fre 07 mar 2014, 13:31#269765
Jonny i Saläng skrev:Hej Har lite funderingar som jag skulle vilja ha era synpunkter på.
Har gjort en avverkning på 1,7ha som jag sedan gjort en markberedning på (högläggning). Vet ej ståndort men gissar på en G30-34 med tanke på den tidigare skogens fina tillväxt (rödgran). Nu vill jag testa nytt och har beställt 4000 Sitka som jag smäller i nu i April. Marken har ett 40 cm lager av prima matjord inkl humus. Under detta verkar det vara ett oändligt lager av blålera. Hygget är lågt beläget så risken för frost får väl anses som liten till normal. Den stora anledningen till valet av sitka är att stormarna gjort sitt i det tidigare beståndet trots gallringsfri skötselmetod. Nu är jag ju ute i senaste laget och efterlyser era åsikter eftersom detta är beställt, jag har dock just hittat detta forum.
Tack på förhand.
Har för mig att Sitkan gillar riklig nederbörd (alltså kanske främst ett alternativ om du håller till på västkusten).
Att ett hygge ligger lågt kan var lika problematiskt som ett högläge. Störst problem uppstår om det samlas kalluft i svackor i terrängen. Det relativa läget i landskapet kan nog vara lika viktigt som reell altitud är min erfarenhet.
Vet en i grannbyn som satte sitka efter stormarna och som tycker att de stått och stampat p.g.a. frostkänslighet.
Hoppas att jag inte låter allt för dyster.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain