Föryngring

Erfarenheter av sådd av tall?

66 inlägg 26702 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

valtra mega  
#715846 Nej har inte läst artikeln om seed gun läser endast koneviesti när dom skickar gratis tidningar för att man skall beställa

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#716519 Hej! 😀 Delar en video som finns på yt kanalen Metsälehti.
Det handlar om myllsåddskopa som ska lanseras i närtiden.
Som nyhet som ökar produktivitet märkbart är järnet i bakkanten som öppnar man fläcken med. Man undviker vända skopan så länge jordematerialet i skopan räcker. Nya är såddmunstycke med, frön sprider breddare över såddpunkten.
Med 200g frön berättar han på videon de har fått resultatet som motsvarar 300g utan myllning, det betyder att ca 100€ per ha sparar man frökostnader med denna metod jämfört ytsådd på fläcken eller sådd med tallriksharv.

👍 Går även göra högläggning för granplantering och gräva diken med som en vanlig skopa.



Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Sjögården  
#719328 Har markberett med grävmaskin, grunt men stor fläck under tät fröställning.
Sått 1 kg tallfrö med världens enklaste såddapparat lånat i hustruns låda för grönsaksfrö. Inköpt för 25 kr.
Fantastiskt fint groningsresultat, nu gäller bara att det inte fryser upp, att hjortarna nöjer sig med hälften av plantorna, och att inte rådjuren tar resten.
Vår herre och fröträden får hjälpa till ett par år nu.. 😉

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

uffejohan  
#719355 Hur stor yta har du sått om du förbrukat ett kilo?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Sjögården  
#719373 3 ha, lite generöst men kan vara en bra investering 😀

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

uffejohan  
#719375 Köpte också ett kilo och det räckte nog 6 ha. Skillnaden kanske är att jag har ”stödsått” där jag samtidigt planterat, både på tall- och granmarker. Vill gärna ha blandskog och samtidigt hoppas jag att älg och rådjur inte äter upp allt. Dessutom sprutar jag Trico på det jag vill ha som huvudstammar, både hängsle och livrem….

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Sjögården  
#719377 Bra strategi du har kommit fram till.Detta är T24 med lite svackor och berg.Räknar med att sätta lite gran i de bördigare svackorna till hösten.
Brukar alltid ställa fröträd och plantera gran glest men tänkte lite tvärtom denna gång.
Har alltid fått mycket självsådd under fröträden men hoppas vinna ett par år i kampen med gräset , örnbräken och viltet.
Granen är mest utfyllnad men tillför tillväxt och kvalitetsdaning av tallen.
Har jättemycket vilt här men med mycket plantor brukar det bli rätt bra till slut efter mycket röjning
Naturlig föryngring är hursomhelst inte för den late… 😉

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

skogshare  
#719413
Sjögården skrev:Bra strategi du har kommit fram till.Detta är T24 med lite svackor och berg.Räknar med att sätta lite gran i de bördigare svackorna till hösten.
Brukar alltid ställa fröträd och plantera gran glest men tänkte lite tvärtom denna gång.
Har alltid fått mycket självsådd under fröträden men hoppas vinna ett par år i kampen med gräset , örnbräken och viltet.
Granen är mest utfyllnad men tillför tillväxt och kvalitetsdaning av tallen.
Har jättemycket vilt här men med mycket plantor brukar det bli rätt bra till slut efter mycket röjning
Naturlig föryngring är hursomhelst inte för den late… 😉


@Sjögården, hur mycket spar du ungefär på plant- och planteringskostnader? Slår du gräset och örnbräkenet? Testar du lärk eller douglasgran?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Sjögården  
#719437 Måste erkänna att jag inte räknat så noga, just det här området har goda förutsättningar att självföryngra och målsättningen är här 80 % tall. Skall jag lyckas få tallskog av bra kvalitet behövdes mycket plantor att utgå ifrån.
5-6 000 per ha och självföryngrad björk därutöver.
Har nog satt 50000 plantor på mina marker de sista 20 åren och fått dubbelt upp med tall från fröträden.
Med mycket röjning blir det bra bestånd.Sista röjningen vid 15 års ålder passar mig.
Planterar gran där jag ser örnbräken som bara väntar på ljuset och kvävet.
Sätter lärk på de områdena som är störst risk för bredbladigt gräs och örnbräken.
Brukar inte behöva gräsrensa eller slå ner örnbräken i normalfallet tack vare det.
Viltbehandlar inget trots mycket dov och kron men mycket måttligt med rådjur och älg.
Är egentligen rätt trött på granplantor, tycker överlevnaden är mycket sämre sen de mekaniska plantskydden kom.
Så hängslen och livrem och flera metoder utan för mycket arbete passar mig.
Att så tallfrö var nog det behagligaste arbete en gammal gubbe kan göra 😉

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Tralsmo  
#719439
Sjögården skrev:Måste erkänna att jag inte räknat så noga, just det här området har goda förutsättningar att självföryngra och målsättningen är här 80 % tall. Skall jag lyckas få tallskog av bra kvalitet behövdes mycket plantor att utgå ifrån.
5-6 000 per ha och självföryngrad björk därutöver.
Har nog satt 50000 plantor på mina marker de sista 20 åren och fått dubbelt upp med tall från fröträden.
Med mycket röjning blir det bra bestånd.Sista röjningen vid 15 års ålder passar mig.
Planterar gran där jag ser örnbräken som bara väntar på ljuset och kvävet.
Sätter lärk på de områdena som är störst risk för bredbladigt gräs och örnbräken.
Brukar inte behöva gräsrensa eller slå ner örnbräken i normalfallet tack vare det.
Viltbehandlar inget trots mycket dov och kron men mycket måttligt med rådjur och älg.
Är egentligen rätt trött på granplantor, tycker överlevnaden är mycket sämre sen de mekaniska plantskydden kom.
Så hängslen och livrem och flera metoder utan för mycket arbete passar mig.
Att så tallfrö var nog det behagligaste arbete en gammal gubbe kan göra 😉




Just det du skriver om mekaniska plantskydd håller ja med om.
Har en del fornåker som inte får markberedas å där är mekaniska plantskydd värdelösa.
Bättre bonitet å gräset kommer fort. Snytbaggar klättrar över.

Är det markberett så funkar det bra.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

skogshare  
#719444
Sjögården skrev:Måste erkänna att jag inte räknat så noga, just det här området har goda förutsättningar att självföryngra och målsättningen är här 80 % tall. Skall jag lyckas få tallskog av bra kvalitet behövdes mycket plantor att utgå ifrån.
5-6 000 per ha och självföryngrad björk därutöver.
Har nog satt 50000 plantor på mina marker de sista 20 åren och fått dubbelt upp med tall från fröträden.
Med mycket röjning blir det bra bestånd.Sista röjningen vid 15 års ålder passar mig.
Planterar gran där jag ser örnbräken som bara väntar på ljuset och kvävet.
Sätter lärk på de områdena som är störst risk för bredbladigt gräs och örnbräken.
Brukar inte behöva gräsrensa eller slå ner örnbräken i normalfallet tack vare det.
Viltbehandlar inget trots mycket dov och kron men mycket måttligt med rådjur och älg.
Är egentligen rätt trött på granplantor, tycker överlevnaden är mycket sämre sen de mekaniska plantskydden kom.
Så hängslen och livrem och flera metoder utan för mycket arbete passar mig.
Att så tallfrö var nog det behagligaste arbete en gammal gubbe kan göra 😉


Tack, @Sjögården för uttömmande svar!

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Ekman  
#719899
Ekman skrev:
HannuRöj skrev:Kul att läsa om era positiva erfarenheter! Alltid trevligt med vänner och nya tankar 👍 .

Jag glömde rapportera om resultatet jag lovade ovan..
Mycket varierade planantalet. Den soliga och torra backen som jag misstänkte mest var faktiskt den bästa och den svalare, norrlutande sidan hittade jag bara ett par bra områden som inte behövde återså.
Så det inte direkt är för sent att så efter mittsommarn. Jordslag i den sämre sidan innehåller mer gråfärgad finkornigt jord så jag tror rötterna hann inte bli tillräcktligt stronga och delen våre bättre on den hade sått tidigare. I den andra sidan jorden är tunnare, gråa jorden finns också men inte så mycket så den klarade av vintern betydligt bättre trotts rötterna var lika svaga.

Nya området som jag sådd i år är lika stor och det var tyvärr högläggt likt som den jag sådd i fjol. Blev sådd likt men tidigare så nu har jag något att jämföra. 😀


Tack för bra återrapportering. Jag kommer nog behöva komplettera med lite sådd i Juli också, får se hur det går 👍🏻


Semester och jag var och kollade själv hur sådden gått. Hade inte gått alls 😔
Såg riktigt riktigt dåligt ut. Kollade kanske 100 fläckar över hygget i varierande lägen. Grovt räknat kanske det var 5-10% där det grott något och som mest tittade det upp 3 små groddar på nån fläck annars bara ensamma stackare.
Försökte se ngn trend och klura ut vad felet var

-kunde inte se att det såg bättre ut på de fläckar där jag hade stora förhoppningar dvs i bra lägen och välberett
-det hade ibland grott där det var mossa/lav i fläcken och ”dåligt” markberett
-jag hade myllat väldigt hastigt, oftast inte alls, -och såg ingen skillnad på de fläckar där jag försökt mikropreparera med skosulan och verkligen med precision placera frön i de små håligheterna
-möjligen att det hade grott något bättre där ”för mycket” humus låg kvar på ytan
-på de ställen där blekjorden låg i dagen och som jag ”trodde på” såg det inte bättre ut

I stort sett var det så dåligt att jag inte har en aning.
Vad jag vet är att det var soligt, 18-20 grader och torrt på backen när vi sådde. Kvällen och dagen efter sådd blev det väldigt starka vindar-stormbyar. Följt av 10-15 cm snö dagen därpå. Kan fröna ha blåst bort då jag inte myllade något värst?
Jag tror fröna hanterats som de skulle med förvaring osv.

Sedan chansade jag iofs lite och sådde för tidigt på året redan i april.
Ngn som varit med om så fruktansvärt dåligt resultat? Idéer?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Sjögården  
#719901 Knepigt. Jag sådde senare än du, slutet av maj,början av juni och sista hektot midsommardagen bara för att testa.
Ingen myllning men präktiga regn efter vilket myllar i sig.
Tror inte fröträden släppte frö förrän jag sådde då det var kallt hela april och in i halva maj.
Man lär nytt hela tiden.. 😉

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Amatörhuggare 62  
#719944 Mina har nog spruckit av torkan, å gått med Jakobs höns, under isen.
😥

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Larsi  
#719958 Jag sådde också i juni och det har gått bra
Har kommit upp fint trots torka vid sådd och efter
Sådde för 3 veckor sedan de sista fröna i planteringslådor och har dom i trädgårdslandet på tillväxt
Där har fröna grott och de små tallplantorna är 3-4 cm
Ser lovande ut
Bilden är inte från idag så plantorna är större nu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).