Föryngring

Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

34 inlägg 6065 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

Älgfoderodlare  
Slommehagen1 skrev:Provade i höstas att sätta ekollon ibacken . Grannen hemma var liv rädd att få vildsvin i trädgården så han hadde rensat fick ett par säckar
Jag tog plugg plant röret och tryckte ner 1m mellanrum verkar funka

Kul när man ser de som provar på något nytt ! 👍

Arevo
Användarvisningsbild

Badger  
#847365 Jag testade att ta en spade och skära en liten skåra att peta ned i. Men plantrör nog smidigare om man har det för det blev ett extra moment att böja sig ner och peta ner fröt i skåran. En del av mina har grott också. Sen verkar det till min förvåning som att något(troligen) grävt upp en del av plantorna som grott och ser ut att ha bitit av det. Gissar att det är vildsvin som ätit upp ekollonet. Någon som känner igen det? Trodde inte det fanns någon näring kvar i ollonet nu när det grott och växt upp en decimeterhög planta.

Användarvisningsbild

Slommehagen1  
#847469 Ja dom.gillar ekollon har märkt att dom gärna tar dom när dom har kläckts
Där jag sådde verkar dom inte varit
Detta är ju väldigt billigt sätt om man vill skapa ädellöv gick ju rätt fort också satte på ca 2 ha tog en dryg halv dag

Användarvisningsbild

Badger  
#847488 Ja, fördelen är också att man kan så extra tätt så att det kan bli ett naturligt urval för de som kommer att duka under av olika anledningar utan att man behöver gråta blod. Kanske ska skaffa ett rör och plantera mer i år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).