mån 03 jul 2006, 14:54#1915
Hej där!
Sådde faktiskt nått hektar här i östra uppland förra våren!
Köpte fröna via S. Skogsplantor för 8000 kr/kg...
Rekommendationen är väll sisådär 6-7 hk/ha om ja inte minns fel. Men ja var lite trädgårdsaktig o sådde två frön/meter... Så det ända kilot jag köpte räckte långt...
Var o kika dels i höstas o i våras på groddplantsuppkomsten o känlsan var att endast ett frö per punkt nog hade räckt! Men jag hade även ganska regnig sommar förra året som var gynnsamt.
Om detta funkar bra skulle jag gärna villja ha en sådd samtidigt som markberedningen. Men problemet hos mig är att den tjänsten fterfrågas skralt.
Har även ngt contortaha från början av 80-talet som jag röjt i omgångar (tre med röjsågen o två med motorsågen...). Antingen blir det än gallring inom de närmaste åren, men jag luter åt att ev istället satsa på en tidig slutavverkning! Vore skoj att kunna få upp ny Contortaskog från kottarna. Lite osäker om det då krävs bränning eller om en markberedning i riset räcker? Nån som vet?
Om skötsel av contorta annars tycker ja att många slentrianmässigt sköter den alldeles för likt svensk tall. O det är ju ganska galet! Iofs är den pionjärträd men annars skall trädantal/ha mer påminna om granen anser jag! Naturligt sätt så har contortatallen vad jag förstår endast en omloppscykel på än så där 40-50 år, då brand sker. O då den inte har skorpbark dör alla vid branden. Brand blir det alltid då de ansamlas otroliga mängder biomassa ovan jord i en orörd contortaskog.
Som en jämförelse så har svensk tall en självgallringstopp på 10000 träd/ha i en röjningskog, medan contortan kan komma upp till 20000 träd i en liknande röjningsskog utan att börja självgallra. Deras barr är med skuggtåliga likt granens. Dessa åsikter med reservationer fritt ur minnet skall oxå sägas...
När contortan kommer upp i dessa tätheter så är rakheten inga problem. På amerikanske heter ju den "Lodgepole pine" för att indianderna använde den som lång smäcker mittstolpe i sina tält! Men visst kan den se för erbarmlig ut oxå om den växt glest, contorta är ju efter allt latin ock betyder "förvriden, krokig"!
I all ödmjuket
/L.
S.A.T.S.=Skogen, Alltid Tillgängligt Svett...