lör 04 aug 2018, 10:58#520082Funkar Terracut som man sätter på röjsågen?
Eller måste det vara mark utan ris o dyl. ?
Är ett hygge som markberedds men har vuxit igen med största delen med hallonris och aspskot så frågan är om det skulle funka eller inte? går nu med hacka och då blir det inte många plant per dag. hygget är på 7 ha.
Föryngring
Terracut?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
lör 04 aug 2018, 11:27#520085
ok låter som att det funkar då
, får man kast om man kör mot sten och stubbar eller hur beter den sig?
går det att fräs mitt i en rishög med grenar eller blir det stopp då?
hållbarhet innan man måste byta till ny?
mikols skrev:Vi har satt 2200 tallplantor nu i våras där vi markberett med Terracut. Det korta svaret är ja det funkar.
Vi var noga med att hålla vinkelväxeln väl infettad och försökte köra i så lite sten som möjligt.
ok låter som att det funkar då
, får man kast om man kör mot sten och stubbar eller hur beter den sig?går det att fräs mitt i en rishög med grenar eller blir det stopp då?
hållbarhet innan man måste byta till ny?
TS
lör 04 aug 2018, 13:24#520091Kast var inget vi hade problem med däremot blir det gnistor om man kör mot sten. Hållbarheten är nog beroende på hur man kör, vi körde slut på 1 och körde lite på nummer 2. Vi fräste ner i rishögar men det är inte superbra till just det.
lör 04 aug 2018, 15:17#520102
Får köpa och prova en kostar inte många kr om räknar på vad slit det är att gå med hacka.
mikols skrev:Kast var inget vi hade problem med däremot blir det gnistor om man kör mot sten. Hållbarheten är nog beroende på hur man kör, vi körde slut på 1 och körde lite på nummer 2. Vi fräste ner i rishögar men det är inte superbra till just det.
Får köpa och prova en kostar inte många kr om räknar på vad slit det är att gå med hacka.
TS
lör 04 aug 2018, 19:10#520125
Hur lång tid tog det och hur många ha. var det?
mikols skrev:Vi har satt 2200 tallplantor nu i våras där vi markberett med Terracut. Det korta svaret är ja det funkar.
Vi var noga med att hålla vinkelväxeln väl infettad och försökte köra i så lite sten som möjligt.
Hur lång tid tog det och hur många ha. var det?
TS
sön 05 aug 2018, 10:02#520168Min erfarenhet är att trissan har väldigt dålig livslängd. Två timmar på sågen så var den helt rund och funkade inte alls. Går mycket fortare med hacka.
mån 06 aug 2018, 21:44#520385Vinkelväxeln kan ta skada om du inte är försiktig! Jag skulle nog kört med hacka om det endast var 1 ha.
Arbete renar själen, blodet och sinnet
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
tis 07 aug 2018, 06:24#520405Gäller att vara varsam när man markbereder med Terracuten, inte trycka på utan låta fräsen jobba själv. Fungerar utmärkt på små hyggen
tis 07 aug 2018, 08:19#520419Tanken med terracut är väl att den används där det är bördigt och där har den fungerat bra för mig. Riktigt steniga marker behövs väl knappast markberedas Behövs en kraftig röjsåg.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
fre 28 maj 2021, 09:08#714473Planterade nu 900 plantor med hjälp av Terracut-fräsen, Många små områden som blivit utan plantor tidigare,
Men klingan är nu totalt slut efter den här mängden, borde den hålla längre? eller finns det nån bättre liknande variant?
Blev lite trögt på slutet när diametern minskade och hörnen var totalt avrundade.
Men klingan är nu totalt slut efter den här mängden, borde den hålla längre? eller finns det nån bättre liknande variant?
Blev lite trögt på slutet när diametern minskade och hörnen var totalt avrundade.
fre 28 maj 2021, 09:27#714475
Som sagt, beror helt på hur stenigt det är.
Inköp 300kr+m blir ju bara 30 öre per planteringsyta. Är väl bara att köpa en till?
adahlm skrev:Planterade nu 900 plantor med hjälp av Terracut-fräsen, Många små områden som blivit utan plantor tidigare,
Som sagt, beror helt på hur stenigt det är.
Inköp 300kr+m blir ju bara 30 öre per planteringsyta. Är väl bara att köpa en till?
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
fre 28 maj 2021, 09:50#714477Jo, här var det mest små bitar av gammal åker som var ganska stenfritt, inte många gånger det slog gnistor från bettet,
Priset per planta är ju förstås billigt, men tidsåtgången med sliten klinga blev nog högst 50 fläckar i timmen.
Priset per planta är ju förstås billigt, men tidsåtgången med sliten klinga blev nog högst 50 fläckar i timmen.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar