tis 31 mar 2015, 16:18#324146Har suttit och tittat på vattenföringskartorna man kan ta ut från skogsstyrelsen. Har ju precis slutavverkat en liten avdelning som enligt kartorna har en tydlig vattenföring, ser ut som en slingrande "bäck". Funderar på om jag skulle enbart plantera löv längs det stråket när det blir dags. Men sen slog det mig, kanske man skulle gallra/röja undan längs alla stråk i hela skogen och plantera löv där? För att få slingrande "lövbäckar" genom skogen? Kan man skapa samma mönster som vattenföringskartan ger över hela skogen så kan det bli väldigt fint
Nu kör jag ju i huvudsak tall rakt över, oavsett markvatten.
Vad tror du?
(vet att det finns flera här på forumet som i huvudsak ser skogen som något som ska producera maximal avkastning. Full respekt för det förstås. Men nu har jag en delvis annan inriktning på min skogsskötsel så därför denna mer estetiskt inriktade frågeställlning)
Föryngring
Plantera efter vattenföringskartorna
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tis 31 mar 2015, 17:11#324151Smart och nytänkande!
Vill du ta det ännu längre kan kanske skippa plantering helt i dessa zoner. Lövet brukar ju komma ändå!
Vill du ta det ännu längre kan kanske skippa plantering helt i dessa zoner. Lövet brukar ju komma ändå!
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
ons 01 apr 2015, 07:36#324215Varför stämmer de mörkaste stråken så dåligt med inritade diken. Är det dikena som inte är så noga inritade eller vad tror ni?
Magnus M
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran
ons 01 apr 2015, 14:03#324250Jo det tänkte jag oxå att så måste det nog va. Verkar mest rimligt.
Magnus M
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).