Badger skrev:Om man däremot drar ut kurvan så kan det totalt förändra läget för trädet om 30-50 år så jag håller med om att de borde finnas med i kalkylerna när man väljer plantmaterial.
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur mycket tillväxt räknar du med att du förlorar över en omloppstid om du följer dagens råd om proveniensförflyttning, och hur mycket riskerar du att förlora om du får stora avgångar i dagens föryngring?
Badger skrev: Min enkla kalkyl är om utvecklingen på min fastighet fortsätter angripas av barkborrar i samma takt…
Lars Lundqvist SLU skrev:… ingen kalkyl utan en gissning baserad på en känsla?
Badger skrev:För att företräda SLU är du väldigt slarvig med terminologin. Är du ute efter att sänka institutionens anseende? Med kalkyl menas en beräkning som upprättas för att bedöma utfallet av en eller flera aktiviteter efter tillgängliga förutsättningar.
Du agerar ungefär som många studenter gör på tentor, dvs istället för att svara på frågan skriver man om något helt annat, och hoppas ändå få poäng. 🤪
Du viftade bort föryngringsfasen och menade att trädens fortsatta tillväxt skulle påverkas.
Jag frågade "hur mycket?"
Du svarade "om barkborreangrepp fortsätter" vilket inte har ett dugg med förhållandet tillväxt-proveniens att göra.
Du har alltså inte gjort nån kalkyl på eventuella tillväxteffekter på sikt av att följa råden om proveniensförflyttning kontra att plantera "sydligare material", eftersom ditt "sydligare material" är helt andra arter, vilket är helt irrelevant i sammanhanget.
Dvs, det finns ingen kalkyl över effekten av proveniensförflyttning eller ej, eller hur? Så dina "kalkyler" handlar om nåt helt annat. Det är helt okej, men skriv då inte att du gjort kalkyler över effekten av proveniensförflyttning.