Föryngring

Resultat förädlade tallplantor

44 inlägg 9965 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#693575 Är det någon som har erfarenhet av planterad tall jämfört med självföryngrad tall?
Finns det en förädling av tallplantor som man kan gå miste om när man låter tallen självföryngra sig med frötallar? Eller spelar det mindre roll för tallen?

Förstår att med frötallar så vinner man mängden plantor och att detta är bra mot/för vilt, men funderar just om tillväxten är bättre med förädlade plantor. Man skriver och pratar mycket om gran och fördel runt förädling, men har inte hittat direkt bra information om tallen. På min mark och granmarker tycker jag tallen har mycket grov gren längs med stammen och att de bildar krona redan runt 20-25meter. Mycket av grenarna är döda längs med stammen, men de skapar torrkvist och sänker kvaliteten på timmret. Tänker kan det vara marken eller genetiska egenskaper som gör detta?
Om man ser till det man kallar vargtallar, är detta genetiskt eller markförutsättningar som skapar detta?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

Reymond  
#693576 Har bara dålig erfarenhet av planterad tall. Blir oftast grovgreniga och dålig kvalite. Självföryngrat under fröträd däremot med kanske 50000 plant/ha har man goda chanser att få ett kanonfint bestånd med bra kvalite. Om inte viltet förstör allt så är det en fröjd att kunna röja Och
Välja ut fina stammar. Växer inte riktigt lika fort, men det är ju inte det man strävar efter när det gäller tall. Du har väl koll på kvalitetskraven på rotstock tall?

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#693599
Reymond skrev:Har bara dålig erfarenhet av planterad tall. Blir oftast grovgreniga och dålig kvalite. Självföryngrat under fröträd däremot med kanske 50000 plant/ha har man goda chanser att få ett kanonfint bestånd med bra kvalite. Om inte viltet förstör allt så är det en fröjd att kunna röja Och
Välja ut fina stammar. Växer inte riktigt lika fort, men det är ju inte det man strävar efter när det gäller tall. Du har väl koll på kvalitetskraven på rotstock tall?

Japp, har koll på kvaliteten. Har stamkvistat säkert 1500 tall nu så de ska hålla rätt kvalitet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693603 Har man en så god föryngring att man kan hålla stamanställt tätt de första 20 åren är det det enklaste viset att få kvalitet på tallen. Viktigt är tidig vargröjning där förväxande träd röjs ner.
Klara man inte årsringarna med föryngringen är förädlad tall helt överlägsen självföryngring i södra Sverige. Kan vara annat längre norr ut då jag har dålig koll på provinserna.
Varför den är det är att den förädlade har färre kvistar per grenvarv och bättre grenvinkel. Den växer rakare och snabbare.
Så är kvalitet årsrings bredd är självföryngring bäst är det annat är den inte det. Att planterade träd kan bli krokiga i roten är oftast en obalans mellan rötter och grönmassa. Detta märker man inte mycket av nu med de nya planetsystemen där rötterna får en snabb utveckling.

Som lite kuriosa kan jag säga att utanför Storebro (Vimmerby) finns ett provinsens försök med gran tall och lärk.
Det var alltid så roligt att se minerna på markägarna när man visade dessa på skogsdagarna. När man kom till de två pazelerna med den lokala Vimmerby provinsen undrade de va fan detta var för skit!😂😂Den hade växt mist och hade mest kvistiga vargar och ojämnast diameter höjd och dubbeltopp.

Någon dag efter pandemin kan jag visa er dessa försök. Både tallen granen och lärken är riktigt intressanta. Har inte besökt dessa på några år nu så jag vet inte när de möttes in senast.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

halvproffs  
#693609 Vad är pazeler för någonting?

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693612
halvproffs skrev:Vad är pazeler för någonting?

Man delar upp en försöksytorna i områden som kallas paceller eller hur fan det stavas.
Dessa lottas sedan ut och återfinns i varje upprepning.

Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

JoTh  
#693732
Tåndemåla skrev:
halvproffs skrev:Vad är pazeler för någonting?

Man delar upp en försöksytorna i områden som kallas paceller eller hur fan det stavas.
Dessa lottas sedan ut och återfinns i varje upprepning.


Parcell betyder i detta sammanhang en enskild provyta för det enskilda försöket.
Tror det är något låneord från Franskan som betyder typ mindre jordlått eller liknande. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693740 Tackar. Med min dyslexi och ingen hjälp från telefon kan det bli lite hur som!😊😩

Avatar Fallback

iRe: Resultat förädlade tallplantor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693747 Skulle gärna vilja se parcellen vid Storebro. Jag har själv planterad tall (2006) och självsått i samma område. De planterade har nästan alla grova grenar nere vid roten medan de självsådda saknar dessa. Har dessutom fina stamblock, antagligen gener från tidigare s.k. Rigatallar.

Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693750 Få det sått med markberedare

Användarvisningsbild

Re: iRe: Resultat förädlade tallplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693767
lfq skrev:Skulle gärna vilja se parcellen vid Storebro. Jag har själv planterad tall (2006) och självsått i samma område. De planterade har nästan alla grova grenar nere vid roten medan de självsådda saknar dessa. Har dessutom fina stamblock, antagligen gener från tidigare s.k. Rigatallar.



Har aldrig sagt att det var självföryngring. På proviens försöket. Utan plantor framdragna från lokalt frö från Vimmerby. Det är exakt samma avstånd mellan alla plantor i alla provytorna. Men med samma plantantal är det helt klart bättre kavitet på de förädlade. Man kan nog göra motsvarande med sådd.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693770
bengt.a skrev:Få det sått med markberedare

Det få förstår är att sådden behöver skydd. Det är jätte mycket enklare att få igång en bra sådd under tallskärm. Detta syns tydligt på de sådderna vi visade upp i Stavsjö på skogsdagen i våras. Bäst resultat var det när det fanns rikligt med frötall även om dessa inte va de som i samma utsträckning stod för föryngringen.

Användarvisningsbild

Re: iRe: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#693806
Tåndemåla skrev:Har aldrig sagt att det var självföryngring. På proviens försöket. Utan plantor framdragna från lokalt frö från Vimmerby. Det är exakt samma avstånd mellan alla plantor i alla provytorna. Men med samma plantantal är det helt klart bättre kavitet på de förädlade. Man kan nog göra motsvarande med sådd.


Tog du fram plantorna själv?
Nyfiken på hur du gjorde med jord val och gödsel. Om du gjorde något speciellt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: iRe: Resultat förädlade tallplantor

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693837
Skogshenke skrev:
Tåndemåla skrev:Har aldrig sagt att det var självföryngring. På proviens försöket. Utan plantor framdragna från lokalt frö från Vimmerby. Det är exakt samma avstånd mellan alla plantor i alla provytorna. Men med samma plantantal är det helt klart bättre kavitet på de förädlade. Man kan nog göra motsvarande med sådd.


Tog du fram plantorna själv?
Nyfiken på hur du gjorde med jord val och gödsel. Om du gjorde något speciellt.

Nä detta är ett forsknings försök. Så det är gjort efter alla vetenskapliga sätt. Ska se imorgon om jag kan hitta något på datorn från 2009 år mätningar.

De enda försök jag varit med och lagt upp är med snytbaggeskydd. Det var åt slu. Och försök med midjeröjare kontra klingsåg.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Mosstorpet  
#693941 Vad jag har sett på min mark tycker jag inte att den förädlade tallen blivit bättre 🙄.
Vet dock inte vilken proviens , troligtvis Vimmerby.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).