Två år senare högg jag beståndet bredvid, i samma sluttning ner mot en å. Kanske lite torrare, men annars väldigt lik terräng. Gjorde likadant, med plantor från samma leverantör och samma skydd (multipro) och ingen markberedning.
Tyvärr var det ju väldigt torrt, så två tredjedelar gick bort. Jag fick ut på försäkringen, och hjälpplanterade året efter, 2019. Då med sprutat skydd på, cambiguard tror jag det hette. Blågrönt skydd.
Tyckte det tog sig bra, men nu tre år senare hittar jag nästan inga hjälpplanterade plantor. 😥 Längs kanterna där det är lite skuggigare och fuktigare har det gått hyfsat, men de lite torrare partierna är nu gräs. Ett hektar OK, 2 hektar acceptabelt och 1 hektar gräs. Bilder på gräs nedan, tog tyvärr inget på det andra,
Jaha, nu är goda råd efterlängtade! Plantera gran igen? Markbereda och plantera gran igen? Ta dit min traktorgrävare och riva i jorden för att se vad som kommer upp? Låta det vara och hoppas på lie krokig björk och betade tallar? Chansa och plantera tall eller lärk??? Jag vet faktiskt inte. Det är väl strängt taget inte godkänt...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto