Föryngring

Sydförflyttning av tall

32 inlägg 5338 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Om man däremot drar ut kurvan så kan det totalt förändra läget för trädet om 30-50 år så jag håller med om att de borde finnas med i kalkylerna när man väljer plantmaterial.

Lars Lundqvist SLU skrev:Hur mycket tillväxt räknar du med att du förlorar över en omloppstid om du följer dagens råd om proveniensförflyttning, och hur mycket riskerar du att förlora om du får stora avgångar i dagens föryngring?

Badger skrev: Min enkla kalkyl är om utvecklingen på min fastighet fortsätter angripas av barkborrar i samma takt…

Lars Lundqvist SLU skrev:… ingen kalkyl utan en gissning baserad på en känsla?

Badger skrev:För att företräda SLU är du väldigt slarvig med terminologin. Är du ute efter att sänka institutionens anseende? Med kalkyl menas en beräkning som upprättas för att bedöma utfallet av en eller flera aktiviteter efter tillgängliga förutsättningar.

Du agerar ungefär som många studenter gör på tentor, dvs istället för att svara på frågan skriver man om något helt annat, och hoppas ändå få poäng. 🤪

Du viftade bort föryngringsfasen och menade att trädens fortsatta tillväxt skulle påverkas.
Jag frågade "hur mycket?"
Du svarade "om barkborreangrepp fortsätter" vilket inte har ett dugg med förhållandet tillväxt-proveniens att göra.
Du har alltså inte gjort nån kalkyl på eventuella tillväxteffekter på sikt av att följa råden om proveniensförflyttning kontra att plantera "sydligare material", eftersom ditt "sydligare material" är helt andra arter, vilket är helt irrelevant i sammanhanget.

Dvs, det finns ingen kalkyl över effekten av proveniensförflyttning eller ej, eller hur? Så dina "kalkyler" handlar om nåt helt annat. Det är helt okej, men skriv då inte att du gjort kalkyler över effekten av proveniensförflyttning.

Arevo
Användarvisningsbild

svampbob  
Rättselarn skrev:Jag har min fastighet i Arvidsjaur. För 12 år sedan kom en kompis förbi med en liten tallplanta som vi satte en liten bit från huset. Min kompis bor mitt i Dalarna.
Plantan har nu vuxit och den växer med samma fart som den hade gjort på hemmaplan trots fem graders nordförflyttning och 200 höjdmeter.
Med tanke på klimatförändringen, gäller fortfarande sydförflyttning av tall?

Har du sett den här om de arkeologiska undersökningarna vid Dumpokjauratj. Humle och Havtorn i Arjeplog då kan vi prata om klimatförändringar. Borde de inte även funnits ädellöv träd där uppe?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... en--9ry2qd

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#823818 Tack för tipset, det hade jag missat.

Att jag startade tråden beror på att jag läser diskussionerna om klimatförändringen och att jag har planerat lite som inte ska fungera, men växer ändå.
Hur som helst läser jag med intresse de inlägg som kommit i tråden.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
Rättselarn skrev:Tack för tipset, det hade jag missat.

Att jag startade tråden beror på att jag läser diskussionerna om klimatförändringen och att jag har planerat lite som inte ska fungera, men växer ändå.

Trevligt. Jag har gjort liknande observationer på min fastighet i Götaland där det spontant kommer bok sedan ett par år fast den ligger norr om bokens område och att jag är den första av fem generationer på gården som bevittnat detta. Vilket var ännu en droppe som urholkade stenen för mig och fick mig att börja testa att plantera in andra plantor i skogen när jag nu ändå måste avverka barkborregran. Ignorerar Lars nu eftersom han inte kan låta bli maktspråket. Tänker du göra några mer spännande försök hos dig?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#823829 Anekdotiska och enstaka observationer säger inget om det generella, utan är just bara enstaka observationer.
En granne här i byn hade hyfsat stora ekar på sin gård. Det betyder inte att ek generellt kan växa i skogarna i Västerbotten.

Den som gör egna "försök" hemma på gården eller nånstans i den egna skogen och verkligen vill veta hur det blir i förhållande till något annat måste naturligtvis ha en objektiv kontroll att jämföra med, plus tillräckligt många upprepningar för att kunna vara rimligt säker på att inte slumpen skapat ett ovanligt resultat.

Bok finns naturligt ända upp till Mälaren, även om den blir allt ovanligare ju lämgre norrut man går.

@Badger: "Svinhugg går igen" är ett gammalt uttryck. "Den som sig i leken ger får leken tåla" ett nyare. Om du inte vill få mothugg, låt bli att själv börja.

Användarvisningsbild

Badger  
#823833 @Lars Lundqvist SLU När du liknar mig som skogsägare med underkända studenter istället för att argumentera med fakta, kan du förklara hur det bidrar till en konstruktiv dialog?
Senast redigerad av Badger tor 28 dec 2023, 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:För att företräda SLU är du väldigt slarvig med terminologin. Är du ute efter att sänka institutionens anseende?

Hur bidrog detta till en konstruktiv dialog?

Du kom med ett påstående, jag ställde en fråga om bakgrund till påståendet, du svarade om nåt helt annat som inte hade med vare sig påståendet eller frågan att göra. Om du håller dig till sakfrågan och inte byter ämne så blir diskussionen mer konstruktiv.

Användarvisningsbild

Badger  
#823866 Jag beskrev vad som ingick i kalkylen och du valde att kasta in "… ingen kalkyl utan en gissning baserad på en känsla?" vilket fick mig att tröttna på din allmänt negativa inställning. Och för den större dialogen som pågår i Sverige om skogsbruket framtid ville jag lyfta fram att som representant för det officiella akademiska skogssverige har du ett ansvar för att hålla en saklig ton. Därmed var det ett försök till återföra saklighet till dialogen, men det kunde formulerats bättre medger jag.

En kalkyl är en kalkyl oavsett vilka faktorer, variabler och osäkerheter som ingår i den. Som jag redan förklarat utgår min kalkyl från de faktiska volymerna skadad skog på min fastighet och dragit mina slutsatser om var det barkar om den generella forskningsbilden av klimatets utveckling är korrekt. Det är en kalkyl för min fastighet. Jag tycker att var och en ska göra en liknande kalkyl mer förhållandena på sin fastighet och dra sina slutsatser om vilka risker man vill ta eller inte. Det är ok för var och en att tycka att det är inkomplett kalkyl eller att jag räknat fel eller att föreslå att andra faktorer kunde ingå. Men att kalla en det för gissningar och känslor är är osakligt och inkorrekt. Känslor är faktiskt något som saknas i min kalkyl, men det skulle kanske kunna ingå för det är inget roligt att avverka granbarkborretimmer.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#823873 Saklig fråga:
Vad har barkborreangrepp på en fastighet i Götaland med sydförflyttning av tallfrön i norra Sverige att göra?

Användarvisningsbild

Badger  
Rättselarn skrev:Det jag tänkte på är diskussionen som en del för om vilka trädslag som ska planteras då klimatzonerna kryper norrut med ett antal kilometer per år. Är det då ingen som funderar på frågan om att sluta sydförflytta tall?

Jag ser din logik i att fundera över om rekommendationerna att flytta plantor norr eller syd enligt rekommendationerna på https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... venienser/. Oklart om råden tar hänsyn till klimatprognoserna om att klimatzonerna förskjuts norr ut eller inte. Om man tror på gällande klimatprognoser så kommer den effekten med klimatet för alla trädslag med olika för och nackdelar gradvis löpande.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#823901 Med tanke på att förflyttningsråden för tall primärt handlar om att få föryngringen att klara för- eller sensommarfrost så är frågan hur relevant klimatfrågan är just nu. Finns det några tydliga texken på att risken för nattfrost i början eller slutet av växtsäsongen är helt annorlunda idag jämfört med för 10-15 eller rentav 30 år sen i skogarna runt Arvidsjaur?

Det man också ska komma ihåg är att dagens fröplantager generellt ger plantor med högre tillväxt, och att få igång en bra föryngring är den viktigaste enskilda faktorn för att på sikt få hög tillväxt.

Du behöver knappast vara orolig för angrepp av granbarkborre i dina tallpalanteringar… 😉

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#823920 Jag gör inga anspråk på vetenskap i mina observationer eller de försöksplanteringar jag gjort. När det gäller vår- och höstfrost så har jag inte koll på temperatur eller några mätserier. Det jag noterat är odlingarna i vårt trädgårdsland som vi haft i 20 år. På våren är det ingen skillnad när vi kan så eller plantera. Snösmältning sker i stort sett samma vecka som tidigare och sådden sker samma vecka.
Däremot är det en tydlig skillnad på hösten. När vi tar upp potatisen i mitten av september är den fortfarande grön och sallad, ärtor, kål mm kan vi skörda till i slutet av oktober och det är en tydlig skillnad mot tidigare. Nu är det vårt trädgårdsland och en observation under ett antal år så det kan knappast räknas som vetenskap eller någon allmängiltig sanning, men det får mig att fundera.
Att mina frösådda lönnar, även tysklönn, börjar nå 5 meter skriver jag helt på nöjeskontot och har inget med klimatförändring eller vetenskap att göra.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#823929 Det har oftast varit likadant längs Västerbottenskusten, dvs vår ungefär som förut, men längre höst. Fram tills i år, när det smällde till och blev vinter, skitkallt och snö innan alla trädgårdsväxter hann reagera. Men skogsträden hade avslutat allt i tid

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
Rättselarn skrev:Tack för tipset, det hade jag missat.

Trevligt. Jag har gjort liknande observationer på min fastighet i Götaland där det spontant kommer bok sedan ett par år fast den ligger norr om bokens område och att jag är den första av fem generationer på gården som bevittnat detta. Vilket var ännu en droppe som urholkade stenen för mig och fick mig att börja testa att plantera in andra plantor i skogen när jag nu ändå måste avverka barkborregran. Ignorerar Lars nu eftersom han inte kan låta bli maktspråket. Tänker du göra några mer spännande försök hos dig?

Om du spontant får uppslag av bok lite här och där sedan ett par år är det inte otroligt att det står lite större bokträd någonstans i din närhet, i alla fall troligen minst 30-40 år gammal.

Användarvisningsbild

Badger  
jl skrev:Om du spontant får uppslag av bok lite här och där sedan ett par år är det inte otroligt att det står lite större bokträd någonstans i din närhet, i alla fall troligen minst 30-40 år gammal.

Här och där är ett för starkt ord kanske. Det är på en yta där jag röjt i björket som det slagit par några stycken bok bland granarna.

Det beror nog på vad man menar med närhet, men det finns bok några mil bort vid en sjö som påverkar klimatet i sin närhet. Har inte sett något annat än fruktträd, lönnar och ekar hos grannarna. Kan inte uteslutas att någon planterat ett gårdsträd möjligen. En tanke värd att kolla, får ta en sväng runt i vår och kolla efter ljusgrönt runt gårdarna.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).