Föryngring

Trico viltskydd

148 inlägg 61917 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665219 Har kört med liknande handspruta men en i varje hand.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#665225 Ja en sån spruta kunde man ju skaffa och köra med, planten är i lagom höjd med så man inte behöver böja sig. Tack för tipset

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665289 Är det verkligen bättre för ryggen att bära en spruta full med medel i var hand än att ha en ryggspruta med avbärarbälte som belastar höfterna? Tycker man det är tungt så är det bara att fylla 5 liter i taget i sprutan. En stor fördel med det är att tyngdpunkten blir mycket låg på sprutan.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

80-90  
#665342
busholle skrev:Är det verkligen bättre för ryggen att bära en spruta full med medel i var hand än att ha en ryggspruta med avbärarbälte som belastar höfterna? Tycker man det är tungt så är det bara att fylla 5 liter i taget i sprutan. En stor fördel med det är att tyngdpunkten blir mycket låg på sprutan.

Inte bättre ! Men ett helt ok alternativ. Har man stora områden som ska behandlas så e nog ryggspruta det enda . 👍

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#665760 Ni som har områden med självföryngrad tall och samtidigt högt betestryck av älg, är erfarenheten att det blir tillräckligt många bra plantor trots betning? Jag sådde tallfrö i våras med mycket bra resultat, massor med små skott där jag gått i harvspåren. Säkert 10 000 plant/ha.
Tror ni det blir tillräckligt många livskraftiga plantor vid 1:a röjningen eller ska man behöva Trico-behandla även detta? I så fall ett drygt och dyrt projekt... De områden jag har planterat tall tidigare har jag behandlat med mycket gott resultat.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Icegrip  
#665774 Kör och Biltemas! 😁 funkar fint!

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#665777
uffejohan skrev:Ni som har områden med självföryngrad tall och samtidigt högt betestryck av älg, är erfarenheten att det blir tillräckligt många bra plantor trots betning? Jag sådde tallfrö i våras med mycket bra resultat, massor med små skott där jag gått i harvspåren. Säkert 10 000 plant/ha.
Tror ni det blir tillräckligt många livskraftiga plantor vid 1:a röjningen eller ska man behöva Trico-behandla även detta? I så fall ett drygt och dyrt projekt... De områden jag har planterat tall tidigare har jag behandlat med mycket gott resultat.

Röj bara löv som konkurerar och kanske nån förväxande tall i första röjning skulle jag säga, börjar du glesa ut tallar innan dom är säkra för älgen så tar du bort fördelen med många plantor och måste kanske spruta trico då ja.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#665780
busholle skrev:Är det verkligen bättre för ryggen att bära en spruta full med medel i var hand än att ha en ryggspruta med avbärarbälte som belastar höfterna? Tycker man det är tungt så är det bara att fylla 5 liter i taget i sprutan. En stor fördel med det är att tyngdpunkten blir mycket låg på sprutan.

Jag behöver inte fylla en handspruta heller, kan gå till polarisen och fylla lite oftare istället. Jag tror det är bättre. Fick ett ordentligt "anfall" för några veckor sen när jag hade lövblåsen på ryggen och den väger bara tio kg. Sängliggande tio dagar efter det.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665868
uffejohan skrev:Ni som har områden med självföryngrad tall och samtidigt högt betestryck av älg, är erfarenheten att det blir tillräckligt många bra plantor trots betning? Jag sådde tallfrö i våras med mycket bra resultat, massor med små skott där jag gått i harvspåren. Säkert 10 000 plant/ha.
Tror ni det blir tillräckligt många livskraftiga plantor vid 1:a röjningen eller ska man behöva Trico-behandla även detta? I så fall ett drygt och dyrt projekt... De områden jag har planterat tall tidigare har jag behandlat med mycket gott resultat.


Spruta de plantorna du vill spara och överlåt resten till viltet. Om jag minns rätt så har du väl mest granmark hos dig och då lär väl din plantering vara den enda på en eller flera socknar och dra vilt därefter.

Härikring klarar sig normalt självföryngringarna men då är det ofta inte mer än en halv kilometer mellan var yta med tall.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

uffejohan  
#665870 Jo precis @busholle, jag är rätt ensam om tallplantering i min socken men är fullständigt övertygad om att ståndortsanpassning är en bortglömd kunskap. Planterar och sår tall där jag bedömer det är bästa valet.
Har röjt klart en 12-årig granplantering nu där absolut varenda självsådda tallplanta är älgbetad.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665874 Då ska du definitivt spruta.

Användarvisningsbild

Re: Trico viltskydd

Emanuel90  
#667075 Busholle jag har för mig att du har sprutat i ganska många år med trico, vid vilken höjd slutar du spruta? Har du såpass mycket tall på fastigheten nu att älgarna inte bryter ned dom som är lite längre?

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

nilsszzon  
#667082 Har köpt trico sprutmunstycket och tycker det är en katastrof att använda den.
har provat ren trico, utspädd trico med 5% och även 10% det geggar ihop sig därfram och jag får mer eller mindre blåsa rent munstycket efter 5-35 behandlade plantor. rengör den efter varje gång och fick en ny av hylte men samma katastrof. är det fel på mig eller ngn mer som haft problem med detta?

deras elektriska ryggspruta är jag inte heller kompis med tyvärr , däremot en av deras billigare pumpmodeller som jag haft i 3 år den fungerar i ur och skur.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

SIOUX12  
#667098 Mitt nya sprutmunstycke(rött) strular också för mig. En äldre variant (svart) har funkat bättre.

Avatar Fallback

Re: Trico viltskydd

Amatörhuggare 62  
#667146 Använder ni inte,mässingsmunstycket ??

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).