Föryngring

Snytbagge :(

6 inlägg 3266 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snytbagge :(

forest.  
#761994 Har fått snytbagge gnag på behandlad gran med hylosafe :(
Går det på och gnager så är det väl ingen mening att sätta behandlad, fler som fått gnag och kommer det pågå till hösten eller har toppen varit? är i norra delen av landet det gäller.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Snytbagge :(

Rohdin  
#761995 Det hjälper väldigt mycket med behandlingen. Men är dom för många äter dom "ändå" totalt skydd gav ju inte ens kemiskt skydd.

3år har du ju snytbagge problematik.

Avatar Fallback

Re: Snytbagge :(

forest.  
#761999
Rohdin skrev:Det hjälper väldigt mycket med behandlingen. Men är dom för många äter dom "ändå" totalt skydd gav ju inte ens kemiskt skydd.

3år har du ju snytbagge problematik.


Så bara vänta till nästa vår och sätta i där det dött kan ju även blir sorkskador till vintern?
skadorna som finns nu är upp över hel stammen på plantan :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Snytbagge :(

Ldsaren  
#762043 Kanske bättre och vänta markberedning plantera 2-3 år efter avverkning.

Avatar Fallback

Re: Snytbagge :(

forest.  
#762054
Ldsaren skrev:Kanske bättre och vänta markberedning plantera 2-3 år efter avverkning.


Får inte markberedas där så är att plantera innan det blivit för mycket gräs och hallon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snytbagge :(

generationsskifte  
#768485 Gick och kollade på fjolårets hygge som plantades förra våren. Många av plantorna är gröna och växt väldigt bra faktiskt, bättre än vad jag trodde de skulle göra eftersom sommaren varit hyffsad torr. Men går man närmare och kikar på stammen så är i princip varje planta söndergnagd av snytbaggen, aldrig sett så mycket gnag faktiskt. Vad är er erfarenhet? Kommer dom klara sig? Tänker om dom haft en så pass bra växtkraft i år så kanske de är starka nog klara dessa skador? Är så trött på dessa ständiga motgångar med barkborrar, sönderbetade plantor, och snytbaggar. Men det är väl något som tillhör oss skogsbönder 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).