Föryngring

Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

66 inlägg 42339 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#407600 Då startar vi en ny tråd i det omöjliga ämnet viltskador, tall, föryngring.
Tanken med tråden är att på ett ärligt och någorlunda sakligt sätt blotta lite sanningar kring planterad tall i mark som inte kanske är lämpad för det. Givetvis vill vi ha in så mycket funderingar och åsikter som möjligt. Jag vill först o främst pålysa vikten av varför....därför är min spontana uppfattning men ska jag vara lite mer korrekt så är det mest för att jag av naturen är en sån som inte gillar andras valda sanningar och att gå med strömmen. Jag litar helst på fakta som jag själv sett konsekvenserna av, samtidigt är det kul o experimentera lite.
Området
En mindre yta 1,5ha G30 med granskog avverkades för 3år sedan. Jag anade att ca 35-40% var rötskadat och halva ytan var ca 40-45år resten ca 70år. Den halvan som var yngst var mest skadat och låg på en kulle (torrmark). Området avverkade sensommar +23grader (mot min önskan). Alltså ett bestånd med kraftig röta som avverkas under bästa säsong för ännu mer röta.
Jag vågar inte sätta gran på denna marken igen. Tankarna var många o spretiga men till slut bestämmer jag mig för tall.
I östra Blekinge har vi generellt sett ganska dåliga tall marker, generellt sett ett ganska hårt betestryck. Väldigt få sätter tall.
Men det måste ju gå? eller... Ja det är det vi ska se. Med konventionella metoder? eller prova något "nytt"? Det är det jag har tänkt o prova fram.
Först tänkte jag hägna hela området, men det blir fruktansvärt tråkigt och dyrt. Efter o studerat lite intryck och fakta så pekar allt mot att älgen är den stora boven i dramat. Lätt o konstatera men ibland lite svårare att bevisa. Vi är ett län med relativt låg/medel stam (jag tror man pratar om 7individer/1000ha).
Avdelningen är markberedd nu i höst och håller på att planteras (har ca 400plantor kvar). Jag har varit noga med o hålla förbandet och sätter 2500/ha täckrot (även det lite okonventionellt här, då de flesta sätter barrot).
De flesta tycker nog att detta är ett galet beslut och jag kan nog vara benägen o hålla med, samtidigt vill jag ju ändå testa o se om det är så illa som de flesta säger. Plantorna är viltbehandlade från plantskolan. Frågan är just nu om jag ska fortsätta med detta eller försöka lura betestrycket därifrån eller rent av rakt in i det. Jag har tänkt o spruta tills plantorna kommit upp en bit. Jag tänker röja sent och försöka föryngra med frösådd (har lite frötallar kvar) och något eventuellt mycket mer begärligt mellan förbanden, vet ej vad än. Jag har även tänkt sätta ut kameror (om det inte blir helt uppenbart vilket djur som går hårdast åt) för o se vilka djur som rör sig på området.
Förmodligen kommer jag åka på patrull ganska snabbt men jag vill ändå försöka. Jag kommer lite då och då återkoppla med vad jag har kommit fram till: problem och framgångar. Det kanske är så att jag klarar o hålla viltet borta men får ändå upp skräpskog pga andra omständigheter. För bördig mark t ex. Givetvis orkar ju ingen hänga med i 80år för o se slutresultat men jag är kanske mer ute efter o vända ut och in på begrepp och teorier under tiden som problemen hopar sig. Det är det vi ska se. Det kanske är under tråden: Misslyckad tallplantering jag hamnar till slut.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

isteskog  
#407612 Nu är ju jag inte verksam i de södra delarna av landet. Men har lite funderingar ändå :smile:
Det här kanske vore en vettig idé: Behandla plantorna mot vilt tills åtminstonde 3m höjd. Håll efter allt viltbegärligt bete av löv ( det blir inte lika intressant för älgen och lövet piskar snart tallen som är ett pionärträd). Röj till slutförband så sent som möjligt (4m) En tråkig lösning för viltet ..... MEN! Vad odlar man? Viltbete eller skog .... :wink:

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407613 Lycka till, det är knappast omöjligt. Mina råd är som jag sagt många gånger tidigare spruta mot vilt varje höst och håll björken nere.
Vill du ha inspiration så är du välkommen till Småland där tallen växer fint medens grannar hävdar att det är omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Torbjörn Johnsen  
#407615 Det här ska bli intressant att följa Seb macahan! Jag gillar den här typen av praktiska, konkreta tilltag och nu har jag fått ännu ett skäl att åka till östra Blekinge nån gång framöver för att se ett "försök känt från skogsforum".

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#407618 @busholle jag kommer gärna till Småland är där alldeles för sällan. Torbjörn är välkommen till Blekinge alla dagar i veckan. Idag ny älg "varning" på Blekinge P4 http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6516614

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407628 Hej Torbjörn,

Ska du ned till Blekinge så kom gärna förbi mitt tallplantering med viltstängsel!
Utanför stängsel består tallskogen av betade pinnar 😡

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Torbjörn Johnsen  
#407629 Det känns som om temat Tallplantering/viltbete skulle kunna bli en temadag för Skogsforums medlemmar. Det skulle vara väldigt intressant att göra en exkursionsslinga med flera olika stationer. Kanske något att börja planera efter att Gallringsdagarna är genomförda?

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407631 En ypperlig idé, Torbjörn!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407653 @Seb macahan Jag hade varit ganska ängslig om jag hade planterat tall i september, speciellt som vi upplever en extremt varm och torr månad och en lika torr sommar. Men du kanske har haft tur med åskskurarna.

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407667 Hur menar du att det är dyrt att hägna 1,5 Ha? Jag ska hägna 1Ha av samma skäl (Dalarna). Det kostar mig ca 10 tkr, arbetskostnad oräknad (son, dotter,svärson, svärdotter, hustru). Tycker inte det är dyrt för 15 års frid.
Nu slipper jag iofs stolpa runt om då jag kan nyttja träd.

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

jannee  
#407672 Zeb, spruta dina tallplantor med hjorthornsolja så slipper du sova oroligt :mrgreen:
Tallplantor bruka inte betas förrän framåt vårkanten - egen erfarenhet :grin:

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

80-90  
#407673 Detta ska bli kul å följa !! Ha nämligen gjort så själv men blandat med gran .. Jag kommer inte å spruta nått på mina plantor .. Kommer heller inte å röja nått speciellt hårt .. Mina e planerade i fjol vår .. Vi får utväxla bilder mm här i tråden !! Lycka till seb

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407678 Har visserligen mest granmarker men de har lämnats mycket frötallar i alla år men de ställen där de blivit någon redig tall kan jag nog räkna på mina fingrar tyvärr.
De är nog inte säkra här heller förrän den är typ 5m då älgkorna har haft en förmåga att knäcka ner dom med att lägga halsen om dom, till kalven kanske...
Så efter varje avverkning är de mindre procent tall här än generationen innan

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#407688 Jag har mycket sten och berg vilket gör stängslet dyrt, samt att jag behöver köpa både stolpar och nät samt montering, jag hinner inte själv i år.
Vatten o åskskurar.....jo då här har det regnat sist var väl innan midsommar. Men jag har vattnat pluggarna innan plantering. Sen hoppas jag den rikliga daggen om nätter och tidiga mornar gör nån nytta. Har nån idé om att fler plantor drunknar än torkar ihjäl. Sen ska väl tall vara hyfsat tork tålig. Men visst önskar jag mig ett regn just nu.:-S

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfo

Seb macahan  
#407694 Plantorna var riktig fina enligt mig i alla fall. Sen får vi se om det hjälper i torka, hungriga älgar o bördig marks elände.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).