sön 18 jul 2021, 06:35#719899
Ekman skrev:HannuRöj skrev:Kul att läsa om era positiva erfarenheter! Alltid trevligt med vänner och nya tankar 👍 .
Jag glömde rapportera om resultatet jag lovade ovan..
Mycket varierade planantalet. Den soliga och torra backen som jag misstänkte mest var faktiskt den bästa och den svalare, norrlutande sidan hittade jag bara ett par bra områden som inte behövde återså.
Så det inte direkt är för sent att så efter mittsommarn. Jordslag i den sämre sidan innehåller mer gråfärgad finkornigt jord så jag tror rötterna hann inte bli tillräcktligt stronga och delen våre bättre on den hade sått tidigare. I den andra sidan jorden är tunnare, gråa jorden finns också men inte så mycket så den klarade av vintern betydligt bättre trotts rötterna var lika svaga.
Nya området som jag sådd i år är lika stor och det var tyvärr högläggt likt som den jag sådd i fjol. Blev sådd likt men tidigare så nu har jag något att jämföra. 😀
Tack för bra återrapportering. Jag kommer nog behöva komplettera med lite sådd i Juli också, får se hur det går 👍🏻
Semester och jag var och kollade själv hur sådden gått. Hade inte gått alls 😔
Såg riktigt riktigt dåligt ut. Kollade kanske 100 fläckar över hygget i varierande lägen. Grovt räknat kanske det var 5-10% där det grott något och som mest tittade det upp 3 små groddar på nån fläck annars bara ensamma stackare.
Försökte se ngn trend och klura ut vad felet var
-kunde inte se att det såg bättre ut på de fläckar där jag hade stora förhoppningar dvs i bra lägen och välberett
-det hade ibland grott där det var mossa/lav i fläcken och ”dåligt” markberett
-jag hade myllat väldigt hastigt, oftast inte alls, -och såg ingen skillnad på de fläckar där jag försökt mikropreparera med skosulan och verkligen med precision placera frön i de små håligheterna
-möjligen att det hade grott något bättre där ”för mycket” humus låg kvar på ytan
-på de ställen där blekjorden låg i dagen och som jag ”trodde på” såg det inte bättre ut
I stort sett var det så dåligt att jag inte har en aning.
Vad jag vet är att det var soligt, 18-20 grader och torrt på backen när vi sådde. Kvällen och dagen efter sådd blev det väldigt starka vindar-stormbyar. Följt av 10-15 cm snö dagen därpå. Kan fröna ha blåst bort då jag inte myllade något värst?
Jag tror fröna hanterats som de skulle med förvaring osv.
Sedan chansade jag iofs lite och sådde för tidigt på året redan i april.
Ngn som varit med om så fruktansvärt dåligt resultat? Idéer?