fre 17 feb 2023, 22:17#792977
Saläng skrev:Ok, här börjar det bli vanligt. Hänger säkert ihop med alla råd om att inte ha alla ägg i osv.
Det är fint där nere i dina trakter. Högg ett bra tag runt Växjö efter Gudrun.
Personligen har jag inte så stora avverkningar i närtid och de ytor som kan bli aktuella är jag inte säker på är lämplig mark för lärk.
Det finns lärkplanteringar lite varstans här också, av vitt skild kvalitet- en del blir man nästan sjösjuk av att kolla på. Den jag har på mitt tror jag kommer att ge ett acceptabelt intryck efter en eller ett par gallringar.
Jag tror att det är vanligare med hybridlärkbestånd (även planterade före Gudrun och Per) i f.d. gamla Mörrums SBO (västra Blekinge och nordöstra Skåne), då det jobbade en inspektor där tidigare som jag tror var stark förespråkare för hybridlärken - enligt vad jag har fått berättat för mig.
Ska man ge tips inför planteringen så är det att stora plantor är att föredra för att slippa vegetationsrensning, samt att det känns som att lärken kan vara känsligare än många andra trädslag för snedplantering (tror att vi diskuterade detta hos er i Stavsjö @Tåndemåla?).
Efter Gudrun fanns här rätt mycket skogsarbete att utföra i närområdet - trevligt att du hann med att begrunda och njuta av omgivningarna också mitt i kaoset som rådde då! 👍
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain