Föryngring

Antal granplantor per ha

54 inlägg 17481 visningar 13 följer Svara, dela mm...   

Re: Antal granplantor per ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818108 Har blandat ut med enstaka lärk här och där. Viltet går hårt åt dem men de verkar moståndskraftiga. Det blir nog träd av dem.

Arevo
Användarvisningsbild

Havden  
#818124 Hej,

Jag satte 1600 barrot/ ha på en G30 i våras. Detta efter att ett gränsande område med G30 och liknande plantering som nu är drygt 15 år gammalt tagit sig väldigt bra. Avståndet mellan plantor är då 2,5 m.

Vore intressant att sätta ett tätare område inom en gles plantering nästa gång för att se hur höjden påverkas av att sätta tätare. Ska hålla det i åtanke i vår då jag planterar igen. Kanske att då sätta 20x20m med 2 m avstånd.

Användarvisningsbild

Sjögården  
1699780883_img_1757.jpeg
1699780883_img_0252.jpeg
Avverkat 2019 ,T24, markberett 2020 med liten grävmaskin, glesplanterat gran på de bördigaste delarna där örnbräken gärna tar över.
Bra självsådd både 2020 och 2022.Fröträden huggna våren 2023.
Nu blir lövsanering nästa åtgärd men väldigt lite björkuppslag ännu.

nils9900  
Rossignol skrev:
nils9900 skrev:
Rossignol skrev:Jag har liknande förutsättningar som Nils9900.

Vid nästa slutavverkning funderar jag på att bara plantera så få, så att i stort sett alla granar ska stå kvar till nästa slutavverkning. Ca 625 plantor/ha dvs 4 meters förband. Skogsstyrelsen tillåter självföryngring med björk, så någon stödplantering ska inte behövas för att följa lagen.

Fördelar:
- lägre plantkostnad
- minskad tid för plantering Jag gör det själv och är noggrann. (Inga provisionsplanterare hos mig.)
- det går att röja och gallra året runt, inte bara på vintern när är mörkt, med motorsåg.
- minskad risk för granröta
- fortfarande högt netto vid slutavverkning
- mer viltfoder
- mer diversifierat virkesförråd

Nackdelar:
- Jag ser inga för mig. Men barrmassabruken och klentimmersågarna blir väl inte så glada.

Vad säger ni som har betydligt mer erfarenhet än mig?

Jag tycker personligen att det låter väldigt lite med 625 plant/ha, räknar man med att några dör av snytbagge, torka osv så är det inte så många stammar kvar i slutändan. Detta är ju då om man skall ha ett rent granbestånd vill säga, vill man ha blandskog fungerar det säkert. Vi brukar nog ligga på drygt 900-1000 stammar per ha vid slutavv utan någon nämnvärd ”självgallring” i bestånden, detta är på G36-38 skall tilläggas.

Vi brukar inte ha problem med snytbaggar och torkade plantor. Vi planterar precis efter den ev tjälen gått ur jorden och är väldigt noggranna. Ett visst lövinslag måste ju, som jag förstått det, finnas för att uppfylla kraven i certifieringen (om man nu ska ha det). Tankar har funnits (finns) på att låta det vara helt självföryngrat dvs i praktiken björk. Jag har ett antal små bestånd på <1 ha som detta gäller.

Hur många kubik/ha brukar du få ut vid slutavverkning?

Kan skilja sig en del men skulle säga mellan 600-700 m3sk, på en del små bitar kan det stå en bra bit över 900m3sk, slänger med en bild från det området som skall planteras i vår när det avverkades, det var precis 60 år gammal. Sen finns det givetvis bestånd som ger betydligt mindre men på de bättre ytorna är det inget ovanligt. Som storleksreferens i bilden står min far om du zoomar in.
1700152914_img_0261.jpg
Senast redigerad av nils9900 fre 01 dec 2023, 17:42, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
nils9900 skrev:
Rossignol skrev:
nils9900 skrev:

Vid nästa slutavverkning funderar jag på att bara plantera så få, så att i stort sett alla granar ska stå kvar till nästa slutavverkning. Ca 625 plantor/ha dvs 4 meters förband. Skogsstyrelsen tillåter självföryngring med björk, så någon stödplantering ska inte behövas för att följa lagen.

Fördelar:
- lägre plantkostnad
- minskad tid för plantering Jag gör det själv och är noggrann. (Inga provisionsplanterare hos mig.)
- det går att röja och gallra året runt, inte bara på vintern när är mörkt, med motorsåg.
- mer viltfoder

Nackdelar:
- Jag ser inga för mig. Men barrmassabruken och klentimmersågarna blir väl inte så glada.

Jag tycker personligen att det låter väldigt lite med 625 plant/ha, räknar man med att några dör av snytbagge, torka osv så är det inte så många stammar kvar i slutändan. Detta är ju då om man skall ha ett rent granbestånd vill säga, vill man ha blandskog fungerar det säkert. Vi brukar nog ligga på drygt 900-1000 stammar per ha vid slutavv utan någon nämnvärd ”självgallring” i bestånden, detta är på G36-38 skall tilläggas.

Vi brukar inte ha problem med snytbaggar och torkade plantor. Vi planterar precis efter den ev tjälen gått ur jorden och är väldigt noggranna. Ett visst lövinslag måste ju, som jag förstått det, finnas för att uppfylla kraven i certifieringen (om man nu ska ha det). Tankar har funnits (finns) på att låta det vara helt självföryngrat dvs i praktiken björk. Jag har ett antal små bestånd på <1 ha som detta gäller.

Kan skilja sig en del men skulle säga mellan 700-800 m3sk, på en del små bitar kan det stå en bra bit över 900m3sk, slänger med en bild från det området som skall planteras i vår när det avverkades, det var precis 60 år gammal. Sen finns det givetvis bestånd som ger betydligt mindre men på de bättre ytorna är det inget ovanligt. Som storleksreferens i bilden står min far om du zoomar in.
1700152914_img_0261.jpg

Du drar upp snittet betydligt. Undrar hur det ser ut dem som drar ner snittet ( som jag har för mig är ca 320 m3/ha)?

Hur många stammar har du per ha vid slutavverkning?

bikupan1  
#818711 Ni skriver om blandskog,är det någon som har gjort ett ärligt försök att plantera varannan gran,tall? Hur blev resultatet, vad var det för problem.

Användarvisningsbild

Knagge  
#818712 Jag har testat varannan Gran och Tall för 20 år sedan. Granen dog till stor del det var en för mager mark.
Jag hade tur som fick upp en massa självsådda tallar som räddade planteringen.
Däremot kan man som Sjögården skriver ha Gran på bördiga delar och Tall på magra och Björk på blöta delar.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
bikupan1 skrev:Ni skriver om blandskog,är det någon som har gjort ett ärligt försök att plantera varannan gran,tall? Hur blev resultatet, vad var det för problem.

Här såddes/självföryngredas tall på höjder/torrare partier och planterades gran i sluttning och lägre blöta partier med gott resultat. Men vill man ha varannan/blandat fungerar det oftast bra med frötall och granplantor där jag har mark iaf.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#818729 Fungerar som bäst som Knagge och Sjögård 4 beskriver.
Har också planterat varannan men med sämre resultat.
Tallen blir mycket utsatt för älg o rådjur när de väljer i raderna.
Sen kräver det i alla dessa varianter att man verkligen gynnar rätt trädslag vid röjningen.
Tallen får snabbt stryk i oröjda blandbestånd av både löv och gran.😉

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#818742 Varannan, det har jag sett också blir hårdare betat än ren tall.

Nu har vi planterat på några blåbärstyp marker med 50/50, 1800 st/ ha, tall i ca 7-10 plantors grupper i 1 m förband. Gran blir därmed väldigt glest mellan tallgruper. Utrymme förhoppningsvis kommer att kompletteras av naturligt föryngring.
Lägre antal tallar per ha betyder ökat vilttryck per tall, men skulle utan tvekan testa detta i mina ägna skogarna också. 😀

På minussidan, speciellt när det gäller kundarbete;
Plantering tar nästan dubbelt så mycket tid i praktiken.
Röjning på hela ungskogen ska göras enligt tall så en viss risk finns att man missar första lövsaneringen eller tall blir skuggat och betat pga för nära varande björkar.

nils9900  
Rossignol skrev:
nils9900 skrev:
Rossignol skrev:
nils9900 skrev:

Fördelar:
- lägre plantkostnad
- mer viltfoder

Nackdelar:

Kan skilja sig en del men skulle säga mellan 700-800 m3sk, på en del små bitar kan det stå en bra bit över 900m3sk, slänger med en bild från det området som skall planteras i vår när det avverkades, det var precis 60 år gammal. Sen finns det givetvis bestånd som ger betydligt mindre men på de bättre ytorna är det inget ovanligt. Som storleksreferens i bilden står min far om du zoomar in.
1700152914_img_0261.jpg

Du drar upp snittet betydligt. Undrar hur det ser ut dem som drar ner snittet ( som jag har för mig är ca 320 m3/ha)?

Hur många stammar har du per ha vid slutavverkning?

Skulle tippa på att medel ligger på drygt 900-1000 stammar vid slutavv, vad snittet ligger på vågar jag inte säga men tycker det låter väldigt lågt med 320m3/ha i halland oavsett om det är fub eller m3sk

TS
Användarvisningsbild

jessica80  
#820892 Ja, skogsbruket har en tendens att uppfinna hjulet gång på gång. Som skogsjournalist skrev jag om det här ämnet redan på 80-talet, då stora barrotslplantor sattes med förbandet 800 st/ha. Uppföljningen - i tidningen SKOGEN - visade att lövets sidokonkurrens skapade ett färdigt slutavverskningsbestånd - helt utan behov av gallring. Något som vi och Finland egentligen är ganska ensamma om i hela världen att hålla på med. Allt går igen...
Bengt-Åke Alriksson, med 50 års erfarenhet av praktiskt skogsbruk och 30 år som skogsjournalist

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
bikupan1 skrev:Ni skriver om blandskog,är det någon som har gjort ett ärligt försök att plantera varannan gran,tall? Hur blev resultatet, vad var det för problem.

Kolla skogspodden, finns även på youtube.

Användarvisningsbild

Skogsvårdaren  
#820911 1850 plantor granplantor/ ha är ett bra riktmärke, sätter inte fler än vad jag vill ha i slutförband inför gallring. Blir det någon avgång så släpper jag upp asp eller Björk. 10 % kräver certifieringen

Användarvisningsbild

Monark1954  
bengt.a skrev:

Kolla skogspodden, finns även på youtube.

"Skogspodden" planterar gran och sår tall. Plantering med både gran och tall lär ge att den snabbväxande tallen tar över om målet år blandskog.
Sådden ger kvalite även efter älgbete.

Har provat men tallen är knappt 5 cm så jag har ingen svar än. Då med 1000 gran/ha.
Även jag råder att titta på skogspoddes youtube filmer.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).