Föryngring

Trico

25 inlägg 6101 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trico

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764864 Hur små självföryngrade tallplantor kan man spraya med Trico ?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Trico

Ldsaren  
#764870 Hade för mig ca 20 liter på 4-5 hektar på min självföryngring

Avatar Fallback

Re: Trico

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764895
Ldsaren skrev:Hade för mig ca 20 liter på 4-5 hektar på min självföryngring

Jo, men hur små självföryngrade plantor tål att sprutas med Trico frågade jag efter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trico

alias  
#764897
bengt.a skrev:
Ldsaren skrev:Hade för mig ca 20 liter på 4-5 hektar på min självföryngring

Jo, men hur små självföryngrade plantor tål att sprutas med Trico frågade jag efter.


Har viltskyddsbehandlat (Trico, Arbinol B och HaTe2) tallplantor ner till under 5 cm höjd.

Vågar påstå att småplantor klarar preparat i lagom dos klart bättre än att utsättas för viltbete.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Trico

80-90  
#764904 Du kan utan problem behandla års plantor m trico. Ha aldrig varit några problem för mej

Användarvisningsbild

Re: Trico

Emanuel90  
#764905 Det påverkar ju dom lite såklart då fotosyntesen blir sämre när man täcker barren på en riktigt liten planta, blir ju inte många barr kvar.
men jag tror aldrig jag har tagit död på nån tallplanta med trico

Avatar Fallback

Re: Trico

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764909 Spruta på. De första åren är extra viktiga. Det går dock att vara riktigt sparsam med medel på små plantor. Ta fram något litet mått eller en spruta eller annat att provspruta i. På årsplantor bör du kunna gå nedåt 15ml per planta och det är en mycket kort dusch.

Avatar Fallback

Re: Trico

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764980 Tackar för svaren. Var lite nyfiken då jag blev vid en låda ifjol höst med sprayade plantor, de gick inte alls. Hur mycket det nu berodde på höstplantering eller Trico. Kanske en kombination av båda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trico

SkogsBasse  
#764995 Höstplanterade tall ifjol och jag sprayade dem som fan och de har växt mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Trico

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765106
SkogsBasse skrev:Höstplanterade tall ifjol och jag sprayade dem som fan och de har växt mycket bra.

Har ingen kvar i livet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trico

uffejohan  
#765115 Jag brukar så tallfrö samtidigt som jag planterar tall. De som är planterade sprutar jag med Trico, de frösådda och självföryngrade lämnar jag till naturens gång. Trots att inte allt blir sprutat kommer det en hel del så att plantskogen blir ändå tät och fin samtidigt som älgen får sitt.

Avatar Fallback

Re: Trico

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769811 Håller på och sprayar, pumpflaska från Biltema för 70 kr, och Trico utspätt med en 1/3 vatten. Då går det fint att spraya, pga spädning så får de större lite extra dusch.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trico

generationsskifte  
#769848
bengt.a skrev:Håller på och sprayar, pumpflaska från Biltema för 70 kr, och Trico utspätt med en 1/3 vatten. Då går det fint att spraya, pga spädning så får de större lite extra dusch.


Jaså det funkar bra att spä Trico med vatten?

Avatar Fallback

Re: Trico

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769875 Har hört det, och blev lättare för sprutan. Sprayar lite extra på de större istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trico

80-90  
#769929
bengt.a skrev:Har hört det, och blev lättare för sprutan. Sprayar lite extra på de större istället.

Hur sitter det ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).