Föryngring

Terracut?

18 inlägg 8211 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terracut?

forest.  
#520082 Funkar Terracut som man sätter på röjsågen?
Eller måste det vara mark utan ris o dyl. ?
Är ett hygge som markberedds men har vuxit igen med största delen med hallonris och aspskot så frågan är om det skulle funka eller inte? går nu med hacka och då blir det inte många plant per dag. hygget är på 7 ha.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Terracut?

mikols  
#520084 Vi har satt 2200 tallplantor nu i våras där vi markberett med Terracut. Det korta svaret är ja det funkar :).

Vi var noga med att hålla vinkelväxeln väl infettad och försökte köra i så lite sten som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Terracut?

forest.  
#520085
mikols skrev:Vi har satt 2200 tallplantor nu i våras där vi markberett med Terracut. Det korta svaret är ja det funkar :).

Vi var noga med att hålla vinkelväxeln väl infettad och försökte köra i så lite sten som möjligt.


ok låter som att det funkar då :) , får man kast om man kör mot sten och stubbar eller hur beter den sig?
går det att fräs mitt i en rishög med grenar eller blir det stopp då?
hållbarhet innan man måste byta till ny?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terracut?

mikols  
#520091 Kast var inget vi hade problem med däremot blir det gnistor om man kör mot sten. Hållbarheten är nog beroende på hur man kör, vi körde slut på 1 och körde lite på nummer 2. Vi fräste ner i rishögar men det är inte superbra till just det.

Avatar Fallback

Re: Terracut?

forest.  
#520102
mikols skrev:Kast var inget vi hade problem med däremot blir det gnistor om man kör mot sten. Hållbarheten är nog beroende på hur man kör, vi körde slut på 1 och körde lite på nummer 2. Vi fräste ner i rishögar men det är inte superbra till just det.


Får köpa och prova en kostar inte många kr om räknar på vad slit det är att gå med hacka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terracut?

forest.  
#520125
mikols skrev:Vi har satt 2200 tallplantor nu i våras där vi markberett med Terracut. Det korta svaret är ja det funkar :).

Vi var noga med att hålla vinkelväxeln väl infettad och försökte köra i så lite sten som möjligt.


Hur lång tid tog det och hur många ha. var det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terracut?

mikols  
#520131 1.1 ha. Och är man 2pers så klarsr man att planta 100 plantor i timmen :)

Avatar Fallback

Re: Terracut?

ÅsaNisse  
#520168 Min erfarenhet är att trissan har väldigt dålig livslängd. Två timmar på sågen så var den helt rund och funkade inte alls. Går mycket fortare med hacka.

Användarvisningsbild

Re: Terracut?

JensSkoog  
#520379 Jag har användt en treuddig klinga i jobbet, och det har funkat mycket bra.
Men rishögar med grov kvist är svåra.

Avatar Fallback

Re: Terracut?

Värmlänning  
#520385 Vinkelväxeln kan ta skada om du inte är försiktig! Jag skulle nog kört med hacka om det endast var 1 ha.

Avatar Fallback

Re: Terracut?

isteskog  
#520405 Gäller att vara varsam när man markbereder med Terracuten, inte trycka på utan låta fräsen jobba själv. Fungerar utmärkt på små hyggen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Terracut?

halvproffs  
#520419 Tanken med terracut är väl att den används där det är bördigt och där har den fungerat bra för mig. Riktigt steniga marker behövs väl knappast markberedas Behövs en kraftig röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Terracut?

adahlm  
#714473 Planterade nu 900 plantor med hjälp av Terracut-fräsen, Många små områden som blivit utan plantor tidigare,
Men klingan är nu totalt slut efter den här mängden, borde den hålla längre? eller finns det nån bättre liknande variant?
Blev lite trögt på slutet när diametern minskade och hörnen var totalt avrundade.

Användarvisningsbild

Re: Terracut?

halvproffs  
#714475
adahlm skrev:Planterade nu 900 plantor med hjälp av Terracut-fräsen, Många små områden som blivit utan plantor tidigare,
Men klingan är nu totalt slut efter den här mängden, borde den hålla längre? eller finns det nån bättre liknande variant?
Blev lite trögt på slutet när diametern minskade och hörnen var totalt avrundade.


Som sagt, beror helt på hur stenigt det är.
Inköp 300kr+m blir ju bara 30 öre per planteringsyta. Är väl bara att köpa en till?

Avatar Fallback

Re: Terracut?

adahlm  
#714477 Jo, här var det mest små bitar av gammal åker som var ganska stenfritt, inte många gånger det slog gnistor från bettet,
Priset per planta är ju förstås billigt, men tidsåtgången med sliten klinga blev nog högst 50 fläckar i timmen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).