vits med att plantera för många, men man ska också ha i åtanke att lagkravet är minst 1500st/ha godkända plantor fem år efter att hygget är upptaget. Brukar vara en del avgångar trots dyra snybaggeskydd.

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

jannee  
#790437 Som Aplanta räknas även björk och Asp + flera andra, brukar ALDRIG vara några problem, framförallt när man markberett, kommer självföryngrat material i överflöd.

Användarvisningsbild

Re: Planetering/Prisbild

Kjohan  
#790438 Bättre att plantera med 4 meters förband och låta löv komma imellan

Användarvisningsbild

Re: Planetering/Prisbild

stackenas  
#790443
jannee skrev:Som Aplanta räknas även björk och Asp + flera andra, brukar ALDRIG vara några problem, framförallt när man markberett, kommer självföryngrat material i överflöd.


Plantor kommer garanterat, men de ska även vara fria från betesskador mm för att få räknas som godkänd. Där jag har min fastighet är det mycket vilt så talar bara utifrån den erfarenheten. Men bra för dig att du lyckas 👍

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

djkj  
#790454 Vi har lejt bort markberdning och plantering på 4,8 ha.
Där ska det planteras nu i vår, och där ska det ner tall, 2400 st. per ha.
Total kostnaden för detta blev 96000kr
Man kan tycka att det är mycket plant, men det är tyvärr bara att inse att det blir en stor andel
som blir viltbetat.
Planterar man tätt så ökar chansen att få upp en fint och okadat tallbestånd och på så sätt
betalar det sig på sikt.

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

jannee  
#790501 Håller nu på med en sista röjning av plantering 2007, ser då att jag varit för generös när jag planterade.
Granen är nu knappt 10 meter hög och jag får säkert ta bort minst 20 % av stammarna, då gran.
Är eller blir s. k. enbitsträd vid kommande gallring.
Pratade samtidigt med en skördarförare som håller på med att avverka insektsangripna bestånd. Även hans uppfattning är att folk i gemen planterar alldeles för tätt, stammarna står för tätt vid 1:a gallring vilket också innebär att rotsystemet är för kompakt vilket gör att bestånden blir väldigt vindkänsliga efter gallringen.
Tall har ett något annorlunda rotsystem och hur man där bör göra är jag helt ovetande om.
Personligen tror jag vi slösar bort både tid och pengar genom att vi planterar för tätt, bättre att vara mer noggrann med röjningar.

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

forest.  
#797177
djkj skrev:Vi har lejt bort markberdning och plantering på 4,8 ha.
Där ska det planteras nu i vår, och där ska det ner tall, 2400 st. per ha.
Total kostnaden för detta blev 96000kr
Man kan tycka att det är mycket plant, men det är tyvärr bara att inse att det blir en stor andel
som blir viltbetat.
Planterar man tätt så ökar chansen att få upp en fint och okadat tallbestånd och på så sätt
betalar det sig på sikt.


+ moms?

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

forest.  
#797178
stackenas skrev:Brukar landa på 15-20000kr/ha om du köper in hela tjänsten och tar en hyfsat förädlad planta. Om du redan nu vet att det är risk för frost, ta en planta som klarar detta 😊
Tips är att ta ditt målförband x 0,8 då det aldrig går att sätta 100% av ett hygge och man vill inte stå med massa plantor över.
Håller med Janne om att det inte är någon vits med att plantera för många, men man ska också ha i åtanke att lagkravet är minst 1500st/ha godkända plantor fem år efter att hygget är upptaget. Brukar vara en del avgångar trots dyra snybaggeskydd.

och pris per ha. plantering + plant täckrot inte markberett?

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

forest.  
#797179
jannee skrev:Håller nu på med en sista röjning av plantering 2007, ser då att jag varit för generös när jag planterade.
Granen är nu knappt 10 meter hög och jag får säkert ta bort minst 20 % av stammarna, då gran.
Är eller blir s. k. enbitsträd vid kommande gallring.
Pratade samtidigt med en skördarförare som håller på med att avverka insektsangripna bestånd. Även hans uppfattning är att folk i gemen planterar alldeles för tätt, stammarna står för tätt vid 1:a gallring vilket också innebär att rotsystemet är för kompakt vilket gör att bestånden blir väldigt vindkänsliga efter gallringen.
Tall har ett något annorlunda rotsystem och hur man där bör göra är jag helt ovetande om.
Personligen tror jag vi slösar bort både tid och pengar genom att vi planterar för tätt, bättre att vara mer noggrann med röjningar.

hur många plant ha. är för tätt? håller med om att plantera mycket plant och sedan inte röjas i tid är slöseri med både plantor och tid, fråga inte jag vet planteringar jag gjort som inte är röjda :(

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

jannee  
#797180 Efter vad jag förstått ska det vara minst 2 000 A plantor/ha efter/inom 5 år.
Markbereder man får man nästan med 100 % säkerhet 2 000 A plantor UTAN att plantera.
Själv sätter jag numera cirka 1 600 plant/ha, måste ändå röja bort massor av s.k. A plantor visserligen då björk men ändå.
Kommer även upp en hel del självföryngrad gran, märks framför allt efter några år.
Tall är jag osäker på men där bör man nog plantera uppåt 2 000/ha, kanske mer - har själv mycket dålig kunskap av tall och tallplanteringar.

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

forest.  
#797196
jannee skrev:Som Aplanta räknas även björk och Asp + flera andra, brukar ALDRIG vara några problem, framförallt när man markberett, kommer självföryngrat material i överflöd.

Om björk o asp räknas hur stor måste de vara för att räknas och finns det inget krav på vilket träslag på olika marker? Då behöver man inte plantera för inom 5 år så finns det oftast alltid löv.

Användarvisningsbild

Re: Planetering/Prisbild

halvproffs  
#797205
jannee skrev:Efter vad jag förstått ska det vara minst 2 000 A plantor/ha efter/inom 5 år.
Markbereder man får man nästan med 100 % säkerhet 2 000 A plantor UTAN att plantera.
Själv sätter jag numera cirka 1 600 plant/ha, måste ändå röja bort massor av s.k. A plantor visserligen då björk men ändå.
Kommer även upp en hel del självföryngrad gran, märks framför allt efter några år.
Tall är jag osäker på men där bör man nog plantera uppåt 2 000/ha, kanske mer - har själv mycket dålig kunskap av tall och tallplanteringar.


Markberedde 2,2ha och hoppades även på björk som hjälp om älgarna åt för mycket tall som var det huvudsakliga jag planterade för 6 år sedan.
Älgarna har inte varit någon fara för tallarna än och ej heller björkarna för det blev väl ett tiotal björkar totalt.
Däremot blev det enorma mängder med rönn.
Hygget jag gjorde för 15 år sedan 100meter därifrån och tallplanterade blev det enorma mängder björk så tallen hade inte en chans.
Inte blir det som man tror ibland tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Planetering/Prisbild

jannee  
#797207 Al, Asp, Ask, Alm, Bok, Björk, Ek, Fågelbär, Lönn, Lind, Rönn + några till räknas. Finns markägare som INTE planterar men ändå uppfyller målen.
Det kommer troligtvis att uppstå luckor som du bör hjälpplantera, vet ej om myndigheterna har några speciella åsikter om sådant.
Du kommer att få ett lövdominerat bestånd men även en viss självföryngring av gran men även tall och en.
Med röjsågen fixar du senare fram hur du vill ha ditt bestånd.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).