sön 30 aug 2020, 12:59#663829
😀 En liten men problematisk kant av en figur ca 5 ha som jag har röjat nu i de senaste dagarna.
I slutet av nittiotalet hela området blev avverkat så att hälften av grova granar fick vara kvar som skärmträdställning bland tall, björk och asp i olika storlekar. Ingen underväxtröjning hade gjort. Med andra ord den har varit ploggnig av grov gran. Nuförtiden gör ingen så, men vi måste komma ihåg att den var tiden innan metoden av slutavvekning, högläggning och plantering slåg alla andra metoderna i föryngring av gran.
Jag tog hand om skogen i 2000 - 2001, började med avverkning av vindfällen, nästan hela skärmen låg på marken om några år.. 😬 Sen avverkade jag skadade träd, aspar och dikeslinjor. Röjade försiktigt och gallrade övertäta grupper av gran i alla åldern.
Tills detta jag har avverkat allt dåligt med kvalite oavsätt storleken.
Detta har fortsatt nu tjugo år och kvaliten av skogen börjar bli sånt det skulle vara. Dock finns mycket luckor pga ris, gräs, aspsly och hallon. En hjälpplantering har varit.
Är en stor skilnad har man bara föryngringskostnaderna eller får man lite inkommster vid föryngring och skogsvård. Jag ser det som gallring, som bara har hänt betydligt tidigare än i skogen i jämna ålder. På videon försökte jag filma skilnaderna inom beståndet och t ex dåliga björkar som växt upp från sly. Dejag har sparat vid någon lucka som annars skulle växt ingenting. Nu ska de avverkats, sammt några granar. Det jag är mest överraskad är tallblandning, tog lite tid men den kom sist.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"