tis 12 jan 2021, 08:05#693603
Har man en så god föryngring att man kan hålla stamanställt tätt de första 20 åren är det det enklaste viset att få kvalitet på tallen. Viktigt är tidig vargröjning där förväxande träd röjs ner.
Klara man inte årsringarna med föryngringen är förädlad tall helt överlägsen självföryngring i södra Sverige. Kan vara annat längre norr ut då jag har dålig koll på provinserna.
Varför den är det är att den förädlade har färre kvistar per grenvarv och bättre grenvinkel. Den växer rakare och snabbare.
Så är kvalitet årsrings bredd är självföryngring bäst är det annat är den inte det. Att planterade träd kan bli krokiga i roten är oftast en obalans mellan rötter och grönmassa. Detta märker man inte mycket av nu med de nya planetsystemen där rötterna får en snabb utveckling.
Som lite kuriosa kan jag säga att utanför Storebro (Vimmerby) finns ett provinsens försök med gran tall och lärk.
Det var alltid så roligt att se minerna på markägarna när man visade dessa på skogsdagarna. När man kom till de två pazelerna med den lokala Vimmerby provinsen undrade de va fan detta var för skit!😂😂Den hade växt mist och hade mest kvistiga vargar och ojämnast diameter höjd och dubbeltopp.
Någon dag efter pandemin kan jag visa er dessa försök. Både tallen granen och lärken är riktigt intressanta. Har inte besökt dessa på några år nu så jag vet inte när de möttes in senast.