Föryngring

Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

34 inlägg 6063 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

Badger  
Valmet665. skrev:Hej på er gubbar och kärringar. Jag sitter på ett mindre område som är delvis glest bevuxet där det strövat kreatur för ca 50 år sedan. Medelmåttig bonitet, aldrig torr mark. Men kan ej översvämmas. Men, 70% av granarnarna som står här har stått klart. Dom är fullvuxna och barkborren verkar tyvärr börjat kommit hit också. Södra dalarna 200möh. Min fråga riktar sig nog främst till smålänningarna gissar jag.Skulle vilja spara många granar, och en skärm är väl fel ord om dom är 20 meter. Men jag skulle vilja testa att sätta ekplantor eller dylikt lite sporadiskt. Tall garn och björk behöver jag ingen föreläsning om. Men jag har dock ingen aning över huvudtaget om de dom fina ädla trädslag som ni har i söder. Skulle vara tacksam för råd, givetvis är annat än ek av intresse. 🌳 😀

Känner igen mig i detta. Har liknande situation på mina marker, en del har varit beten, men även i övriga skogen är det problem med borrar och röta. Håller på att avverka och glesa ut granen. Har mycket björk och lite ek. Ser att det kommer en del självföryngrad ek och även bok(som är en gåta för det är cirka en mil till närmaste bestånd). Men jag är lite otålig så jag hjälper till med sådd. Ekollon är lätta att plocka så det gjorde jag i höstas. Uppskattar att jag plockade 20 liter ekollon som jag testat att gräva ner eller bara kasta ut i skogen i fjol. Övervägt att söka stöd och hängna in och plantera också, men jag tror jag kommer att skippa det om sådden ger tillräckligt med plantor för en blandskog av el, tall, björk, asp och gran. har även satt ett ett par plantor av ask. Men det är bara ett tiotal för att se om de alls trivs. Med tanke på sjukan så är det nog inget man ska plantera i stor skala, men jag tänker att det kan vara en liten "Noas ark" att ha ett par långt inne i skogen som kanske kan hållas borta från det stora bestånden om de dör ut.

Minns inte var, men jag såg en video om ekskogsskötsel där de planterade också och hade en enkel burlösning som jag gillade. De satte ner en grov stör jämte plantan sen gjorde de en liten bur av en cylinder av hönsnät fäst på en ribba. Sen flytta de upp buren på stolpen varje år när plantan växte så de bara skyddade toppskottet. Det ska jag testa på ett par plantor i år tror jag.

Arevo
Användarvisningsbild

anersimyra  
#832150 Är det inte det ena så är det det andra..😳. https://www.skogen.se/nyheter/ingen-bot-for-bok/

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#832220 Jag har ännu inte kommit fram till hur tätt på området jag vill plantera ädelöv. Men på den blötare delen kanske det kan passa med en fördelning på 50% ek 40%ask och 10%lönn. Och på den fasta marken 80% ek och 20%lönn.? Låter det som en vettig plan? 🤔

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#832239 Spontant skulle jag plantera högst 1% ask. Större bestånd större risk för smittan. Tänker du söka bidrag och hänga in? Hur många hektar blir de olika ytorna?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Valmet665. skrev:Jag har ännu inte kommit fram till hur tätt på området jag vill plantera ädelöv. Men på den blötare delen kanske det kan passa med en fördelning på 50% ek 40%ask och 10%lönn. Och på den fasta marken 80% ek och 20%lönn.? Låter det som en vettig plan? 🤔

Vad är dit mål med skogen, är det få fin produktionskog eller bara en liten bit där det är roligt att se vad det blir.
Ska du plantera ek för att få bra kvalitet så bör du tänka på att kronan alltid ska vara fri att växa uppåt men stammen ska ha konkurrens åt sidan och helst inte få mycket ljus då bildas det vattskott. När eken börjar bli lite äldre är det bra att få in ett underbestånd så att skogen blir tvåskiktad.
Om det är det visuella nöjet och sparbanksekar du är ute efter så behöver man inte göra så mycket mer än att hålla fritt runt ekarna.
Då kan det se ut så här, två bilder med 35 års mellanrum. Fint men ingen vidare kvalitet på timret.
1707582104_img574.jpg

1707582116_img_20240210_165723.jpg

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#832251 Till att börja med ,2ha.jag har ju ingen aning om träden ens vill växa här. Men med allt mildare vintrar tänker jag att det kanske funkar🤔 det känns som att det räcker med tanke på antalet burar som måste tillverkas.😅 Har plantstorleken större betydelse för överlevnaden tror ni över lag? Och vill man ha någonslags behandling på lövlantorna Än hos t.ex. granplantor?

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#832265 Större plantor har försprång och kommer snabbare upp till betningsfri höjd, men de är lite mer jobb att plantera.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#832303 Frodvuxna träd strävar jag inte efter, så det blir väl lite paltande med dom om de skulle ta sig bra.Men jag tror att jag testar lite olika trädslag. Det är nog bara marken som kan avgöra om dom får vara med och bo kvar.Vore kul med lite special.🙂

TS

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832327 Då¨jag bor i den sydligaste delen av landet tänkte jag först att jag inte har så mycket att bidra med av egna erfarenheter utan gav lite generella råd om ekskogsskötsel. Men kanske kan du inte ens använda dig av dom utan du får kanske kämpa med att överhuvudtaget få eken att etablera sig. Att ha kvar en skärm är nog bra då frosten antagligen är något du kan få problem med. Vad är det för ståndortsindex på marken.

När det gäller fördelningen av vad du ska plantera så är i alla fall eken här ett rätt så säkert kort. Lönnen har jag betydligt större problem att etablera, den gillar inte konkurrensen av allt annat som vill växa. Men kanske fungerar det bättre uppe hos dig.
1707596801_img_20210618_201936.jpg

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#832346 G 24, T26 har man klassat den torrare sidan och G24, B22 på den blötare delen.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
jl skrev:När det gäller fördelningen av vad du ska plantera så är i alla fall eken här ett rätt så säkert kort. Lönnen har jag betydligt större problem att etablera, den gillar inte konkurrensen av allt annat som vill växa. Men kanske fungerar det bättre uppe hos dig.
1707596801_img_20210618_201936.jpg

På mina marker i Götaland så förökar sig lönnen friskt, men vi har tidigare röjt bort det mesta av den eftersom virkesinköparna inte vill ha den. Men kanske finns det specialsågverk som är intresserad av lönn? Får nog undersöka det. Det är ett fint träd.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#836212 Jaha, jag tror att efter lite övevägande att jag provar att peta ner lite ek och lönn i backen till att börja med. Och det blir lite av ett fältprov, så några kartonger till en början känns lagom. Har ni några tips ang bra återförsäljare av de trädslagen?

TS

jannee  
#836226 Lycka till, men var medveten om att mycket av ädellöv verkligen är viltbegärligt.

Användarvisningsbild

Badger  
#836316 Har du funderat på att så? När det gäller ek som brukar det inte vara svårt att plocka lite ollon från andra ekar man har. Gratis och ibland funkar det bra.

Användarvisningsbild

Slommehagen1  
#847356 Provade i höstas att sätta ekollon ibacken . Grannen hemma var liv rädd att få vildsvin i trädgården så han hadde rensat fick ett par säckar
Jag tog plugg plant röret och tryckte ner 1m mellanrum verkar funka

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).